Ladislav Janda
Nákup knih nebo sportovního vybavení přes internet dnes patří mezi víceméně běžné činnosti. Koupit si ale přes počítač nové auto zatím příliš všední záležitostí rozhodně není. „Přesto má před sebou internetový prodej automobilů velkou budoucnost. Je velmi reálné, že za pár let se bude počet vozů prodaných tímto způsobem pohybovat v řádu desítek procent z celkového množství nových aut,“ říká Ladislav Janda, šéf největšího internetového prodejce vozů Automodul.com. EURO: Jakou výhodu dokážete zákazníkům nabídnout při prodeji vozu přes internet? JANDA: Cílem Automodulu je vytvořit atraktivní tržiště, které dokáže nabídnout služby dostupné v běžných autosalonech a přidat ještě něco navíc. Tedy širokou nabídku a výběr ze všech v Česku dostupných značek a zajímavou cenu. Internetový nákup automobilu se od klasického liší v podstatě pouze v první fázi. Zatímco běžně zákazník přijde do autosalonu určité značky, kde si vybere vůz a vyřeší jeho financování, Automodul spolupracuje se všemi značkami v Česku. Můžeme tedy nabídnout ucelené srovnání všech parametrů vozů, které jinde proti sobě stojí v konkurenčním postavení. Pro financování vozu dokážeme doporučit optimální produkt. Samo převzetí auta se pak odehrává u prodejce dané značky, s nímž máme uzavřenou smlouvu.
EURO: Vzhledem k platným zákonům nesmíte vlastnit vozy, které prodáváte. Nebylo by jednodušší otevřít si jeden kamenný autosalon a všechny obchody řešit jeho prostřednictvím? JANDA: To sice ano, ale zmenšil by se tím rozsah služeb, které bychom mohli poskytovat. Máme smlouvy s prodejci po celé zemi, takže pro nás není problém předávat vůz zákazníkovi výhradně v autosalonu vybrané značky. V případě jednoho kamenného autosalonu bychom museli vozy předávat tam, a to by nebylo pohodlné.
EURO: Váš zisk se tedy omezuje na provize z uzavřených obchodů? JANDA: Ano. Výše provizí je závislá na objemech prodejů. Dealer, který vůz předává, má z provizí určitý podíl, závisející na tom, jakým způsobem do obchodu vstoupí. Pokud se na něm nepodílí vůbec, například nabídkou finanční služby, a zákazník si vůz u něj v podstatě jen přebere, výše jeho provize je minimální, jinak jde o padesát procent.
EURO: Jak se internetový prodej zamlouvá importérům a automobilkám? JANDA: Předáváme vozy přes autorizované dealery. Kdokoli z nich projeví zájem, může být zařazen v portfoliu skupiny Automodul. Nekonkurujeme importérům, protože nebereme vozy z jiných zdrojů, například ze severských zemí s vysokými daněmi. Přestože jsou pro nás daňové výhody zajímavé, nepovažuji to za perspektivní obchod. Už zítra někdo může říct, že v Evropské unii bude platit na automobily jednotná sazba a celá obchodní struktura tím padne. Spoléháme tedy na spolupráci s místními prodejci, kteří budou téměř jistě fungovat dlouhodobě. Nedráždíme ani importéra, ani automobilku, protože prodáváme vozy z vnitřní sítě.
EURO: Kromě množství značek na výběr nabízíte i nižší ceny. Marže prodejců však příliš nekorespondují s tím, že na voze za osm set tisíc nabízíte slevu přes sto tisíc korun. Jak toho dosahujete? JANDA: Takto výhodná jsou auta pouze za určitých podmínek. Pokud je vůz delší dobu na skladě a není o něj zájem, prodejce v něm má blokováno zhruba devadesát procent ceny. Logicky se snaží tyto prostředky uvolnit a vůz prodat, třeba za nákladovou cenu, nebo dokonce i pod ní. Tyto vozy prodáváme, pro zákazníka tím vzniká významná sleva a pro nás zajímavá marže. Jiným případem jsou vozy, které objednáváme u výrobce na zakázku. U nich se musíme držet pravidel výrobce. Naší výhodou jsou objemy prodejů. Jestliže prodáme stovky vozů, máme díky těmto pravidlům jiné podmínky než dealer, který jich prodá deset.
EURO: Kolik vozů ročně prodáváte? JANDA: Automodul existuje už šestý rok, přičemž objemy prodejů pravidelně rostou. Například loni jsme prodali 650 vozů při průměrné ceně čtyři sta tisíc korun za kus, letos to bude zhruba tisíc automobilů. Narostly i ceny, takže letos očekáváme obrat zhruba půl miliardy korun. To vše s deseti obchodníky a celkem méně než dvaceti lidmi. Předpokládám, že růst bude ještě poměrně dlouhou dobu pokračovat tímto tempem, protože můj odhad kapacity českého internetového trhu se pohybuje kolem pěti tisíc vozů ročně. Vycházím přitom i z návštěvnosti našeho serveru. Přestože nenabízíme žádné atrakce, denně máme šest tisíc unikátních návštěvníků. A tento počet také neustále roste.
EURO: Váš model podnikání je s relativně malými náklady snadno přenosný do jiné země. Uvažujete o pokrytí například střední Evropy? JANDA: Zatím ne. Perspektivní je pro nás Moskva s dvacetimilionovou spádovou oblastí, kde je velká kupní síla, narozdíl od zemí jako jsou Ukrajina nebo Slovensko. Máme sice téměř všude rezervované národní domény, ale v nejbližší době neplánujeme kromě Moskvy nějakou výraznou expanzi. Zatím bez konkrétních výstupů probíhají jednání v Polsku. Časem ale může dojít i na nějaké partnerství formou franšízy.