Světová velmoc v prodeji elektromobilů začíná couvat. Štědré vládní pobídky, které Norsko zavedlo, mu zasahují výrazně do rozpočtu
Elektrická horečka propukla v Norsku naplno v roce 2012. Daňové dotace a jiné úlevy doslova vehnaly Nory do prodejen s elektromobily. Nové majitele elektrických aut velkorysý vládní dárek osvobodil od silniční daně, nemuseli platit za parkování, za dobíjení ve veřejných stanicích a mohli užívat jízdní pruhy určené jen pro městskou hromadnou dopravu.
A výsledek se dostavil. Na norských silnicích se nyní pohybuje již 50 tisíc elektromobilů. S tímto počtem se přitom počítalo až v roce 2018.
Každé čtvrté auto prodané letos v Norsku je poháněné energií uchovanou v sadě baterií. V severské zemi, která má jen 5,1 milionu obyvatel, se za první tři měsíce letošního roku prodala více než třetina elektromobilů, které si pořídili evropští zákazníci.
Možná to brzy skončí - platnost štědrých dotaci na elektromobily vyprší. Ta byla ohraničena právě limitem 50 tisíc prodaných elektrických aut. Bylo ho dosaženo minulý týden. „Nyní musíme nově přezkoumat daně týkající se automobilů a paliv. S našimi závěry vás seznámíme v květnu,“ oznámila stručně ministryně financí Norska, pětačtyřicetiletá Siv Jensenová.
Pokřivený trh Lakonické sdělení způsobilo paniku mezi norskými motoristy, kteří si plánovali elektroauto zakoupit. Odhaduje se, že v roce 2014 daňové úlevy týkající se elektromobilů připravily státní rozpočet na straně příjmů o tři až čtyři miliardy norských korun (9,6 až 12,8 miliardy korun). To bylo i na bohaté Norsko dost.
Systém štědrých podpor se stal terčem kritiky již loni, kdy prudce stoupl zájem o luxusní Model S. Cena tohoto elektrického sedanu americké automobilky Tesla se pohybuje od 70 do 100 tisíc dolarů, podle výbavy. Norové se najednou začali pozastavovat nad tím, proč by měli ze svých daní podporovat movité krajany.
Na hrozbu vyřčenou ministryní Jensenovou nyní zareagovala Norská asociace elektromobilů.
Ta tvrdí, že by benefity měly být zachovány, protože elektromobily zatím tvoří jen zanedbatelná dvě procenta vozového parku Norska.
Asociace sdružuje na dvacet tisíc majitelů elektromobilů a má v zemi stoupající vliv. Její generální sekretářka Christina Buová řekla: „Naše země hraje v otázce celosvětového rozvoje elektromobility klíčovou roli. Jsme vzorem pro ostatní. Mělo by to tak ještě nějakou dobu zůstat.“ A dodala, proč by měly být pobídky zachovány: „Naši politici by si měli v klidu sednout, vše rozvážit a nechat pobídky tak, jak jsou, dokud ceny elektromobilů neklesnou na úroveň cen vozů s tradičním pohonem.“ Podle Buové jsou Norové vozy s elektrickým pohonem nadšeni. Výsledky za březen, kdy bylo zaregistrováno 3724 nových elektromobilů, její slova jen potvrdily. Padl rekord (ten pochází z loňského března, kdy se prodalo 3133 elektrických aut) a tři první místa v žebříčku nejprodávanějších aut obsadila jen ta elektrická. První byl vůz Tesla Model S (1140), druhý Volkswagen e-Golf (956) a třetí Nissan Leaf (526).
Norský paradox Bohaté Norsko dnes vyrábí téměř sto procent své elektrické energie z vodních elektráren. Sází na čisté životní prostředí. Usiluje o to, aby dostálo závazku, že do roku 2030 zredukuje emise skleníkových plynů o 40 procent oproti stavu z 90. let minulého století. I proto ta velkorysá podpora elektromobility.
Jak ale mnozí říkají, je to vlastně hodně ironické. Norsko zbohatlo na těžbě a exportu ropy a zemního plynu. A podporu elektromobilů si mohlo dovolit jen kvůli tomu. l
Prodeje elektromobilů v Norsku
III 2015 I-III 2015 Podíl na trhu (v %) Pořadí 2014
1. Volkswagen e-Golf 956 2672 33 5.
2. Tesla Model S 1140 1532 19 2.
3. Nissan Leaf 526 1082 13 1.
4. Volkswagen e-Up! 162 485 6 3.
5. Audi A3 e-Tron 181 369 5 21.
6. Renault Zoe 228 361 4 8.
7. Mitsubishi Outlander PHEV 77 356 4 6.
8. BMW i3 109 336 4 4.
9. Peugeot iOn 87 201 2 11.
10. Kia Soul EV 40 172 2 7.
Zdroj: elbil.no
Prodeje elektromobilů ve vybraných zemích
USA 119 710 0,73
Japonsko 33 185 0,71
Čína 52 944 0,23
Francie 16 207 0,90
Německo 13 049 0,43
Jižní Korea 856 0,05
Itálie 1 648 0,12
Podíl na celkových
prodejích automobilů
(v %)
výroba baterií
pro elektromobily
(Celková kapacita v MWh,
v letech 2013 až 2017)
Japonsko 19 200
Jižní Korea 8 900
Čína 4 700
USA 4 600
Německo 100
investice do vývoje
a výzkumu elektromobilů
(Do roku 2016, v mil. EUR)
Čína 7 684
USA 47
Německo 1 025
Francie 925
Jižní Korea 105
Japonsko 171
Jak se budou bez subvencí prodávat
elektromobily v Česku
(v tis. kusů, odhad společnosti Roland Berger)
Kolik se prodalo v Česku elektromobilů
197
Celkem
Pozn.: Elektromobily Tesla se v Česku
oficiálně neprodávají. Zájemci si je musejí
koupit v zahraničí. Nicméně registrováno
bylo loni v Česku elektromobilů
Tesla zhruba dvacet kusů.
Zdroj: ACEA
76 Volkswagen
1 Peugeot
3 Opel
1 Mitsubishi
2 Kia
2 Mercedes-Benz
1 Ford
8 Volvo
32 Nissan
70 BMW
Český elektromobil -
StudentCar SCX
4 pohonné jednotky bez převodovek
zrychlení z 0 na 100 km/h. za 4,9 s.
zrychlení z 0 na 150 km/h. za 9,2 s.
boční přetížení přes 1 G
4 elektromotory
točivý moment 2100 Nm
aktivní elektronické diferenciály
Prodej elektromobilů v Evropě
(rok 2014)
58 244
„Čisté“
elektromobily
97 791
Celkem
50,3 %
Meziroční
nárůst
39 547
Plugin
hybridy
0,76 %
Podíl elektromobilů
na celkovém
vozovém parku
0,3 %
194
Počet elektromobilů
na jeden milion
obyvatel
55
Norsko zbohatlo na těžbě a exportu ropy a zemního plynu. A podporu elektromobilů si mohlo dovolit jen kvůli tomu.
O autorovi| Jaroslav Matějka, spolupracovník redakce