Češi za kávu ročně utratí více než šest miliard korun. Jednoduchá příprava a masivní reklamní kampaň s Georgem Cloonym vedly k tomu, že i přes relativně vysokou cenu téměř pětina Čechů začala dávat přednost kávovým kapslím. Svůj zenit v Česku už ale má tato varianta nejspíš za sebou.
Jak potvrzují lidé z branže, konzumenti se životabudiče z malého plastového kelímku už přepili a po několika letech boomu se poptávka po kapslích nasytila. „Segment kapslových systémů sice ještě stále roste, ale výrazně zpomalil. Myslím, že postupně se zákazníci přesunou k zrnkové kávě,“ říká Richard Hodul, šéf společnosti Tchibo Praha.
Útlum kapslí potvrzují i další obchodníci. „Prodeje kapslových kávových systémů meziročně klesají. Naopak zaznamenáváme rostoucí poptávku po pákových a plnoautomatických systémech. To odpovídá i stávajícímu trendu, kdy si polovina Čechů kupuje mletou kávu,“ říká mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková.
Podíl variant kávy na spotřebě v Česku. Zdroj: KPMG
Podle ní v poslední době nejvíce roste poptávka po zrnkové kávě, které dává přednost už čtvrtina zákazníků. Ta přitom přímo konkuruje právě kapslím. Studie poradenské společnosti KPMG totiž ukazuje, že zrnkovou kávu si stejně jako kapsle kupují spíše movitější vrstvy. A to přesto, že je obvykle mnohem levnější nejen než kapsle, ale i nejpopulárnější instantní káva.
Oblíbenost variant kávy podle příjmů. Zdroj: KPMG
Příčinou je aktuální poptávka spotřebitelů po čerstvosti a přírodních produktech. Tuto potřebu uspokojuje mnohem silněji aromatická zrnková arabika než plastové kapsle, do kterých zákazník nevidí.
Díky rostoucím příjmům si řada lidí také pořídila automaty na zrnkovou kávu. „Výrobci nabízejí čím dál lepší kávovary, za čím dál méně peněz. A co si budeme povídat, není nic lepšího než čerstvá káva z kvalitního stroje,“ dodává Hodul.
Dále čtěte: