Nový ministr dopravy Petr Bendl při projednávání ve sněmovním hospodářském výboru prosadil odklad rozšíření mýta na všechna nákladní auta, tedy i na ta od hmotnosti 3,5 tuny. Podle ekonomů však tento krok malým firmám ublíží.
Autor: Profit - Jakub Stadler
Ministerstvo posun na rok 2011 obhajuje tím, že by šlo jen o další zatížení podnikatelů v době, kdy ekonomika prožívá těžké časy a dopravci bojují o každou zakázku. „V situaci, kdy se rodila myšlenka, že toto učiníme, rostlo hospodářství šesti procenty,“ připomněl Bendl. Podle ekonomů se však ministr mýlí, protože platby za výkon, tedy pouze za ujeté kilometry jsou spravedlivější, než paušál v podobě roční dálniční známky.
„Stávající paušály v podobě časových dálničních kupónů namísto výkonového zpoplatnění jen ztěžují situaci malých dopravců. Ti mají fixní náklady bez ohledu na realizované výkony a s nimi související příjmy (u mýtného naopak existuje přímá vazba nákladu na příjem, což je spravedlivější). Domnívám se, že ponechání paušálu za používání dálnic a odložení mýta jde proti snahám pomoci podnikatelům v krizi,“ říká odborník na unijní a mimounijní obchod Vladimír Zdražil.
Slova ekonomů potvrzují i další propočty, které mají k dispozici experti z ČVUT. Stávající roční dálniční známka pro malý kamion přijde dopravce na 8 000 korun. Aby zaplatil stejnou částku na mýtném, mohl by najezdit po dálnicích každý den až 30 kilometrů. Přitom při regionální dopravě a zásobování malá nákladní auta využívají dálnice jen málo. „Podle našeho orientačního průzkumu by se změna dálničních známek na mýtné až tří čtvrtin dopravců víceméně nedotkla. Víc by zaplatily hlavně tranzitující vozy,“ doplňuje Pavel Kuchálik z ÚAMK.
Konec padělků
Rychlé rozšíření mýtné povinnosti na všechny nákladní automobily vítají i sami autodopravci. „S výkonovým zpoplatněním vozidel nad 3,5 tuny nemáme problém, protože je spravedlivé. Ovšem za předpokladu, že celý systém bude efektivní,“ říká Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD BOHEMIA. Kromě dalších peněz na infastrukturu by mýtné pro malé kamiony odstranilo i podvody s padělanými dálničními kupóny, které znamenají zbytečné úniky finančních prostředků. Rozšíření zpoplatněných kategorií by také zkompletovalo český mýtný systém a nestálo by prakticky žádné další investice.
V České republice je mýtné pro kamiony s hmotností od 12 tun v provozu na tisícovce dálnic a rychlostních silnic od roku 2007 a za tu dobu vybralo 13 miliard korun. Mýtné pro silniční nákladní dopravu už od 3,5 tuny hmotnosti platí ve většině evropských zemí, kde mýto vybírají. Například od roku 2004 v Rakousku, od příštího roku na Slovensku.