Menu Zavřít

Indie se chce stát velmocí elektromobility. Pomocí skútrů

8. 6. 2018
Autor: Ather Energy

Indické plně elektrické skútry Ather se konečně s dvouletým zpožděním dostávají na indický trh. Jejich dojezd se pohybuje mezi 60 a 70 kilometry. Týdně jich firma vyrobí 600. Mají ukázat, jak na tom je Indie s přechodem na plnou elektromobilitu. Místní vláda si vytkla smělý cíl, že po roce 2030 se budou na subkontinentu prodávat pouze elektromobily. V té době bude mít Indie více obyvatel než Čína.

Pět let pracovali absolventi indického technologického institutu v Madrásu na vývoji vlastního elektrického skútru. Tento jednostopý dopravní prostředek je v Indii, stejně jako v ostatních asijských zemích, populární. Firma Ather Energy z Bengalúru začala po dvou letech od původního termínu prodávat své plně elektrické skútry. Přesněji řečeno, začala přijímat předběžné objednávky.

Nabízí dva typy. Silnější skútr Ather 450, který jezdí až 80 kilometrů v hodině a má dojezd 75 kilometrů. Slabší Ather 340 má maximální rychlost 70 kilometrů v hodině a dojezd 60 kilometrů. Jedná se o první chytré elektrické skútry, jež jsou vyráběné v Indii. První dodávky nových skútrů mají být v srpnu. Ather 340 má stát v přepočtu 36 tisíc korun, výkonnější model 41 tisíc korun.

Jak vypadá indická novinka:

Produkce těchto elektrických skútrů je důležitým krokem pro indický průmysl elektromobilů, jež se zatím potýká s nedostatečnou infrastrukturou. Přitom indická vláda si dala ambiciózní cíl, že po roce 2030 se nebudou prodávat nová auta se spalovacím motorem, ale pouze elektromobily. Za 12 let má v Indii žít 1,5 miliardy lidí a stane se nejlidnatější zemí světa.

Vše Made in India

Indie je největším trhem jednostopých vozidel na světě. Zakladatel firmy Ather Energy Tarun Mehta sliboval sice uvedení na trh už v roce 2016, termín se posouval zejména kvůli tomu, že firma chtěla veškeré komponenty vyrábět přímo v Indii a spolupracovat se subdodavateli místního automobilového průmyslu. Do startupové firmy investovala i společnost Hero Motocorp, jež je největším indickým i světovým výrobcem motocyklů.

Zakladatel poradenské firmy Emerging Markets Automotive Advisors (EMAA) Deepesh Rathore je přesvědčen, že se jedná o krok zásadního významu pro indický trh s elektrickými motory. “Je to také testovací produkt pro firmu Hero, aby posoudila, jaký budou mít zájem o elektrické skútry mladí lidé,“ řekl pro web Quartz.

Firma plánuje vyrábět 600 kusů elektroskútrů týdně. Od roku 2019 by se měla produkce skokově zvýšit, míní Rathore.

Malé krůčky správným směrem

Nástup elektromobility v Indii dosud limituje infrastruktura dobíjecích stanic. V zemi je zatím jen 350 dobíjecích stanic asi pro půl milionu elektrických vozidel. V dubnu ale indická vláda souhlasila s tím, že k provozu dobíjecí stanice není potřeba licence pro prodej elektřiny. Toto pravidlo zatím výstavbu infrastruktury omezovalo.

„Po menších krocích se vláda pohybuje správnou cestou,“ věří Mehta v to, že se elektrické dopravní prostředky v Indii rozšíří. Sama Ather Energy buduje vlastní síť dobíjecích stanic v domovském městě Bengalúru, jemuž se přezdívá Silicon Valley Indie, protože je sídlem mnoha technologických firem. Dobíjecí stanice budou zdarma pro všechny majitele elektrických dopravních prostředků prvních šest měsíců.

FIN25

Související články:

Energetická výzva: modernizace Indie určí, jak dopadne zbytek lidstva

Česko hraje v ochraně klimatu třetí ligu. Zaostává za Indií i Čínou

Chudé státy chtějí zastínit slunce. Nevěří, že se Západu podaří zastavit oteplování

 Dívka v Jemenu se chrání před sluncem


  • Našli jste v článku chybu?