Plánovaný konec výroby osobních vozů se spalovacími motory už nyní výrazně ovlivňuje investice velkých (i menších) automobilek. Ty se snaží financovat nové technologie, které jim mají zajistit místo na trhu s elektromobily. Jednou z nejzásadnějších věcí přitom budou baterie. Právě jejich dodávky budou v příštích letech naprosto stěžejní a velmi vzácné, alespoň dle generálního ředitele Volvo Cars Jima Rowana, který se takto začátkem roku nechal slyšet v rozhovoru pro web CNBC.
Se zajištěním dodatečných kapacit u svých dodavatelů baterií bojují přední automobilky už nyní. Například německý Volkswagen nedávno zainvestoval 620 milionů dolarů (zhruba 15 miliard korun) do švédského výrobce Northvolt. Ten nyní začal spolupracovat s finskou firmou Stora Enso na vývoji baterií, které obsahují komponenty vyrobené ze dřeva pocházejícího z lesů v severní Evropě. Na základě společné dohody o vývoji chtějí firmy vytvořit anodu z tvrdého uhlíku na bázi ligninu. Anoda je vedle katody a elektrolytu klíčovou součástí baterie.
Zářná budoucnost
Stora Enso, která se mimo jiné specializuje na produkci obalů a dalších papírových výrobků, popsala lignin jako polymer nacházející se v buněčných stěnách suchozemských rostlin. Po celulóze je přitom druhou nejčastější organickou sloučeninou na Zemi. Ligninem, jenž podle firmy dobře funguje jako pojivo, jsou stromy tvořeny z 20 až 30 procent. „Naším cílem je vyvinout první průmyslovou baterii na světě s anodou pocházející výhradně z přírodních evropských surovin,“ uvedly firmy ve společném prohlášení.
Hlavním úkolem Stora Enso bude dodání lignodu, což je anodový materiál na bázi ligninu. Northvolt se naopak zaměří na design článků, výrobní procesy a technologický rozvoj. A protože celý proces výroby má být ekologický, slíbily obě firmy, že zmíněný lignod bude pocházet z udržitelně obhospodařovaných lesů. Najít dostatek materiálu by neměl být problém, protože finská společnost je jedním z největších soukromých vlastníků lesů na světě.
Dle viceprezidentky Stora Enso Johanny Hagelbergové má popisovaný materiál před sebou zářnou budoucnost. „Náš tvrdý uhlík na bázi ligninu dokáže zajistit strategické evropské dodávky anodové suroviny. Díky němu můžeme vytvořit udržitelné baterie s širokým využitím od mobility po stacionární skladování energie,“ uvedla.
Northvolt staví už třetí gigatovárnu
Vedle finské společnosti má velké plány i její partner Northvolt, jenž byl založen dvěma bývalými vedoucími pracovníky Tesly. Firma nedávno otevřela gigatovárnu na severu Švédska, tedy země svého původu. V ní mají vznikat baterie pro Volkswagen, Volvo, Scanii nebo BMW. Díky vysokému počtu objednávek už ale vedení rozhodlo o výstavbě dalších dvou fabrik. Jedna z nich se bude opět nacházet v zemi Tre Kronor, zatímco druhá v nedalekém Německu. Jejich dokončení je naplánováno na rok 2025.
Kromě dřeva přirozeně Northvolt vyrábí baterie také z tradičnějších materiálů, jako je nikl, mangan či kobalt. I u nich přitom dbá na ekologický dopad, a tak používá pouze recyklované kovy, které získává ze starších, již nefunkčních baterií. Těch chce společnost v budoucnu recyklovat zhruba 125 000 tun ročně a následně je využít k výrobě 30GWh nových bateriových článků.