Menu Zavřít

Elektromobilita ušla velký kus cesty

16. 9. 2019
Autor: Euro.cz

Káva s Vojtěchem Friedem Do roku 2022 plánujeme ztrojnásobit počet veřejných dobíječích stanic, říká Vojtěch Fried z PREmobility

Není dne, aby se neobjevila nová zpráva o tom, že některá z automobilek připravuje další model automobilu na elektrický pohon. Jak je to s infrastrukturou pro nabíjení těchto dopravních prostředků budoucnosti a s elektromobilitou v České republice všeobecně jsme se zeptali člověka nejpovolanějšího — manažera PREmobility Vojtěcha Frieda.

* > Kdy začala být elektromobilita v České republice novým tématem? Co se od těch dob změnilo?

Elektromobilita je u nás skutečným tématem po začátku nového tisíciletí, kdy se po experimentech s elektrokoly a s vlastními přestavbami standardních vozidel začínáme bavit o konkurenceschopných vozech, které se dají používat pro každodenní provoz. V PRE se elektromobilitou zabýváme od roku 2008. Již v roce 2010 jsme začali využívat první elektromobily pro služební účely a začali instalovat první veřejné dobíjecí stanice. Nicméně odvětví se rozvíjí neskutečně rychle, a proto už v roce 2011 jsme instalovali první rychlodobíjecí stanici v zemi o výkonu 50 kilowattů. Elektromobilita nyní ušla velký kus cesty — nastavily se technické standardy pro dobíjení, rozvíjejí se nové služby, čímž je dobíjení stále snadnější, s každým novým modelem vozidla skokově rostou dojezdy vozidel. Roste ale i výkon dobíjecích stanic a tím se dramaticky zkracuje i čas dobíjení.

* Kolik má PRE v provozu veřejných dobíjecích stanic a kde se převážně nacházejí? Jaké jsou vaše plány rozvoje pro nejbližší budoucnost?

PRE v současnosti provozuje 71 veřejných dobíjecích stanic, které umožňují dobít celkem 111 elektromobilů najednou. Soustředíme se hlavně na Prahu, tak aby byly stanice dostupné ve všech městských částech a typech zástavby. Naše rychlodobíjecí stanice potkáte u hlavních dopravních tepen, standardní dobíjecí stanice pak instalujeme především do rezidenčních zón nebo do obchodních center. PRE je ovšem provozovatelem veřejné dobíjecí infrastruktury i pro celou Českou republiku. Máme dobíjecí stanice v Plzni, Českých Budějovicích, v Brně nebo v Ostravě. Do roku 2022 plánujeme počet stanic ztrojnásobit. V současnosti realizujeme dva projekty s podporou ministerstva dopravy (OP Doprava). Konkrétně se jedná o projekt Páteřní síť, kdy budujeme 125 rychlodobíjecích stanic ve všech okresech ČR. Druhý projekt nese název Metropolitní síť PRE a zaměřuje se na budování takzvaných standardních dobíjecích stanic v rezidenčních a sídlištních zónách Prahy. Těchto stanic bude celkem 112.

* Dočkáme se také v Praze ultrarychlého dobíjení výkonem až 300 kilowattů?

Ano, dočkáme. V současnosti testujeme dvě místa — výjezd z Prahy na sever a směr Brno. Věřím, že do konce tohoto roku bude již jedna ultrarychlá stanice v provozu.

* > Jak je možné, že oproti jiným vyspělým státům EU je na českých silnicích tak mizivé procento elektrických automobilů?

Ze zkušenosti mám dojem, že jsou v Česku řidiči daleko konzervativnější. Vozový park v Česku je jeden z nejstarších v Evropě. Průměrné stáří českého auta v provozu je zhruba 15 let, a pokud vím, toto číslo stále roste. Z toho logicky vyplývá, že obecně chuť měnit auto českým řidičům chybí. Je ovšem otázkou, zda je to jen problém vysokých pořizovacích nákladů. Určitě tu hraje roli absence subvencí pro pořízení elektromobilu, které jsou klíčové pro nastartování trhu s těmito vozy. Nicméně jsem v tomto směru optimista, může se to brzy změnit.

* > Jako obyčejný řidič mám možnost dobíjet svůj elektromobil doma na sídlišti nebo u sebe v garáži?

Ano, jako řidič elektromobilu máte už nyní možnost nabíjet skutečně kdekoliv. Každé auto má k dispozici standardní zásuvku. Pro násobně rychlejší dobíjení nabízíme pro své klienty domácí nástěnné stanice, takzvané wallboxy, které mají výkon až 22 kilowattů. Pokud nemáte možnost mít doma vlastní dobíjecí stanici, jsou tu pro vás veřejné dobíjecí stanice. Říkáme jim PREpointy. Najdete je na ulicích, na sídlištích, u trafostanic, na výjezdech z Prahy, u benzinových pump, v obchodních centrech atd. Podrobnou mapu dobíjecí stanic PRE najdete na našich stránkách www.premobilita.cz.

* > Vy sám jezdíte elektromobilem. Upřímně, jste s elektrickým vozem spokojen?

Ano, jsem hrdým uživatelem VW e-UP, na který v Praze nedám dopustit. Všude zaparkuji, nemusím řešit modré zóny a e-Up je navíc skladné malé městské vozidlo. Na výlety mimo město si pak půjčuji VW e-Golf ze společného projektu e-carsharingu PRE a C4W. Dojezd až 300 kilometrů je dostačující. •

bitcoin_skoleni

Již v roce 2010 jsme začali využívat první elektromobily pro služební účely a začali instalovat první veřejné dobíjecí stanice.

  • Našli jste v článku chybu?