Největší české internetové obchody Alza.cz a Mall.cz možná příští rok změní majitele. Diskutuje se i o prodeji CzechComputer.cz
Povánoční výprodeje, tolik oblíbené mezi českými zákazníky, se ve stále větší míře přesouvají na internet. Tentokrát se možná budou týkat i e-shopů samých. Z několika zdrojů týdeníku Euro totiž vyplývá, že se v příštím roce připravuje prodej největšího českého internetového obchodu Alza.cz. Dvojku trhu Mall.cz zřejmě zase opustí investiční fond Intel Capital, který chce prodat svůj minoritní podíl. Mall.cz má zároveň akviziční choutky. Spekuluje se o tom, že koupí obchodníka s počítači CzechComputer.cz.
Zástupci zmíněných firem sice nechtějí jednání o majetkových změnách oficiálně potvrdit, informace z trhu ale říkají opak. „Český internetový trh je v pohybu, řada e-shopů je v případě dobré nabídky na prodej,“ řekl týdeníku Euro zdroj z branže.
Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi letos v tuzemských internetových obchodech utratí rekordních 37 miliard korun, tedy o čtyři miliardy více než v loňském roce, přičemž více než čtvrtina obchodů připadá na předvánoční nákupy (viz Internetové Vánoce).
Alza.cz za miliardu?
Lídrem trhu je už několik let obchod Alza.cz, který loni utržil 5,6 miliardy korun bez DPH a pro letošní rok očekává růst kolem dvaceti procent. Firma, která vznikla v roce 1994 a o čtyři roky později rozjela elektronický obchod na portálu Alzasoft.cz, má jediného akcionáře – na Kypru sídlící společnost L.S. Investments Limited. Bližší informace o vlastnickém pozadí Alza.cz dlouhodobě nezveřejňuje, jen to, že za kyperským holdingem stojí skupina soukromých investorů v čele se zakladatelem Alešem Zavoralem (odtud také vznikl název firmy).
Z účetní závěrky zveřejněné na portálu Justice.cz vyplývá, že v roce 2008 dosáhla Alza.cz provozního zisku 250 milionů korun a v roce 2009 tři sta milionů korun. Aktuálnější data nejsou k dispozici, přesto je zřejmé, že lídr českého e-trhu dosahuje, i s ohledem na stále klesající marže elektroniky a ICT produktů, výborných finančních výsledků. Je proto logické, že kolem firmy krouží potenciální kupci. Jan Samko, marketingový ředitel obchodu Alza.cz, případný prodej firmy nepotvrzuje ani nevyvrací. „Takové informace my ve firmě nemáme,“ uvedl Samko pro týdeník Euro.
Z informací týdeníku Euro vyplývá, že vedle několika finančních investorů má o Alzu zájem také jeden strategický partner – celoevropský internetový obchod Pixmania, patřící do britské skupiny Dixons Retail.
Pixmania působí na šestadvaceti evropských trzích a v Česku chce výrazně expandovat. Například letos v létě otevřela v Brně logistickou centrálu pro obsluhu zákazníků z celé střední, východní a severní Evropy. „Díky novému meziskladu jsme schopni nabídnout doručování na dobírku, které je v Česku velmi oblíbené, a do dvou let bychom chtěli otevřít i menší prodejny Pixmanie. Celkově v Brně zaměstnáme až dvě stovky lidí a letos bychom chtěli dosáhnout tržeb patnáct milionů eur,“ řekl v Hospodářských novinách šéf firmy Steve Rosenblum.
Z informací kolujících po trhu vyplývá, že Pixmania je za Alzu ochotna nabídnout až jednu miliardu korun. Na zaslané dotazy Pixmania nereagovala, případnou transakci nechtěl komentovat ani český management společnosti ElectroWorld, která rovněž spadá pod skupinu Dixons.
Intel na odchodu
Vlastnické změny s vysokou pravděpodobností proběhnou i v druhém největším tuzemském e-shopu Mall.cz, respektive ve společnosti Netretail Holding, která tuto nákupní galerii, zastřešující téměř třicítku specializovaných obchodů, provozuje. Několik zdrojů týdeníku Euro potvrdilo, že se svého podílu v holdingu hodlá zbavit investiční fond Intel Capital, náležící stejnojmennému výrobci počítačových čipů.
Fond ve dvou fázích – v květnu roku 2008 a v září roku 2010 – investoval do Mall.cz téměř dvanáct milionů eur, tedy asi 300 milionů korun. Za to získal blíže nespecifikovaný minoritní podíl, který údajně hodlá v průběhu příštího roku prodat. Mluvčí české pobočky Intelu Pavel Svoboda nechtěl případnou transakci komentovat. Zakladatel a akcionář Mall.cz Ondřej Fryc označil informace o vlastnických změnách za mírně nesmyslné, s tím, že ještě nenastala vhodná doba pro „exit“ akcionářů. „Vyloučené není nikdy nic, ale momentálně takovou změnu neplánujeme. Naopak se soustředíme na další růst našich aktivit,“ řekl Fryc týdeníku Euro.
Mall.cz v uplynulém finančním roce, který skončil na konci března 2011, utržil dvě a čtvrt miliardy korun a dosáhl provozní ztráty 20 milionů. „Růst obratu letos určitě překročí třicet procent, možná i více. Záležet bude i na množství sněhu, které napadne před Vánoci, protože lidé pak mají vánoční náladu a více nakupují dárky,“ dodává Fryc.
Součástí plánovaného růstu Mall.cz by mohla být i akvizice e-shopu CzechComputer.cz (CZC.cz), který se specializuje na prodej počítačů a IT komponentů. Právě v oblasti informačních technologií se údajně Mall.cz nedaří, jak by si akcionáři přáli, proto podle informací týdeníku Euro vyjednává s CZC.cz o odkupu. Dokonce již prý podruhé od roku 2008. Šéf CZC.cz Josef Matějka, který společně se svou ženou Ivonou drží 75procentní podíl firmy, na dotaz o případném prodeji reagoval: „S Ondřejem Frycem se známe, dlouhodobě spolu komunikujeme, ale v daný moment se prodej nepřipravuje. Ani do rukou Mall.cz, ani jinému zájemci.“ Tržby CZC.cz se podle portálu Justice.cz v posledních letech pohybovaly kolem tři čtvrtě miliardy korun, provozní hospodaření bylo ziskové v řádech milionů.
Internetové Vánoce
České internetové obchody dosahují během vánočního období více než čtvrtiny svých celoročních obratů, tedy zhruba čtrnácti miliard korun. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Podle nich už v listopadu narostly tržby e-shopů meziměsíčně o 280 procent a v polovině prosince by měl být nárůst téměř dvojnásobný.
„Během letošních Vánoc spotřebitelé utratí v průměru 2500 korun, zhruba čtvrtina z nich však nakoupí dárky za více než osm tisíc korun,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Zájem nakupujících by měl vyvrcholit v týdnu od 12. prosince.
Největší české e-shopy musejí denně expedovat přes třicet tisíc kusů zboží. Největšími hity jsou letos chytré telefony, tablety, čtečky knih a drobné domácí spotřebiče. (yak)