Menu Zavřít

e + @ = $2

29. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Výstava v Hannoveru podala důkaz, že Nová ekonomika je realitou

Nová ekonomika je termín, který se skloňuje stále častěji. Označuje se jím vše, co souvisí s bleskurychle se rozvíjejícím trhem informačních technologií a především s internetem. Nová ekonomika je střechou, pod níž se skrývají všechny druhy e-byznysu a nyní už i m-byznysu, což je podnikání s využitím mobilních telefonů připojených k internetu. M-byznys přešel z teorie do praxe s nástupem technologie WAP - rozhraní, z něhož bezdrátové digitální telefony dosahují na internet. Stalo se tak velmi nedávno, teprve před několika týdny. Jsme tak svědky klíčových událostí v historii lidstva a možná si to ani pořádně neuvědomujeme. Jak už to u novinek bývá, mají své apoštoly i odpůrce. Jsou lidé, kteří tomuto konceptu věřili už dávno, ale jsou jiní, kteří v budoucnost nových technologií prostě věřit odmítají. Proroci nových technologií by o své pravdě nikdy nepřesvědčili svět, kdyby se o jejich vize a produkty nezačali zajímat podnikatelé. Na počátku většiny vynálezů stojí víra, že něco může fungovat ku prospěchu lidstva, ale víru naplní až ti, kteří chtějí vydělávat peníze. Nové vynálezy je třeba prodat. V tomto vydání týdeníku EURO referujeme (na straně 60) mimo jiné o nejnovějších trendech v bezdrátových pře- nosech dat. Sotva nové objevy opustily univerzitní půdu, už do nich začali lít peníze rizikoví investoři, kteří jsou přesvědčeni, že se mladé firmy podaří za čas prodat velkým korporacím. Před lety jim podobný model vydělal obrovské peníze v oblasti přenosu dat po optických kabelech. Tato technologie je dnes samozřejmostí a přitom to není tak dávno, zhruba v první polovině osmdesátých let, kdy zněly podobné věci českým čtenářům časopisu 100+1 jako téměř utopické vize, kterých se nikdy nedožijeme. Zprostředkovatelem zpráv (nejen) o nových technologiích jsou sdělovací prostředky. Zahraniční tisk, především americký, věnuje Nové ekonomice soustavnou pozornost. Americký ekonomický deník The Wall Street Journal před několika týdny zavedl zvláštní obsáhlou sekci o dění na trhu informačních technologií, protože zprávy z této branže začaly z jiných rubrik vytlačovat další důležité informace. Jeden čtenář týdeníku Business Week si dokonce nedávno stěžoval, že už ho zprávy o New Economy unavují. Redakci sdělil zhruba toto: „Pořád píšete o Nové ekonomice a nikdo neví, co to vlastně je. Vyjádřil tak názor skeptické části lidstva. Tento čtenář si rozhodně neměl nechat ujít letošní ročník veletrhu informačních technologií CeBIT 2000 v německém Hannoveru. Výstava to byla vskutku impozantní a předvedla to nejlepší, čím nyní softwarové, počítačové, telekomunikační a internetové firmy disponují. Ústředním tématem letošního veletrhu CeBIT byl mobilní internet a vše, co souvisí s jeho využitím. Největší pozornost se tak logicky soustředila na pavilon číslo 26, kde vystavovali výrobci mobilních telefonů, a právě tomuto pavilonu se věnujeme i v tomto čísle týdeníku EURO. Asi vůbec nejzajímavější a nejsledovanější byla tentokrát expozice švédské společnosti Ericsson, která představila prototyp osobního komunikátoru, který slouží nejen jako telefon, ale i jako mobilní prohlížeč internetu. A to nikoli internetu na černobílé obrazovce a bez obrázků, jak je tomu zatím u technologie WAP, ale v barvě a ve formátu HTML, tedy tak, jak známe internetové stránky na osobním počítači. Komunikátor od Ericssonu funguje také jako navigační přístroj, s jehož pomocí je možné najít třeba nejbližší občerstvení v místě, kde se právě nachází jeho majitel. Samozřejmostí je elektronický diář. Mobilní komunikátor vybavený elektronickým perem, a s ním i spousta dalších podobných výrobků jiných špičkových firem, se stal v Hannoveru symbolem nového zákazníka, na němž už dnes stojí Nová ekonomika. Právě do těchto technologií dnes investují podniky představující „starou ekonomiku , protože si uvědomují, že lidem se budou podobné vymoženosti líbit, že je budou používat. Proto si v oblasti e-byznysu nechtějí nechat ujet vlak společnosti jako Ford Motor nebo Deutsche Bank, proto nezahynul Mannesmann. Proto v těchto dnech začala IPB a Expandia Banka nabízet přístup k bankovnímu účtu po mobilním telefonu. To vše jsou věci, které přispívají k růstu Nové ekonomiky. Proto se Nová ekonomika stává realitou i v Česku. Technický pokrok lidem usnadňuje život, ale zvyšuje také produktivitu podniků. Kvalitní práce s daty, jejich sběr, třídění a analýza je tedy tím, co dělá Novou ekonomiku skutečně novou.

  • Našli jste v článku chybu?