Menu Zavřít

Elektromobily se zabydlují v Česku

24. 5. 2011
Autor: profit

Levný a tichý provoz a především nulové emise škodlivých zplodin. To jsou hlavní přednosti automobilů na elektřinu. Jejich většímu rozšíření zatím bránil především nedostatek dobíjecích stanic. To by se však mělo velmi rychle změnit.

Elektromobily se zabydlují v Česku

Foto: Jakub Stadler

Energetická společnost ČEZ se chystá již v letošním roce ve spolupráci s dalšími partnery vybudovat dobíjecí stanice ve více než 50 lokalitách. Na 35 projektech se již pracuje, o dalších 20 se jedná. Do dvou let by pak ČEZ měl vybudovat na

200 stanic pro elektromobily.

Energie z domova

Dobíjecí stanice přitom vzniknou především na místech, která motoristé často využívají. U nákupních center, provozoven rychlého občerstvení a podobně. „Elektřina je nejčistší energie a elektromobilita ji umožní využít v oblasti, která byla dosud doménou spalovacích motorů. Nepochybně je to i velká příležitost pro energetiky, zejména v kombinaci s chytrými sítěmi,“ říká předseda představenstva a generální ředitel společnosti ČEZ Martin Roman. První dobíjecí stanice by tak motoristé měli nalézt například u vybraných prodejen Kaufland, Tesco, McDonald’s, nákupního centra Arkády, nákupních center Avion společnosti Inter IKEA Centre Group, v obci Dolní Břežany nebo v městské části Praha 16 – Radotín. Na rozdíl od benzínových pump k dobíjecím stanicím pro elektromobily nemusí jezdit všichni majitelé automobilů. Zhruba 50 procent obyvatel země, kteří žijí ve vlastních rodinných domech, si totiž může vozy dobíjet doma z běžné elektrické sítě.

V rámci podpory elektromobilů ČEZ podepsal smlouvu o spolupráci s firmou Peugeot. Automobilka poskytla formou pronájmu 65 elektromobilů. „Cílem projektu je otestovat elektromobilitu v reálném provozu způsobem, který se bude co nejvíce blížit budoucímu komerčnímu provozu. Tomu odpovídá jak umístění dobíjecích stanic, tak i použitá technologie,“ říká Tomáš Chmelík, manažer Útvaru čistých technologií Skupiny ČEZ.

Rostoucí trend

Elektromobily podporují v Česku také další elektrárenské společnosti. Pražská energetická buduje 20 dobíjecích stanic, tři z nich již otevřela. Zatímco E.ON v Česku při zavádění elektromobilů spolupracuje s automobilkou Mercedes-Benz, RWE uzavřela smlouvu s automobilkou Citroën.

Rovněž v zahraničí jsou elektrárenské firmy při podpoře nástupu elektromobilů aktivní. Německá RWE buduje v Berlíně síť 500 dobíjecích stanic a nasazuje do provozu stovky elektromobilů, francouzská EdF se zapojila do pařížského projektu na vybudování šesti stovek nabíjecích stanic a nasazení zhruba čtyř tisíc aut na elektřinu do provozu, italský Enel buduje 400 stanic v Miláně, Pise a Římě. Elektromobily si nacházejí cestu také k přepravním firmám. „Téměř 52 procent emisí TNT souvisí s vozovým parkem. Proto se celosvětově snažíme především o proměnu vozového parku,” říká generální ředitel české pobočky TNT Express Miloš Malaník. Společnost proto v Česku zařadí do provozu dva elektromobily a vybuduje dvě veřejně přístupné dobíjecí stanice.

Plusy převažují

Elektromobily nabízejí řadu výhod. Především při provozu nevypouštějí žádné emise škodlivých plynů. Jsou rovněž výhodné pro svou minimální hlučnost a mnohem menší nároky na údržbu. Pro majitele elektromobilů jsou zajímavé i nízké náklady na jejich provoz – ty se pohybují kolem 35 až 50 haléřů na kilometr. Mezi nevýhody elektromobilů zatím patří vysoká cena, malá dojezdová vzdálenost a délka nabíjení baterií.

WT100

Tak, jak světové automobilky ohlašují zavádění elektromobilů do sériové výroby, nedostatky rychle zmizí. Například současné vyšší náklady na nákup elektromobilu se podle expertů s rozjezdem sériové výroby propadnou a jejich cena bude o 10 až 15 procent nižší než u klasických vozů. Posouvá se rovněž hranice jejich dojezdu. Zatímco v současnosti výrobci nabízejí většinou vozy, které na jedno dobití ujedou 140 až 150 kilometrů, americká společnost Tesla příští rok zavede do výroby svůj přelomový model S, který má dojezd 480 kilometrů. O prvenství pak chtějí s Američany bojovat německé automobilky – elektrické Audi A2 loni ujelo rekordní vzdálenost 605 kilometrů z Mnichova do Berlína na jedno dobití.

Zrychluje se rovněž doba dobíjení baterie. Společnost ABB letos v Česku představila svoji dobíjecí stanici Hermes 1.0 o výkonu 50 kW, která dokáže dobít baterii elektromobilu již za 15 minut. Výzkum v této oblasti postupuje mílovými kroky. Vědci z amerického Massachusetts Institute of Technology vyvinuli nový typ baterií využívajících nanotechnologie. Díky tomu se elektromobil nabije na 90 procent své kapacity již za dvě minuty. Jejich vynález tak zkrátil dobu potřebnou na doplnění energie na přibližně stejný čas, jaký je potřeba k tankování. Navíc vývojářům dobíjecích stanic pro elektromobily se použitím plateb přes platební kartu či SMS platby daří zkracovat placení za dobití vozu, takže celkově by mohli lidé dobíjející elektromobily trávit při doplňování energie méně času než nyní při čerpání benzínu.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).