Online tržiště s rukodělným zbožím si vytvořilo příjemnou malou niku
V brooklynském sídle onlinového tržiště Etsy, které o sobě prohlašuje, že je „vaším místem pro nákup a prodej všech rukodělných předmětů“, není v dohledu žádná typizovaná plastová židle. Místo toho - v souladu s řemeslnickým étosem podniku - téměř všechno vytvořil nebo vyhrabal někdo ze zaměstnanců. Počítače jsou sestaveny z náhradních dílů, kancelářská U-rampa (na skateboarding) a podium (pro kapely) jsou postaveny z odpadního dřeva. Kromě podivného předmětu z IKEA byla většina nábytku nalezena na ulici.
Etsy je se svými nedbale elegantními kancelářemi, s obsahem vytvořeným uživateli a se vzrůstající šuškandou téměř dokonalým příkladem úspěšné firmy z druhé vlny internetového podnikání. Při finanční výbavě jednoho milionu dolarů se dva roky stará společnost Etsy, která má 35 pracovníků, pyšní více než 300 tisíci registrovanými členy. Zhruba 50 tisíc z nich jsou prodejci, kteří obchodují se zbožím v hodnotě přes dvanáct milionů a přinášejí společnosti čistý zisk něco přes jeden milion dolarů.
Etsy je duchovním dítětem sedmadvacetiletého spoluzakladatele Roba Kalina, který během pěti let vyzkoušel šest vysokých škol, než vystudoval Newyorskou univerzitu. Když v roce 2005 pracoval jako designér pro getcrafty.com, všiml si, že této komunitní webové stránce očividně chybí internetová obchodní složka. Spolu se dvěma přáteli se pustil do budování vlastní stránky v naději, že vytvoří nejen příjemnější verzi aukční síně eBay pro řemeslníky, ale i společnost, pro niž budou chtít pracovat. To znamená, že zaměstnanci jsou seskupeni do týmů podle funkcí a každý má slušné zdravotní pojištění. Přestože Kalinův dědeček, starý zkušený pracovník IBM a General Electric, zaplavil vnuka otázkami o cílovém publiku a tržním podílu, ten vynechal sestavení podnikatelského plánu. Dospěl k tomuto názoru: „Je toho mnoho, co nelze naplánovat. Proto místo toho, abychom se snažili vycucávat si čísla z prstu, prostě to spustíme a uvidíme.“
„Nebuď nenasytný.“
Kalin tak úplně neimprovizuje. Mnoho se toho naučil od lidí, kteří se věnovali internetovému podnikání před ním. Třebaže společnost Etsy zboží nedraží, ale prodává, její podnikatelský model je podobný tomu aukční síně eBay. Etsy vybírá poplatek 20 centů za uvedení zboží na seznamu a provizi 3,5 procenta z každé prodané položky. Etsy také prodává za sedm dolarů denně místa ve vitríně speciálních položek.
Kalin zaplnil představenstvo Etsy exponovanými veterány z nových webových společností - Caterinou Fakeovou, spoluzakladatelkou firmy Flickr, a Albertem Wengerem, bývalým ředitelem firmy del.icio.us, jež obě získala společnost Yahoo! Kalin uvádí, že mnohé z toho, co si od nich vzal, lze shrnout do hesla: „Nebuď nenasytný.“ Představenstvo mu radilo, aby neutrácel peníze, které nemá, nepřijímal více investic, než potřebuje, a měl na paměti, že komunita Etsy má velká očekávání.
Kalin tedy odmítl nabídky, aby prodával reklamní bannery. Na druhé straně organizuje virtuální firemní porady a vylepšuje webovou stránku tak, aby prodejci byli viditelnější a stále spokojení. „Prodávám teď na Etsy mnohem lépe než na eBayi,“ uvádí Kimberly Smithová, která před dvěma lety začala na Etsy prodávat dětské oblečení s ručním potiskem. „Lidé hledají na Etsy něco ručně vyrobeného, něco jedinečného,“ prohlašuje, kdežto eBay přitahuje lovce levného značkového zboží.
Kalin si pečlivě vybírá vylepšení webové stránky, protože nechce, aby firma Etsy přestala působit domáckým dojmem. Nový platební systém umožní zákazníkům nakupovat od několika prodejců při jedné transakci. Vzhledem k tomu, že prodejci Etsy pocházejí už z 84 různých zemí, na rok 2008 se připravuje přepočítávání měn a podpora cizích jazyků. Partnerem a investorem se stalo německé vydavatelství Hubert Burda Media a Kalinův tým hledá kancelářské prostory v Berlíně a Londýně.
Kalin rovněž doufá, že rozšíří offlinové podniky firmy Etsy. Firma provozuje dílny otevřené místním řemeslníkům a ráda by poskytovala podpůrné služby, například podnikatelské poradenství a malé úvěry. „Velkým cílem je umožnit lidem na celém světě, aby si vydělávali na živobytí tvorbou věcí,“ přiznává Kalin a k těmto lidem patří i on sám.
Popisek s. 70: Kalin. Obsadil představenstvo Etsy veterány z firem Flickr a del.icio.us.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek