Menu Zavřít

Elektrická budoucnost dopravy

3. 6. 2019
Autor: Euro.cz

Elektromobilita se bude rozvíjet hlavně ve městech, zaznělo na konferenci E-mobilita pořádané týdeníkem Euro

Už první pohled na nádvoří hotelu Augustine na pražské Malé Straně naznačoval, co se tu bude v pátek 24. května řešit. Všechny příchozí hosty zdravil vypulírovaný vůz Audi e-tron, zbrusu nové SUV poháněné pouze elektřinou. Německá automobilka pošle ještě letos na trh e-tron ve verzi Sportback a další čtyři hybridní vozy. „Koncern Volkswagen potřebuje být nezávislý. Má ambici vyrábět si do budoucna baterie do elektromobilů sám“ prohlásil Marcel Archleb, šéf značky Audi v České republice. Právě on zahájil konferenci E-mobilita, kterou uspořádal týdeník Euro ve spolupráci se společnostmi Audi, EY a E. ON.

„Jasné je, že doba elektromobility přichází, mám ale stále víc otázek než odpovědí“ řekl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

V průběhu konference dále uvedl, že poslední evropský vůz s čistě spalovacím motorem by mohl být vyroben někdy mezi roky 2030 a 2040.

Petr Knap ze společnosti EY upozornil, že zapomínat by se nemělo ani na vodíkový pohon automobilů, který může být alternativou k elektřině především na delší vzdálenosti. „Vodíkový pohon není pro elektromobilitu konkurence,“ dodal Aleš Douček z České vodíkové technologické platformy Hytep.

Zatímco pro pohon nákladních aut či autobusů se vodíkové články nejspíš neuplatní, v kategorii SUV by podle Doučka mohly uspět.

Na nástup vozidel na alternativní pohon se připravují i leasingové společnosti, jak zmínil Jiří Matula, generální ředitel Unicredit Leasing CZ. „Finanční sektor zvládne ufinancovat i násobky dnešních prodejů“ předpověděl. Loni přitom v Česku jezdilo sedm stovek elektromobilů.

Praha a rok 2025

Jak také zaznělo na konferenci E-mobilita, rozvoj bude v regionech České republiky probíhat rozdílným tempem. Podle Vojtěcha Frieda ze společnosti Pražská energetika bude metropole pro nástup elektromobilů připravena už do šesti let. Důvodem je především to, že se bude na základě regulací - třeba emisních - zásadně měnit flotila vozů ve městě.

Důležité ale bude, aby do té doby vznikl dostatek veřejných nabíjecích stanic.

„Trvá strašně dlouho, než vůbec získáte všechna stavební povolení“ postěžoval si Martin Klíma z firmy E. ON Energie.

Představa, že by pak auta stála kilometrové fronty na prodlužovačky, je podle něj přesto mylná. „Člověk najede v průměru maximálně 50 až 70 kilometrů denně, to pak stačí jedno nabití týdně,“ dodal Klíma.

Během konference se do sebe trochu pustili Lukáš Hatas, místopředseda Asociace pro elektromobilitu ČR, a Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR. Důvodem byly emise. „Elektromobil dobitý elektřinou z hnědouhelné elektrárny je pořád dvakrát až čtyřikrát čistší než spalovací motor“ tvrdil Hatas, čímž popudil Indráčka, který má prý k dispozici jiná čísla. „Pokud porovnám výrobu elektřiny zhnědého uhlís benzinovým motorem, celkové emise jsou u benzinového motoru nižší,“opáčil Indráček.

Diskuse se vede špatně

Bývalý ministr průmyslu Martin Kuba si myslí, že celá diskuse o rozvoji e-mobility v Česku jde špatným směrem. „U nás se celá elektromobilita strhává k tomu, aby se autem dojelo po dálnici co nejdál. Přitom přirozeně se bude e-mobilita rozvíjet především ve městech,“pronesl Martin Kuba (ODS). Průměrnými uživateli elektroaut podle něj budou rodiny ve městech, které budou nabité vozy využívat jen na kratší vzdálenosti.

Proti tomu jdou ale úmysly české vlády. Ve sněmovně třeba aktuálně leží návrh legislativy, díky které by majitelé elektroaut už od příštího roku platili za dálniční známku méně než řidiči aut s tradičními spalovacími motory. „Podpora elektromobility je jako mozaika - když ty podpůrné nástroje dobře složíte dohromady, může vzniknout pěkný obrázek,“ vysvětluje postoj kabinetu Jan Bezděkovský z ministerstva dopravy.

Podle jeho kolegy Jaroslava Kepky z ministerstva životního prostředí je správné, že se stát nedávno rozhodl nepodporovat v nákupu elektroaut fyzické osoby a neposkytne jim finanční dotaci, jako se to děje třeba v Rumunsku.

„Automobilkám jsme zhruba před třemi lety nabízeli pomoc, ale rozešli jsme se, protože automobilky měly vlastní vize a návrhy jim nezapadaly do jejich koncepcí,“ odmítá Kepka dnešní nářky výrobců aut.

Tato slova s úsměvem ocenil Ivan Indráček: „Ministerstvo životního prostředí teď cítím skutečně jako spojence.“

Na konferenci E-mobilita dále zaznělo, že podle propočtů by mělo v roce 2030 jezdit po Česku zhruba 220 tisíc elektromobilů, což není ani pět procent z celkového vozového parku.

MM25_AI

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?