Menu Zavřít

Elektronické aukce

26. 9. 2005
Autor: Euro.cz

Hospodářská komora Hospodářská komora ČR v rámci svého projektu Informační místa pro podnikatele (InMP) připravila nový produkt, který by měl pomoci podnikatelům v rozvoji jejich činnosti. Jedná se o možnost využití elektronických aukcí přímo v kontaktních kancelářích projektu, kterých je v Česku téměř osm desítek.

bitcoin_skoleni

Hospodářská komora

Hospodářská komora ČR v rámci svého projektu Informační místa pro podnikatele (InMP) připravila nový produkt, který by měl pomoci podnikatelům v rozvoji jejich činnosti. Jedná se o možnost využití elektronických aukcí přímo v kontaktních kancelářích projektu, kterých je v Česku téměř osm desítek. Od 1. října budou mít klienti projektu InMP možnost využít tento nový systém, případně se podívat, jak v praxi elektronická aukce probíhá. Hospodářská komora aukce testovala v letních měsících, dnes je již systém připraven, stejně jako se pracovníci regionálních míst naučili aukce obsluhovat. „V praxi bude elektronická aukce probíhat tak, že si například lakýrník, který chce změnit dodavatele nebo jen získat lepší cenu materiálu, definuje poptávané zboží. A v rámci systému určí veškerá kritéria, která chce, aby potenciální dodavatelé dodrželi. Doporučí také, koho v rámci aukce oslovit,“ vysvětluje Petr Pokorný, manažer projektu InMP. Těmto vybraným subjektům systém zašle výzvu, na kterou mohou po následujících 48 hodin zareagovat a zapojit se do aukce. Ta proběhne přibližně tři dny po přihlášení oslovených subjektů. Celá aukce od zadání vstupních informací od odběratele trvá maximálně týden. „Podnikatelé tak mají možnost začít efektivněji podnikat ve velmi krátkém čase a velmi jednoduchým způsobem. Ze zkušenosti víme, že průměrná finanční úspora se pohybuje mezi 10-15 procenty oproti stavu před zavedením aukčního systému, “ tvrdí Pokorný. Systém je primárně určen malým a středně velkým firmám, využít jej ale mohou i živnostníci či naopak firmy velké. Úřadu Hospodářské komory, který e-Aukce otestoval při hledání dodavatele úklidové služby a ostrahy objektu, se podařilo během devadesátiminutové aukce snížit náklady na ostrahu o pětinu a na úklidové služby dokonce téměř o třetinu. „Z toho také vyplývá, že úspor lze dosáhnout nejen při změně dodavatele zboží, produktem mohou být také služby,“ dodává Karel Tůma, ředitel projektu InMP a dodává: „Víme, že jde o novinku, která může budit nedůvěru. Proto jsme se rozhodli nabídnout případným zájemcům možnost zúčastnit se elektronické aukce pouze v roli pozorovatele.“ Každý pátek na všech regionálních místech projektu Informační místa pro podnikatele tak budou mít podnikatelé možnost sledovat aukci on-line. „Cena, případně jiné sledované kritérium, jako délka splatnosti faktur, dodavatelské podmínky, prodloužená záruční doba apod., se mění během dvouhodinové aukce velmi rychle, rozhodně jde o zajímavou podívanou,“ hodnotí průběh aukce Pokorný. Pokud některý z dodavatelských subjektů změní nabídku v posledních dvou minutách, aukce se o další dvě minuty automaticky prodlouží, tak aby všichni zúčastnění dodavatelé měli možnost na změnu reagovat. Výsledkem je dle kritéria setříděný seznam účastníků aukce, který je zadavateli aukce k dispozici okamžitě po ukončení e-aukce. Na základě tohoto protokolu vyhodnotí zadavatel jednotlivé nabídky, vybere tu nejvhodnější a dodavatele o tom vyrozumí. Tím se vybraná nabídka stává podkladem k objednávce, resp. smlouvě. „Pokud se jedná o takzvaně vícepoložkovou aukci, vyhlašovatel má právo provést výběr i po jednotlivých položkách a vybraná nabídka se tímto stává rovněž vyjednanou objednávkou. Pokud zadavatel není s nabídkou spokojen, může aukci ukončit bez výběru dodavatele, účastníkům pouze rozešle informace o zrušení,“ dodal Pokorný.

  • Našli jste v článku chybu?