Menu Zavřít

Elektřina, nebo vodík? Německý autoklub doporučuje obojí

1. 7. 2019
Autor: Toyota

Má se podporovat spíše rozvoj elektromobilů, nebo vozů na palivové články a vodíkový pohon? Zatímco se zdá, že automobilový průmysl i politici se více kloní k elektromobilitě, německý autoklub ADAC ve své studii dospěl k závěru, že nejracionálnějším řešením je budování paralelní infrastruktury. Pozornost by se měla věnovat také venkovským oblastem, nejen městům.

Revoluce v dopravě bez využívání fosilních pohonných hmot se nemá spoléhat pouze na elektromobily, ale také na vozy s palivovými články, které pohání vodík. Paralelní budování na sobě nezávislé infrastruktury má snížit riziko přetížení elektrické sítě.

K tomuto závěru dospěla analýza rozvoje infrastruktury pro vozy na elektřinu a palivové články, kterou si objednal německý autoklub ADAC. Na studii se podílel také uznávaný Fraunhoferův institut.

„Na pozadí ochrany klimatu a zdraví je třeba vzít v úvahu všechny technologie vozidel s nízkými emisemi. Plán německé vlády pro silniční dopravu do roku 2050 nemůže být dosažen pouze s vozidly, jež používají baterie. Proto je třeba uvažovat také o infrastruktuře pro vozidla s palivovými články,“ zdůraznila ředitelka ADAC Stiftung Andrea Davidová. Nadace podporuje inovace a bezpečnost v dopravě.

Studie vychází z předpokladu, že do roku 2050 má v Německu jezdit 40 milionů nízkoemisních automobilů, pro které je třeba vybudovat potřebnou infrastrukturu. Byly zkoumány tři scénáře s odlišným podílem elektromobilů a vozidel s vodíkovým pohonem. Důležitým aspektem pro budování zázemí pro tyto vozy je také rozložení populace mezi aglomeracemi a venkovem.

Jaký pohon auta byste bez ohledu na cenu a infrastrukturu preferovali?

Zejména v příměstských oblastech mohou krátkodobě vznikat velké nároky na přenosovou síť. Palivové články jsou tak dokonalým doplňkem k elektromobilům, protože uleví elektrické síti. Jako finančně nejvýhodnější se jeví varianta, že mix zelených vozů bude vyrovnaný, polovina na elektřinu, druhá na vodík. Pro vodík hovoří to, že je možné tuto infrastrukturu vybudovat rychleji u sítí současných čerpacích stanic.

Místní samosprávy a průmysl by měly podporovat obě varianty infrastruktury pro alternativní pohony automobilů, doporučila Davidová. „Pouze tímto způsobem se lze vyhnout budoucímu přetížení elektrické sítě a snížit celkové náklady spojené s rozvojem udržitelné mobility,“ vysvětlila ředitelka nadace ADAC.

Dále čtěte:

Švýcaři pracují na palivu budoucnosti. Vyrábí ho solární rafinérie

Energetická laboratoř v praxi: sever Německa chce být do roku 2035 bez emisí

FIN25

Větší výkon na menší ploše: Němci kombinují soláry se zemědělstvím

  • Našli jste v článku chybu?