Provoz a udržování vozového parku je pro velkou většinu firem významnou položkou rozpočtu. Velká část nákladů na provozování motorového vozidla je navíc nezávislá na míře jeho využití, a tak firma platí, i když vůz většinu času prostojí. Podle dat společnosti Xmarton z prosince 2019 je průměrné firemní auto využíváno jen 7,2 % celkového času a ujede jen cca 460 km za měsíc. Přes 90 % času tedy někde nečinně stojí a čeká na svého uživatele.
Právě na tenhle problém se zaměřila česká společnost Xmarton. Chtěla najít cestu, jak efektivně využívat vozové parky, které pro firmy obvykle znamenají velkou finanční i logistickou zátěž.
„Prvotní nápad byl vlastně jen vymyslet něco, aby se auta dala pohodlně sdílet mezi více osobami. To znamenalo především možnost odemknout a nastartovat, aniž by bylo nutné si fyzicky předávat klíče, karty nebo čipy. Využití mobilního telefonu, který u sebe má dnes v podstatě každý bylo nasnadě,“ vysvětluje původní myšlenku ředitel Xmartonu Jan Pešek.
Telefon jako klíč a vzdálené ovládání i pro starší auta
V Xmartonu tedy začali v roce 2016 vyvíjet jednotku určenou k montáži do vozidla. Po zvládnutí základní technologie připojení však začala paleta funkcí rychle přerůstat původní záměr. Kromě celkem rozsáhlého monitoringu stavu vozu jako jeho polohy, nabití baterie, stavu nádrže, počítadla kilometrů a stavu zámků, oken nebo dveří je možné auto na dálku odkudkoli i ovládat: Zamknout, odemknout, stáhnout okna kvůli vyvětrání nebo vytáhnout zapomenuté okno nahoru. Nechybí ani možnost auto na dálku nastartovat, aby se podle potřeby vytopilo či vychladilo.
Mobilní telefon zároveň funguje pro auto jako autorizační prvek. Pokud je v systému telefon veden jako oprávněný, auto se telefonem odemkne a nastartovat se pak dá uvnitř umístěnými klíči nebo tlačítkem. I bez fyzického předávání klíčů si ho tak může převzít kdokoli, kdo má v systému přidělená práva.
Znalejší čtenáři možná vědí, že aplikace s podobnými funkcemi dnes nabízí řada automobilek včetně Škody. Systém Xmartonu si však rozumí i se staršími modely vozů, které nemají z výroby zabudovaný IoT modem – a to není jediný rozdíl. „Automobilky pracují primárně na řešení ovládání auta pro koncové uživatele,“ upřesňuje Pešek. Správa vozových parků a s tím spojené rezervace a půjčování vozidel jsou podle něj mimo zájem výrobců aut. „Náš systém kromě tohoto pracuje univerzálně se všemi vozidly bez ohledu na výrobce a vytváří tak vlastně jednotnou integrační platformu pro správu a ovládání vozidel. Bude tedy vhodný pro jakýkoli vozový park bez ohledu na složení značek a stáří vozů v něm,“ dodává.
Data v hlavní roli
Bezproblémové sdílení a některé zajímavé prvky ovládání na dálku mohou být sice pro firmy zajímavé, ale to, co přináší zásadní přidanou hodnotu, jsou detailní informace o provozu flotily. Xmarton dokáže administrovat plnou správu vozového parku včetně automatické knihy jízd nebo rezervačního systému, ve kterém si jednotliví zaměstnanci rezervují služební auta a získávají k nim „digitální klíče“ popsané výše.
„Pochopili jsme, že možnost zpětné analýzy dat bude pro velké firemní autoparky velice zásadním prvkem,“ říká Pešek. „V současné době, kdy jsou data jedním z nejcennějších artiklů, jsme se tedy snažili přinést zákazníkům něco, co jim poskytne dokonalý obrázek o tom, jak jejich flotila funguje. Na základě nasbíraných dat pak firmy mohou někdy i celkem zásadně přehodnocovat svůj přístup k firemní mobilitě.“
Provozovatelům větších vozových parků je určena varianta Xmartonu s obchodním označením Xfleet. Podporuje automatizované reporty a dokáže filtrovat zaznamenané jízdy podle účelu, řidičů apod. Firma tak získá detailní přehled o vytíženosti vozidel, aktivitě řidičů i jejich stylu jízdy. Protože ale v Xmartonu velmi rychle pochopili, že zejména ve větších korporacích nebude nikdo moc chtít od základu měnit původní systém správy autoparku, vyšli vstříc i tomuto požadavku. Systém dokáže přes vystavená API plně komunikovat s různými firemními softwary a procesy.
„Zejména pro větší firmy, které provozují rozsáhlé vozové parky a mají například na rezervaci vozů svůj vlastní soubor procesů, děláme řešení na míru. Xmarton se dokáže na tento proces napojit a například automaticky přidělit ‚digitální klíče‘ zaměstnanci na základě schválené mailové žádosti o rezervaci vozu na konkrétní datum. Stejně tak dokáže Xmarton zpětně zapisovat data do firemních reportingových systémů o využívání aut,“ uzavírá Pešek.
Aktuálně jezdí po českých silnicích více než 2200 aut osazených jeho systémem. Nejnovějším velkým zákazníkem se stala společnost Bohemia Energy, jíž bude Peškův tým zajišťovat kompletní správu vozového parku čítajícího 180 vozů. Pro letošní rok zakladatel očekává zdvojnásobení obratu, který loni počítal v nízkých desítkách milionů korun, a na základě rozjednaných smluv předpokládá podobný růst i v roce následujícím.