Jestli některé odvětví na koronavirové pandemii skutečně vydělalo, je to bezpochyby e-commerce. Nakupování na internetu se během uplynulých dvou let stalo tak nedílnou součástí našich životů, že odvyknout si od něj půjde nejspíš jen velmi těžko. Ostatně, dokládají to i statistiky. České e-shopy hlásí rekordní čísla již druhým rokem po sobě, přičemž obdobné informace přicházejí - byť zatím jen v podobě odhadů - i ze zahraničí.
Jednotlivé predikce zároveň hovoří o tom, že v průběhu následujících let se nastolený trend pravděpodobně nijak zásadně nezmění. Na relativně novou situaci tak rychle museli zareagovat i výrobci obalových materiálů, kteří kvůli vysoké poptávce začali řešit, jak dělat tašky, krabice a výplňové materiály efektivněji.
„V loňském roce jsme zaznamenali přes 15 tisíc webových objednávek, tedy o 20 procent více než v roce 2020. Primárně se objednávky týkaly obalů typických pro e-shopy – krabice, obálky, výplňový a fixační materiál,“ potvrzuje Gabriela Fabianová z české společnosti RAJA, která je předním výrobcem těchto produktů, a doplňuje, v čem pro ni byl minulý rok nový: „Byl zde zvýšený zájem o jejich ekologické varianty, jež přispívají k redukci odpadního materiálu.”
Krize nutí výrobce k inovacím
Na snižování nadbytečného odpadu má vliv jak rostoucí důraz na udržitelnost, tak ceny surovin a energií. Ukázkovým příkladem je papír, který oproti roku 2021 podražil o 40 procent a u jehož ceny se se žádným návratem k původním hodnotám v průběhu příštích měsíců počítat se nedá.
Všechno zlé je ale k něčemu dobré, praví známé a často užívané přísloví. A tak zmíněné překážky a stále hlasitější debaty o ochraně životního prostředí nutí obalový průmysl přicházet s inovacemi, kterých bychom se, nebýt současné situace, dost možná dočkali až za mnoho let.
„Vloni se v zahraničí rozšířil trend vyplňování krabic materiálem vyrobeným z bramborového škrobu nebo recyklace starého papíru. E-shopy si výplň vyrábí také využitím skartovaných použitých krabic. Zamezí tak vzniku dalšího odpadu, a navíc ušetří peníze za výplňový materiál. Můžeme očekávat, že se podobné trendy dostanou i do České republiky,” říká Fabianová. V trendu jsou podle ní rovněž vratné obaly na více použití nebo bavlna, z níž se vyrábí pevné a takřka nezničitelné tašky.
„Čeká nás boom alternativních, ekologičtějších obalů, k jejichž rozvoji přispívají moderní technologie. Typickým příkladem je snaha nahrazovat plasty. V zahraničí se těší popularitě například papírové strečové fólie, které jsou vyrobeny ze 100procentních přírodních zdrojů, recyklovatelné na 82 procent a, alespoň podle EUMOS standardů, bezpečné a ideální pro využívání při dopravě křehkých předmětů, PET lahví nebo krabicových zásilek,” doplňuje Fabianová.
Technologie tu jsou, stačí je chtít používat
I oblíbená bublinková fólie má svou papírovou, neprůhlednou a recyklovatelnou alternativu, která se nejčastěji používá k balení nábytku či jakýchkoliv předmětů citlivých na nárazy a otřesy. Čím dál více firem a e-shopů si začíná uvědomovat, že při výrobě a použití obalu stačí s nadsázkou jen o trochu více přemýšlet. „Vhodně zvolený obalový materiál a design balení může výrazně podpořit prodej a vnímání e-shopu a prodávaného zboží. I to nejběžnější každodenní zboží může být díky kreativnímu obalu proměněno v unikátní produkt,” dodává.
Očekávaný rozvoj e-commerce a neutuchající poptávka po udržitelnějších variantách produktů tak ještě zvýší zájem o personalizované, a především kvalitní obaly, které jednak uleví planetě a zároveň posunou zákazníkův zážitek z nákupu na jinou úroveň. Současné technologie navíc poskytují velmi snadnou výrobu designových materiálů, takže firmy mají při vymýšlení vizuálů a výběru materiálu poměrně volné ruce a mohou dle libosti popustit uzdu fantazii.