Nové osmiválcové ferrari přináší poměrně výrazné změny. California spadá do kategorie Gran Turismo, a tudíž v sobě nemá tu neskonalou posedlost rychlostí, jako její supersportovní sestra Italia. Přesto jde o hodně rychlé auto. Na svět s sebou přináší pár zajímavostí, které by člověk čekal spíše ve volkswagenu nebo v posledních modelech BMW.
Už v Ženevě se u stánku automobilky objevilo něco, co skalním fandům značky připadalo jako černý humor. Ferrari hybrid vyvedený v zelené barvě přitahoval pozornost houfů návštěvníků tamního autosalonu jako magnet železné smetí. Automobilka dokázala tlaku „globálních oteplenců“ vzdorovat dlouho, nicméně už teď je téměř definitivní, že nabídku vozů za tři roky doplní i letos prezentovaná hybridní varianta. Nynější california řeší doposud nepodstatné – tedy spotřebu. Nejvýraznějším prvkem, který snižuje apetit čtyřkolové ikony, je systém stop & start. Ten, za předpokladu, že je dostatečně nabitá baterie a auto třeba kvůli klimatizaci nepotřebuje nadměrné množství energie, vypíná motor, jakmile vůz zastaví. Vezmeme-li v úvahu, že na volnoběh spotřebuje california tak necelé dva litry benzinu za hodinu, při plné zátěži zhruba třicet litrů a během poklidné jízdy v kombinovaném režimu zhruba sedmnáct litrů benzinu na sto kilometrů, je smysl existence tohoto systému poněkud pochybný. Nicméně byrokrati z Bruselu dostali své, v praxi stop & start neobtěžuje, tak co.
Daleko zajímavější než vypínání motoru na křižovatce je stav, kdy má california motor zapnutý. Nasednutím do ferrari se svět mění v závodní dráhu. Nádherné okolí italského Maranella, kde se uskutečnil redakční test, je typické přehlednými silnicemi vinoucími se do holých kopců. Skvělý výhled dopředu umožňuje využívat celou šířku vozovky, což v kombinaci se 460 koni na zadní nápravě zaručuje netušené možnosti. California spolehlivě kopíruje povrch asfaltky, dravě chodí do zatáček a v režimu vypnuté elektroniky krouží zatáčky v úchvatných časech a rychlostech. Řízení californie je výjimečným zážitkem. Motor je umístěný až za přední nápravou, tak jako u všech ferrari s motorem vpředu. To se ukazuje jako vynikající koncepce, možná ne tak hardcore jako u vozů s motorem uprostřed, ale zato vstřícnější k řidiči, který nemusí být zrovna Fittipaldi, aby byl s takovým autem hodně rychlý. California však umí víc než jen mrskat zádí v toskánských kopcích. Stačí zvolit režim comfort, stáhnout střechu a z californie je ideální společník na dlouhé trasy. Vynikající ovládání vozu na extrémně účinných karbonkeramických brzdách je už jen vyvrcholením jízdních zážitků.
Interiér californie odpovídá zařazení do kategorie Gran Turismo. Dvojice předních sedadel je i přes sportovní střih komfortní a prostorná, použité materiály jsou kvalitní a dobře zpracované. Ferrari nabízí možnost objednat vůz se sedadly 2+2. Zadní dvojice míst je ale pouze nouzová, vhodná tak pro dětské sedačky, které automobilka nabízí ve speciálním provedení, protože běžné by se do vozu nevešly. Zadní sedadla mohou být také sklopná, čímž umožňují například převoz lyží. Právě california má z celého výrobního programu Ferrari nejvíce konkurentů. O tom, jak si vůz ve srovnání s jinými zástupci kategorie vede, výmluvně svědčí dodací lhůty, které přesahují hranici dvou let.
klady
Vynikající jízdní vlastnosti
Zvuk a síla motoru
Silné a neúnavné karbonové brzdy
Komfort při delších cestách
zápory
Dlouhé čekací lhůty
Tabulka:
Ferrari California
Motor: zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 4297 cm3
Největší výkon 338 kW
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková automatická
Max. rychlost: 310 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: pod 4 s
Spotřeba paliva: 17 l/100 km kombinovaná
Cena: 4 500 000 Kč základní