Komerční lety elektroletadlem mezi Paříží a Londýnem se stanou realitou během deseti let. Tvrdí to firma Wright Electric, která plánuje vyvinout stroj, jenž by dokázal unést 150 pasažérů a uletět s nimi 480 kilometrů.
Americký startup tento týden odhalil náhled svého prvního stroje Wright One (obrázek v tweetu na konci článku), píše web TechCrunch. Zároveň však připustil, že k sestrojení takového letadla bude potřeba další pokrok ve vývoji baterií. Variantou je také hybridní letoun, jenž by byl poháněn elektřinou i fosilním palivem.
Ambiciózní projekt Wright Electric je přitažlivý z řady důvodů. Společnost tvrdí, že cena takových letů by byla výrazně nižší, jelikož by se ušetřilo za palivo. To patří mezi největší položku v nákladech aerolinek.
Potencionálně si polepší i životní prostředí, což ale bude primárně záležet na tom, z jakých zdrojů bude pocházet elektřina. Lepší spánek elektroletadla slibují i lidem žijícím v blízkosti letišť, mají být totiž mnohem méně hlučná.
Podívejte se na historickou misi solární letounu:
40 tisíc kilometrů, 500 hodin ve vzduchu. Solární letoun obletěl svět
Wright Electric, jenž vznikl teprve před rokem, získal silného spojence. Bude spolupracovat s britskou nízkonákladovou aerolinkou EasyJet, která jeho technologii označila za „velmi zajímavou“.
Dosud se kapacita elektrických letadel pohybovala v jednociferných číslech. Dvoumístný elektroletoun vyvíjí Airbus, ve hře je i americká kosmická agentura NASA, a plány má i Boeing.
Pokud by Wright Electric vyvinul stroj, který pojme 150 pasažérů, tedy podobně jako nejrozšířenější letoun světa Boeing 737, vstoupil na ohromný trh komerčních letadel, kterému dosud dominuje dvojice Boeing a Airbus. A ročně se v něm protočí 26 miliard dolarů.
Are electric #shorthaul passenger #aircraft really this close? Wright Electric says so. Lots of engineering to sort! https://t.co/LJMkXkm3Qe pic.twitter.com/MEBBN2xegW
— Sarum Hydraulics (@SarumHydraulics) 22. března 2017
Letadla z Česka dobývají svět. Čtěte: