Menu Zavřít

Elektroletadlem běžně už za 10 let. Startup vyvíjí revoluční stroj

23. 3. 2017
Autor: Profimedia.cz

Komerční lety elektroletadlem mezi Paříží a Londýnem se stanou realitou během deseti let. Tvrdí to firma Wright Electric, která plánuje vyvinout stroj, jenž by dokázal unést 150 pasažérů a uletět s nimi 480 kilometrů.

Americký startup tento týden odhalil náhled svého prvního stroje Wright One (obrázek v tweetu na konci článku), píše web TechCrunch. Zároveň však připustil, že k sestrojení takového letadla bude potřeba další pokrok ve vývoji baterií. Variantou je také hybridní letoun, jenž by byl poháněn elektřinou i fosilním palivem.

Ambiciózní projekt Wright Electric je přitažlivý z řady důvodů. Společnost tvrdí, že cena takových letů by byla výrazně nižší, jelikož by se ušetřilo za palivo. To patří mezi největší položku v nákladech aerolinek.

Potencionálně si polepší i životní prostředí, což ale bude primárně záležet na tom, z jakých zdrojů bude pocházet elektřina. Lepší spánek elektroletadla slibují i lidem žijícím v blízkosti letišť, mají být totiž mnohem méně hlučná.


Podívejte se na historickou misi solární letounu:

40 tisíc kilometrů, 500 hodin ve vzduchu. Solární letoun obletěl svět

Letadlo na solární pohon Solar Impuls 2 (Zdroj: čtk)

Wright Electric, jenž vznikl teprve před rokem, získal silného spojence. Bude spolupracovat s britskou nízkonákladovou aerolinkou EasyJet, která jeho technologii označila za „velmi zajímavou“.

Dosud se kapacita elektrických letadel pohybovala v jednociferných číslech. Dvoumístný elektroletoun vyvíjí Airbus, ve hře je i americká kosmická agentura NASA, a plány má i Boeing.

Pokud by Wright Electric vyvinul stroj, který pojme 150 pasažérů, tedy podobně jako nejrozšířenější letoun světa Boeing 737, vstoupil na ohromný trh komerčních letadel, kterému dosud dominuje dvojice Boeing a Airbus. A ročně se v něm protočí 26 miliard dolarů.

MM25_AI

Letadla z Česka dobývají svět. Čtěte:

Nová doba letová. O česká letadla je zase zájem

 L-39 Albatros

  • Našli jste v článku chybu?