Politici, média, automobilky… v elektrickém pohonu spatřuje budoucnost leckdo. Kromě těch, kteří „hlasují peněženkou“ – tedy samotných zákazníků. Auta na elektřinu zůstávají v České republice zcela okrajovou záležitostí.
Podle téměř dva roky staré studie společnosti Roland Berger by mělo do roku 2030 jezdit po českých silnicích přibližně čtvrt milionu elektromobilů. Dosavadní vývoj tomu ale nenasvědčuje. Prodeje „aut do zásuvky“ se na našem trhu počítají v jednotkách kusů.
Půl trhu má BMW
Za první čtyři měsíce roku 2016 evidují statistiky Svazu dovozců automobilů pouhých 61 nově zaregistrovaných aut s elektrickým pohonem. Ve srovnání s tím vypadají i hybridy s 443 registracemi a tržním podílem 0,53 % jako masový fenomén. Víc než polovinu tohoto „trhu“ získalo BMW s modelem i3 (36 kusů), následují Nissan s 15 a Volkswagen s 9 registracemi.
Kdybychom chtěli mít přehled kompletní, museli bychom získat i údaje o počtu nově zaregistrovaných luxusních elektromobilů Tesla. Ty lze v okolí Prahy potkat už relativně běžně, i vzhledem k cenové hladině v řádu milionů korun je nicméně zřejmé, že ani po jejich započítání by prodejní statistiky elektromobilů v ČR nijak slavně nevypadaly. Čím to?
Pobídky se chystají
Významnou příčinou je samozřejmě dosavadní absence subvencí na nákup elektromobilu. Zda tyto programy trh napravují, nebo pokřivují, ponecháme na vašem světonázoru – skutečností však zůstává, že odbyt elektrických aut kvete zejména v zemích jako Norsko nebo Nizozemsko, kde mohou majitelé počítat se štědrými vládními dotacemi nebo jinými úlevami (parkování, vjezd do omezených oblastí atd.). Česká vláda loni v listopadu schválila „Národní akční plán čisté mobility“, který počítá se zavedením dotací a dalších forem podpory pro majitele elektromobilů i u nás.
Přečtěte si komentář k německým dotacím do elektromobilů: Miroslav Zámečník: Proč jsou německé eko-dotace omyl |
„Za situace, kdy vlády vyspělých zemí přistupují ke stále systematičtější podpoře tohoto segmentu trhu, je zcela nezbytné, aby se tímto směrem začala ubírat i ČR,“ řekl tehdy ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Dotace na pořízení elektromobilu by mohla činit až dvě stě tisíc korun.
Ani potom však není na místě očekávat, že se Česká republika stane zemí elektromobilům zaslíbenou. I ve výše zmíněných západoevropských zemích se auta na elektřinu používají převážně ve velkých aglomeracích, kde není k nejbližší nabíječce nikdy daleko – ať už je to doma, u nákupního centra, v podzemních garážích kancelářské budovy nebo na ulici. Elektromobil je navíc typické druhé až třetí auto do rodiny, vyhrazené na kratší pojížďky nebo dojíždění do zaměstnání.
Elektromobily nabízené na českém trhu* | |||
---|---|---|---|
Model | BMW i3 | Nissan Leaf | Volkswagen e-Golf |
Doba nabíjení (ze zásuvky): | 8 hodin | 10 hodin | 13 hodin |
Dojezd: | průměrně 130-160 km | maximálně 199 km | 130-190 km |
Cena od: | 936 000 Kč | 730 000 Kč | 930 900 Kč |
*stav k 31. květnu 2016
V tuzemsku ale máme jen deset měst s více než 90 tisíci obyvatel a žádné kromě Prahy nepřesahuje půlmilionovou hranici. To samo o sobě limituje přirozený trh elektromobilů. Český zákazník navíc preferuje auto univerzální a při víkendové cestě na nákupy do okresního města snadno najezdí vzdálenost, která se nebezpečně blíží typickému dojezdu dnešních elektromobilů (100 až 150 km podle způsobu jízdy).
I s dotací zůstanou drahé
Ani se státním zvýhodněním se elektromobily nestanou zázračně dostupnými. Nissan Leaf dnes stojí nejméně 730 000 Kč, Volkswagen e-Golf 930 900, BMW i3 936 tisíc korun. A tím je nabídka v podstatě vyčerpaná, necháme-li stranou mini VW e-up! a několik elektrických dodávek.
I kdyby tedy subvence skutečně činila oněch zvažovaných dvě stě tisíc, pořád budou tyto elektrické modely dosažitelné víceméně pro tu klientelu, která dnes pořizuje jako x-té auto do rodiny prémiové kompakty typu Audi A3 nebo Mercedesu třídy A. Takových aut se v racionálně smýšlejícím Česku prodá jen pár set ročně, přestože nemusí hledat nabíječku po sto kilometrech a strávit u ní půl dne. Proto si troufáme vyslovit prognózu, že elektrická auta se budou na našem trhu i s vládními pobídkami prosazovat jen obtížně.