S místopředsedou představenstva DEL Zdeňkem Králíčkem nejen o prvních českých dobíjecích stanicích pro elektromobily.
* DEL v loňském roce představil vlastní dobíjecí stanice elektromobilů. Co všechno tyto nabíječky umí?
Ve skutečnosti jsme představili dvě nabíječky na oba systémy nabíjení, a to střídavou, kterou nazýváme Deltower, a stejnosměrnou nabíječku, která se jmenuje Vector DC, takže jsme schopni pokrýt obě dvě platformy.
* V čem se vaše dobíjecí stanice liší od ostatních?
Snažíme se o jejich nadčasovost a také o to, aby vydržely co nejdéle. Vzhledem k tomu, že dochází k permanentnímu vývoji automobilů a jejich komunikačních softwarů, vybavili jsme nabíječky takzvanou dálkovou správou, díky které dokážeme na dálku měnit jejich firmware a uzpůsobovat je dané situaci na trhu. Další výhodou je standardizace komunikace s energetickou sítí - tedy, že nabíječky dokážou reagovat na potenciál energetické sítě a přizpůsobovat se jí.
* > Kde všude mohou být vaše nabíječky umístěny?
Tam, kde je možnost nabíjet delší dobu - od tří do šesti hodin -, tam se umísťují střídavé nabíječky. Jsou to například parkoviště u zaměstnání nebo odstavná parkoviště na okrajích měst. Stejnosměrné nabíječky, které dokážou nabíjet v mnohem kratším čase, tedy od třiceti minut do jedné hodiny, jsou vhodné pro místa, kde lze dobíjet po krátký čas, ale na vysoký výkon. Jde například o benzinové stanice, úřady či obchodní domy.
* Míříte s nabíječkami také do zahraničí?
Aktuálně je pro nás prioritou český trh, protože zde chceme dál růst a nabíječky v komunikaci s českými zákazníky neustále rozvíjet a vyvíjet. Paradoxně ale máme nyní nejvíce poptávek ze zahraničí. Zejména z Německa.
* Elektromobilita se v Česku zatím výrazně neprosazuje, nepovažujete to za překážku?
Svým způsobem jde o postupný vývoj. Nelze ze dne na den všechno změnit. Jsme v situaci, kdy jde ruku v ruce tvorba infrastruktury, která vytvoří podhoubí, aby se nabíječky mohly dál rozšířit. Vyšli jsme vstříc také v tom, že naše nabíječky dokážou komunikovat i s alternativními zdroji energie a využívat bateriové zdroje, které mohou být součástí stanoviště, na kterém se nabíječky používají. Druhou otázkou je cena elektrovozů a také jejich dojezd, který může některé zákazníky limitovat.
* Co je podle vás nutné v tuzemsku udělat pro urychlení rozvoje elektromobility?
Myslím si, že je to otázka přístupu celé České republiky, kdy si státní orgány postupně uvědomí, že elektromobily jsou nezbytnou součástí budoucnosti. Tomuto trendu se musí přizpůsobovat samozřejmě také automobilky. Největší prostor pro využití těchto vozů budou aglomerace, kde je potřeba, aby elektromobily byly dostupné například i pro dopravce zajišťující různé služby, jako jsou například pošta, hromadná doprava, či dokonce taxislužba. Pokud automobilky začnou nabízet i tyto typy vozů s užitnou hodnotou, pak rozvoj rozhodně nabere na rychlosti.
* > Nabíječky jsou čerstvou novinkou, ale vaším hlavním zaměřením je průmyslová automatizace. Oč se jedná?
Zjednodušeně řečeno jde o zefektivnění výroby. V tuto chvíli se snažíme pomocí průmyslové automatizace odstranit namáhavou práci a mezioperační kroky. Dokážeme propojit technologie - tedy roboty, manipulátory, dopravníky a další. Tím vytváříme ucelená pracoviště, která dokážou dlouhodobě držet kvalitu a vysokou produktivitu práce. To se podepisuje na výrazných úsporách našich zákazníků.
* Jak jsme na tom v Česku se zaváděním Průmyslu 4.0?
Osobně si myslím, že velmi dobře, a společnosti, které s touto automatizací nezačnou, budou mít v budoucnu velký handicap. Ale mám pocit, že české firmy jsou si toho dobře vědomy, a to je také znát na množství poptávek, které od nich máme.
* > Čím se DEL dále zabývá?
Kromě průmyslové automatizace také řešením takzvaně na klíč - od vstupu po výstup dle zadání klienta. Využíváme přitom nejnovější poznatky v rámci oboru. Například digitální systémy - konkrétně digitální továrny, o kterých se momentálně dost mluví.
* > Kde čerpáte inspiraci?
Navštěvujeme veletrhy, ale snažíme se jít vlastní cestou, protože máme své vývojáře. Šedesát procent aktivit je pro zahraniční zákazníky a od nich také získáváme velkou inspiraci.
* > Proč si tedy koupit elektromobil?
Je to budoucnost, je to ekologie ajde o zcela novou dimenzi požitku z jízdních vlastností. •
O autorovi| Barbora Vojtová, spolupracovnice redakce