Pragoprojekt
Projekt elektronického řízení provozu na dálnicích je v přípravě, řekl týdeníku EURO Vratislav Škvor - obchodní ředitel projektantské a konzultantské společnosti Pragoprojekt. Modelově se podobá německé regulaci plynulosti provozu pomocí digitálních dopravních značek na mýtných branách. Náklady na zřízení takového omezení by dle Škvora mohly dosáhnout několika desítek milionů korun.
„V konečném důsledku by se ale peníze ušetřily, hlavně na výdajích řidičů. Od nižších palivových nákladů až po nižší nehodovost,“ tvrdí Škvor. Snížila by se prý i vytíženost dálniční policie. Pomocí změn maximální povolené rychlosti dokáže systém omezit vznik stojících kolon. „Jet hodinu osmdesátikilometrovou rychlostí je lepší, nežli dvě hodiny stát či jen popojíždět,“ říká Škvor. Projekt se týká dálnice D47 a poté i ostatních rychlostních komunikací.
Telematické řízení provozu je šetrné k životnímu prostředí, neboť pomalá jízda na první a druhý rychlostní stupeň znamená mnoho emisí. Navíc se snižuje riziko vzniku hromadných havárií v zimním období, kdy systém včas řidiče upozorní na potíže a přiměje jej snížit rychlost. „Nebude to ale jednoduché. Nutně se musí vyjednat umístění značek na brány, protože ve smlouvě se společností Kapsch to není řešeno,“ doplnil Škvor. Pragoprojekt již v současnosti pracuje na telematickém vybavení pražského okruhu.