Společnosti Visa a MasterCard hodlají zatraktivnit placení kartami na internetu pro obchodníky i zákazníky
Za loňský rok Češi na internetu nakoupili a platebními kartami zaplatili zboží za více než deset miliard korun. To je čtyřikrát víc než před pěti lety. Z pohledu karetních firem Visa a MasterCard je to ale stále málo. Aby pokryly očekávaný výpadek příjmů po Bruselem vynuceném snížení mezibankovních poplatků, potřebují, aby lidé nakupovali ještě víc. Respektive, aby za zboží platili jejich kartami.
V Česku existuje na evropské poměry nadprůměrných přibližně 37 tisíc e-shopů, jejichž tržby loni podle odhadů dosáhly 50 miliard korun. Teoreticky by tedy nemělo být tak těžké zalepit zmiňovaný až 80procentní výpadek marží z mezibankovních transakcí, jenže… Kartou se dá nyní platit jen v desetině z nich. A i když zákazníci tuto možnost mají, stejně v drtivé většině případů sáhnou po jiné metodě platby.
„Ve Velké Británii se zhruba 25 procent objemu všech karetních transakcí realizuje prostřednictvím internetu. V České republice je takto utraceno jen něco málo přes tři procenta,“ říká Marcel Gajdoš, manažer Visa Europe pro Česko a Slovensko. To se nejspíš brzy změní, protože internetové obchody jsou pro vydavatele karet atraktivní. Obecně totiž platí, že přes web lidé v průměru utratí více než v kamenných obchodech.
Menšinová záležitost V internetových obchodech, které platební karty přijímají, je zatím placení kartou okrajovou záležitostí. Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci v loňském roce používalo kartu k placení za internetové nákupy jen 19 procent zákazníků. Velké internetové obchody dokonce evidují ještě menší zájem.
„Podíl plateb kartou online se u nás pohybuje
zhruba okolo deseti procent,“ uvedla za Mall.cz Michala Gregorová. Datart eviduje kartou zaplacených pouze šest procent objednávek. Problém je patrně v kombinaci internet-platební karta, protože 26 procent zákazníků e-shopů kartou nakonec stejně zaplatí, ale až při osobním převzetí zboží v prodejně.
„Platbu kartou upřednostňujeme z procesních a bezpečnostních důvodů. Například u našich řidičů umožněním platby kartou odpadla nutnost pojišťování a zabezpečení velké hotovosti,“ pochvaluje si karty Jana Choroušová z Datartu.
Karetní společnosti by ale rády viděly, aby se z karet stala jednoznačně upřednostňovaná metoda platby a obchody zákazníky k jejich používání aktivně motivovaly. „Pro e-shopy je placení kartou výhodné v tom, že objednávku si dotyčný už nemůže rozmyslet.
Jednou je zaplacená a dokončená, tím e-shopům klesá počet nedokončených objednávek,“ vypočítává výhody plateb kartou pro obchodníka ředitel společnosti MasterCard pro Českou republiku Miroslav Lukeš. „Obchodníkům je třeba zdůraznit výhody karetních transakcí oproti hotovosti, zejména pokud jde o zrychlení peněžních toků,“ přidává se Gajdoš.
Drahé a nedůvěryhodné S argumenty karetní lobby někteří obchodníci ale nesouhlasí. „Karty jsou pro nás nejdražší platební mechanismus, proto je nijak zásadně podporovat nechceme,“ odmítá Šárka Jakoubková,
PR manažerka společnosti Alza.cz.
Jedná se o obecný problém, který vysvětluje relativně malou dostupnost placení kartou v českých virtuálních obchodech. I Lukeš z firmy MasterCard připouští, že mnoho obchodníků bylo donedávna nespokojeno s nabízenými podmínkami.
Celkem nákladné (pro malé obchody) je už samotné pořízení platební brány. Zřízení vlastní platební brány a náklady na programátora, který obchodníkovi zařídí integraci platební brány s e-shopem, vyjdou na šest až osm tisíc korun. Hlavním úskalím je ale následný provoz, respektive provize z transakcí a eventuálně měsíční poplatky. O těch rozhodují banky a jejich výše se liší v závislosti na typu e-shopu, jeho velikosti, obratu a bance. „Banka každého obchodníka posuzuje individuálně, nabídku (zejména provizi, např. 2,5 procenta ze zaplacené částky) stanovuje zejména na základě stávajícího obratu e-shopu a předpokládaného obratu přes platební karty. Přihlíží také k typu podnikání, například z hlediska jeho rizikovosti,“ vysvětluje Václav Keřka, produktový manažer Card Acceptance Solutions společnosti Global Payments Europe.
Větší a hůře odstranitelnou překážkou pro rozmach placení kartami na webu však může být nedůvěra zákazníků. Z průzkumu Sdružení českých spotřebitelů a agentury Perfect Crowd vyplývá, že 78 procent dotázaných platí v kamenných obchodech kartou alespoň jednou týdně. Naopak pro placení na internetu zásadně kartu nepoužije třetina dotázaných, u lidí s nižším vzděláním je to dokonce polovina.
Asociace Visa Europe se pokouší tento problém obejít podporou tzv. digitální peněženky V.me. Podle informací týdeníku Euro by k jejímu spuštění v tuzemsku mělo dojít do letošního léta.
Úspěch tohoto projektu je ale dost nejistý.
Konkurenční MasterCard vlastní digitální peněženku MasterCard Mobile představil už před rokem - a žádná revoluce na trhu se nekonala. Systém totiž neřeší zásadní problém českých spotřebitelů: strach z ukládání citlivých údajů o kartách na internet. A nic na tom nezmění ani ujišťování o bezpečném uložení na serverech karetních firem.
Nákupy na internetu Jak platí čeští spotřebitelé na internetu? (rok 2013, v %)
Na dobírku 32
Bankovním převodem 30
Jinak 3
Z účtu v platebním systému 3
Platba v pobočce při odběru 13
Platební kartou přes internet 19
Zdroj: APEK
O autorovi| Zdeněk Pečený, peceny@mf.cz