Menu Zavřít

E-shopy měly v dubnu zlaté časy. Utržily o 47,5 procenta víc než loni

5. 6. 2020
Autor: Redakce

E-shopům se v dubnu výrazně dařilo, maloobchod jako celek ale naopak zdrtila koronavirová krize naplno. Meziročně se maloobchodní tržby v dubnu propadly o 10,6 procenta. Dnes to uvedl Český statistický úřad.

Každý segment ale trpěl v jiné míře. „Propad tržeb je bez diskuze extrémní, v řadě odvětvích maloobchodu se prodej v podstatě úplně zastavil. Příkladem budiž pokles tržeb v prodejnách s oděvy a obuví o 81,8 procenta či v prodejnách se sportovním zbožím o 55,1 procenta,“ ilustruje Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta.

V dubnu poklesly i prodeje potravin, ale ne tak výrazně jako v případě nepotravinářského zboží. „Jíst a pít se zkrátka musí. Dubnová čísla prodejů potravin jsou navíc zkreslena tím, že se řada domácností potravinami předzásobila již na konci února a zkraje března,“ podotýká Novák, podle kterého se to ale týká primárně hlavně supermarketů. „Specializovaní prodejci potravin v dubnu utrpěli výrazné ztráty, když jim tržby poklesly o 40,9 procenta,“ dodává.

Vývoj tržeb maloobchodů bez motorových vozidel Zdroj: Český statistický úřad

Pavel Sobíšek, hlavní ekonom skupiny UniCredit, upozorňuje,
že v dubnu propadl i odbyt benzínu. „Prodej pohonných hmot se meziročně snížil
o 17,2 procenta, když u pump nepochybně klesl nejen objem natankovaného paliva,
ale i doplňkového prodeje.“ Sobíšek ale upozorňuje, že statistika vypovídá spíš
o míře restriktivních opatření v době pandemie než o spotřebitelské náladě či
preferencích. „Domácnosti se zjevně vyhýbaly i těm obchodům, které zůstaly
otevřené, a své nákupy omezily na minimum. Teprve další měsíce ukážou, jakou
část v dubnu nerealizovaných nákupů budou spotřebitelé ochotni realizovat se
zpožděním,“ říká ekonom.

Hitem byla pyžama

Jestliže si ale kamenné obchody v dubnu sáhly na dno, e-shopy zažily naopak svou bonanzu. Jejich tržby vzrostly meziročně o 47,5 procenta. „V dubnu byly hity online nakupování dezinfekce, dětská pyžama a set-top-boxy. Za tato zboží lidé v českých e-shopech utratili meziročně o 500 až 800 procent více,“ podotýká člen národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda. „Za letošní rok by online obchody mohly poprvé v historii dosáhnout celkového objemu tržeb ve výši 200 miliard korun, nebo se mu citelně přiblížit,“ odhaduje.

Výpad příjmů bude brzdit útraty

Za květen už analytici očekávají trochu lepší celkový trend.
„V meziměsíčním srovnání lze očekávat poměrně výrazný růst tržeb. Meziročně
však maloobchod i v květnu skončí v červených číslech. Pokles maloobchodu se
samozřejmě skrz spotřebu domácností silně negativně promítne do výsledku HDP za
2. čtvrtletí letošního roku,“ uvádí Miroslav Novák.

Návrat tržeb k normálu by měl být pozvolný. „Po plném otevření ekonomiky se v některých spotřebitelských segmentech dostavuje částečný kompenzační efekt, kdy lidé nakupují zboží, které si nemohli pořídit kvůli zavření obchodů. Takto však budou maloobchodníkům kompenzovat jen část ušlých tržeb, neboť například v případě zboží netrvanlivé povahy, třeba obědu v restauraci, není taková kompenzace příliš možná,“ míní Lukáš Kovanda.

MM25_AI

„Přinejmenším dva důvody existují pro předpoklad, že v
tržbách maloobchodu zůstane trvalý zářez. Jednak zůstanou bez náhrady
nerealizované nahodilé nákupy. A spotřebitelskou poptávku začne brzdit obava z
výpadku příjmů. Celkově očekávám v celoročních reálných tržbách maloobchodu
snížení o dvě až tři procenta,“ uzavírá Pavel Sobíšek.

  • Našli jste v článku chybu?