Nájemci vršovického obchodního komplexu podají žalobu
PRAHA (bor) - Sdružení nájemců pražského obchodního centra Eden se rozhodlo po několika neúspěšných jednáních s managementem nákupního komplexu Eden podat žalobu u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Domáhá se změny nájemních smluv nebo jejich zrušení. Návštěvnost vršovického centra je totiž podle nich vinou vedení komplexu katastrofální, a nájmy tudíž nepřiměřené. „Zástupci centra se nesnaží situaci řešit. Žaloba je poslední možností,“ řekl týdeníku EURO představitel nájemníků Štefan Gbúr ze společnosti CZG, která v Edenu provozuje Fluidum bar.
Nájemci tvrdí, že Eden Development nesplnil řadu slibů. Ze stanice Strašnická měla být například zavedena k Edenu kyvadlová doprava, otevírací doba centra měla být delší a zákazníky měli tvořit i nájemci administrativního komplexu pro 1500 lidí, kde dosud nebyl pronajat ani metr. Chybí také řada zařízení, které měl Eden nabízet. Gbúr se proto domnívá, že nájemné 23 eur za metr čtvereční měsíčně, které včetně poplatků za služby a marketing dosahuje 30 eur měsíčně, nemůže vedení komplexu požadovat. Gastroprovozovny sice dostaly od Eden Development příslib, že do doby řádného zprovoznění druhého patra, kde chybí původně navrhované kino či fitness centrum, nemusí platit žádný nájem, tento slib však nebyl stvrzen písemně. Naopak částky za již vystavené faktury jsou prý dál vymáhány. Tisková mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková kritiku odmítla a tvrdí, že společnost je s nájemci v kontaktu a na jejich podněty vždy reaguje. Je otázkou, jak se ke sporům postaví nový majitel centra, společnost Tesco, která čeká na vyjádření slovenského antimonopolního úřadu k převzetí tamních obchodů Carrefouru.
Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR již několik právních sporů nájemníků s majiteli obchodních center řeší, například v pražské Celnici nebo v Galerii Nové Butovice.
Realitní odborníci předpokládají, že problémy s návštěvníky postihnou i další obchodní komplexy. Označení „krize nákupních center“ se ale vyhýbají. Domnívají se, že nedostatkem kupujících budou trpět především projekty v nevhodně zvolených spádových oblastech, nikoliv většina chrámů konzumu. Předpovídají, že trh retailových prostor bude i nadále růst. Jen za minulý rok se rozšířil o 212 tisíc metrů čtverečních na aktuálních 1 348 000 metrů čtverečních ploch.
V přepočtu na populaci Česká republika disponuje 132 metry čtverečními maloobchodních ploch na tisíc obyvatel, což je zhruba 20 procent pod průměrem Evropské unie. „S ohledem na další plánovanou výstavbu je pravděpodobné, že tento průměr doženeme během příštích tří let,“ soudí Karel Zeman, vedoucí výzkumu trhu ve společnosti Cushman & Wakefield Healey & Baker.