Menu Zavřít

Elegantní tahoun

9. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Nová limuzína je překvapivě obratná

Škoda Auto zahájila minulý týden oficiálně výrobu superbů ve východočeských Kvasinách. Ještě letos by mělo z jejích bran vyjet dvacet tisíc nových limuzín. Jaký je první český vůz vyšší třídy v novodobých dějinách?
Týdeník EURO vyzkoušel verzi Superb Elegance s motorem 2,5 TDI. Tříprostorový superb nezapře svůj původ ve Volkswagenu Passat - má podobnou působivě vyklenutou křivku střechy. Předek i záď jsou ale koncipovány ve stylu „nové tváře Škody“, stejně originální jsou dveře. O deset centimetrů se oproti Passatu posunul rozvor podvozku, takže především cestující na zadních sedadlech mají místa, co nohy ráčí. To platí i pro nastupování a vystupování, jelikož dveře mají velkorysý úhel otevírání.
Jízda v superbu je pro „škodovkáře“ zcela novým zážitkem. Testovaný dieselový šestiválec se čtyřventilovou technikou sice nepatří ke špičkovým vymoženostem, ale ke zrychlení na stovku za 9,5 sekundy stačí. Ze začátku je sice třeba na plyn trochu šlápnout, protože agregátu se odspodu moc nechce, ale pak už auto letí jako šipka. Naše limuzína se dokázala vytáhnout bez problémů na více než dvě stě kilometrů v hodině.
Pocit kazila jen skutečnost, že vůz na zimních pneumatikách v této rychlosti „plaval“. Nejsou to prostě pláště na závodění. Problémy se stabilitou však mírnil stabilizační systém ESP. Ve městě pak bylo auto díky velkému rejdu, posilovačům řízení a přesné mechanice překvapivě obratné. Průměrná spotřeba při běžném režimu se při testu vešla do devíti litrů nafty na sto kilometrů jízdy.
Co se týče interiéru, také v něm najdou skalní příznivci škodovek nové zážitky. Základní těleso přístrojové desky je převzato z již zmiňovaného Volkswagenu Passat, ovšem s výjimkou jeho střední části a navazující středové konzoly, které jsou řešeny nově. Seřiditelný multifunkční volant s kůží čalouněným věncem padne dobře do ruky. To samé platí i o ladně tvarované dřevo-kovové hlavici řadicí páky. V našem superbu lahodily v kabině oku kvalitní materiály – světle béžové ladění interiéru, kvalitní kožené čalounění a dřevěné obklady střední části přístrojové desky a výplní dveří.
Nové zážitky se týkají spíše řady drobností, jež v nové škodovce zpříjemňují život. Ze zpětných zrcátek svítily dolů na zem malé reflektory – to aby člověk při vystupování nešlápl do louže nebo ještě do něčeho horšího. Po otevření dveří se rozsvítí nejen stropní svítilny, ale i osvětlení prostoru pro nohy. Po zapnutí světlometů se aktivují i neoslňující stropní diody pro prostor středové konzoly. Osvětlené jsou také vnitřní kliky dveří, a to i vzadu. Při odtažení rolety kosmetického zrcátka ve stínítku se automaticky rozsvítí zde přítomná lampička.
Testovaný vůz měl ve výbavě také bixenonové světlomety, tempomat, vyhřívání všech sedadel, elektrické seřizování předních sedadel (řidičovo s polohovou pamětí), samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko a klimatizovanou schránku mezi předními sedadly. Nechyběl ani vestavěný vak na lyže mezi kufrem a kabinou. Ten se ovšem po použití dost obtížně skládal zpátky do malého prostoru mezi zadními sedadly. Takto vybavený superb se ovšem s cenou dostal na 1 318 500 korun, tedy o skoro 200 tisíc více, než kolik činí cena základu této verze.

ŠKODA SUPERB 2,5 TDI ELEGANCE

CIF24

(testovaná verze)
Karoserie čtyřdveřový sedan
Motor vznětový šestiválec
Zdvihový objem 2496 cm3
Nejvyšší výkon 114 kW
Převodovka 6 stupňů, manuál
Objem zav.prostoru 0,462 m3
Nejvyšší rychlost 219 km/h
Průměrná spotřeba 8,5 l/100 km
Cena (základ) 1 156 900 Kč

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).