EU navrhla úpravu pravidel ve vystavování a oběhu dokladů pro účely DPH
Vítaným a velkým krokem ke zjednodušení a sjednocení pravidel EU v daňové oblasti je návrh Evropské komise na úpravu směrnice 2006/112/ES o DPH, jenž byl přijat 28. ledna 2009. Jádrem návrhu je umožnit a zjednodušit oběh dokladů v elektronické formě a sjednotit úpravu pravidel pro fakturaci v rámci EU. Bude-li návrh schválen, nejpozději do 31. prosince 2012 budou členské země povinné uvést svou daňovou legislativu do souladu s novými pravidly. Evropská komise odhaduje střednědobou úsporu administrativních nákladů na osmnáct miliard eur, pokud by všechny faktury byly posílané elektronicky.
Stejné podmínky
Současná pravidla požadují použití elektronického podpisu nebo systému výměny dat – EDI. Po zavedení navrhovaných úprav budou odstraněny veškeré technologické bariéry pro elektronické fakturování. Elektronická faktura již tedy nebude muset být opatřena zaručeným elektronickým podpisem či značkou nebo vystavena a odeslána v systému EDI. Podnikatelé budou moci vystavovat, odesílat, archivovat faktury elektronicky za kvalitativně stejných podmínek, jako dnes obíhají ty vytištěné na papíře. Odpadne rovněž povinnost vyžádat si souhlas příjemce s vystavením daňového dokladu v elektronické formě.
Archivace dokladů
Pravidla pro archivaci dokladů nejen v elektronické formě budou sjednocena. Navrhuje se jednotná lhůta šesti let pro archivaci daňových dokladů (pro účely DPH). Uvolní se podmínky upravující převod listinné faktury do elektronické formy. To znamená, že bude možné přijatou listinnou fakturu naskenovat a archivovat například ve formátu pdf bez jakéhokoli omezení. V současnosti zákon vyžaduje, aby každý doklad převedený do elektronické formy byl opatřen elektronickým podpisem či značkou osoby odpovědné za převod. A zároveň musí metoda pro převod a uchování dokladu splňovat záruku věrohodnosti původu, neporušitelnosti obsahu a jeho čitelnosti.
Naopak bude možné elektronicky přijatou fakturu vytisknout a dále s ní nakládat jako s účetním a daňovým dokladem. Zruší se také podmínka oznámit předem správci daně umístění archivu, pokud toto místo není v tuzemsku. Bude-li archiv elektronický, nebude již nutné zajistit správci daně volný přístup v reálném čase. Jedinou podmínkou bude, aby byly doklady k dispozici bez zbytečných odkladů.
Kolotočové podvody
V současnosti umožňuje časový posun mezi datem povinnosti přiznat daň a uskutečnění plnění takzvané kolotočové podvody – také podvod „chybějícího článku v přeshraničních dodávkách“. Kolotočové podvody nastávají, pokud plátce registrovaný v jednom členském státě pořídí z jiného zboží nebo služby, ze kterých nebyla odvedena daň, a následně je dodá v rámci domovské členské země. A poté zmizí, aniž by odvedl daň. Datum povinnosti přiznat daň je stanoveno na patnáctý den měsíce následujícího po uskutečnění plnění. Podvodníci systematicky zneužívají této situace a vykazují v měsíci následujícím po uskutečnění zdanitelného plnění, čímž se vyhýbají kontrole časové posloupnosti.
Boj s kolotočovými podvody úzce souvisí s pravidly fakturace. Daňový doklad je totiž jednak nástrojem k páchání podvodů, jednak důkazním prostředkem sloužícím finančním orgánům ke kontrole správného odvodu daně.
Evropská komise navrhuje, aby se v případě intrakomunitárních plnění daň odváděla nikoli při vystavení daňového dokladu, ale až se uskuteční zdanitelné plnění – jak u služeb, tak u zboží.
Box:
Návrh změn Evropské komise
Zrovnoprávnění tištěné a elektronické faktury.
Zrušení technologických požadavků (elektronický podpis nebo EDI).
Přepočet na domácí měnu dle kurzu Evropské centrální banky.
Zavedení značení na fakturách – EX pro osvobozená plnění, RC pro reverse-charge, self-billing (samovyměření).
Nahrazení data uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP) údajem povinnosti přiznat daň na dokladu.
Odstranění podmínek pro využití archivace v elektronické formě.
Zkrácení lhůty pro archivaci na šest let.