Časopis dTest upozorňuje na to, že české e-shopy spotřebitelům v případě odstoupení od smlouvy vrací nižší částky než by měly. Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora totiž musí vracet nejen cenu zboží, ale i poštovné.
Foto: Profimedia.cz
Téměř žádný český e-shop však tyto částky, v rozporu se zákonem, nevrací. A zákazníci? Ti se tomu zatím nebrání, protože neví, že takové právo mají. Z testu smluvních podmínek českých e-shopů, který dTest uskutečnil a publikoval v aktuálním čísle časopisu, vyplývá, že prodejci nerespektují výklad Evropského soudního dvora. V rozporu se zákonem totiž spotřebitelům, kteří odstoupili od smlouvy ve 14 dnech od převzetí zboží, vrací nižší částku, než by měli.
“Povinností e-shopů je vrátit nejen kupní cenu za zboží, ale i částku, kterou spotřebitel uhradil jako poštovné (popř. balné a další náklady) za cestu zboží od prodejce k němu,“ říká Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest, a dodává: “Spotřebitel ze zákona nese pouze náklady spojené s vrácením zboží, tedy za zaslání zboží zpět prodejci.“
Většina zákazníků se však těchto částek vůbec nedomáhá, protože netuší, že je mají právo požadovat. Internetové obchody však budou muset svou praxi změnit. V opačném případě jim hrozí citelná sankce ze strany České obchodní inspekce.
“Zároveň se dá očekávat zvýšení cen zboží nabízeného na internetu, protože internetové obchody budou muset pokrýt náklady vzniklé vracením poštovného. Dále předpokládáme, že daleko více lidí bude nyní využívat svého práva od smlouvy odstoupit, neboť tak budou moci nově činit s minimální finanční ztrátou,“ uzavírá Votočka prognózou o možných změnách na internetovém trhu.
Na www.dtest.cz/vracenecastky časopis připravil podrobnější informace o právech a povinostech spotřebitele v případě odstupování od smluv uzavřených přes internet a přehled převážně neplatných ustanovení týkající se odstupování od smluv a vracení peněz u 14 významných e-shopů