Menu Zavřít

Echt tah na bránu

5. 6. 2009
Autor: Euro.cz

Pivo

bitcoin_skoleni

Jedenáctka je velkým hitem mezi českými pivaři. Útočí nejen na dražší dvanáctistupňová piva, ale i levnější desítky. To jen potvrzuje, že krušné časy do rodinných rozpočtů ještě nedorazily. „V pivovarnictví se žádná krize neprojevuje. Pokles prodejů piva v lednu a únoru byl dán počasím. Od dubna jde odbyt opět nahoru a ani květnové výsledky by neměly být horší než loni,“ porovnává výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jiří Veselý. Připomíná, že v prvním čtvrtletí letošního roku se celkový prodej piva snížil o osm procent, ale ležáků, tedy jedenáctek a dvanáctek, se vypilo jen o tři procenta méně. Naopak desítky se propadly o jedenáct procent. Na oblibu pivařů v jedenáctkách, které by se letos na celkových prodejích piva měly podílet desetinou, zadělal před čtyřmi lety Staropramen. Jedenáctistupňový Svijanský máz je tahounem úspěchu pivovaru s dvouciferným meziročním růstem produkce. Stoupající popularitu piv obsazujících mezeru mezi silnými ležáky a slabými výčepními pivy přikrmují pivovary, jež jedenáctky dříve nevyráběly. Na jedničku se rychle vypracoval Gambrinus Excelent, který Plzeňský Prazdroj uvedl na trh loni v listopadu. Úspěšný Excelent ovšem trochu požírá svého bratra – desítku Gambrinus, s nímž se na trhu perou nejen ostatní výčepní piva, ale i jedenáctky. A mnohé úspěšně, i díky cenové politice. Než výčepní „gambáč“ si mnozí dají raději jedenáctku z menšího pivovaru, která je stejně drahá. Zatímco stále nejrozšířenější desítka ztrácí, posilují malé pivovary. Historicky rekordní výstav měl v dubnu rodinný pivovar Bernard. S prodejem 20,6 tisíce hektolitrů si meziročně polepšil o 27 procent.
Od května se k jedenáctce po desetiletích vrátili noví majitelé pivovaru v Náchodě. A současně ho přejmenovali na Primátor, aby se přímo v názvu pivovaru přihlásili k zavedené značce. Čerstvou červnovou novinkou mezi jedenáctistupňovými pivy je Pardál Echt z Budějovického Budvaru. „Navazuje na úspěch výčepního piva Pardál, které je na trhu od března 2007. Spotřebitelé si ho velmi oblíbili, o čemž svědčí fakt, že během necelých dvou let se ho prodalo 269 403 hektolitrů, přitom předloni bylo v prodeji jen v jihočeském regionu,“ říká vedoucí tuzemského prodeje Budvaru Martin Horejš. V tomto roce chce Budvar prodat echtovního Pardálu 40 tisíc hektolitrů.

BOX:
Žízeň roste od dubna Meziroční změny v prodeji tuzemského piva (2009/2008) v procentech
Leden*-9
Únor*-15
Březen*0,2
Duben*2,7
Pramen: Český svaz pivovarů a sladoven

  • Našli jste v článku chybu?