Prokazovat totožnost mohou Češi digitálně už od prvního ledna tohoto roku. Až doposud tuto možnost ale akceptovaly jen některé veřejné instituce, jako například Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Zájem o využívání aplikace eDoklady tak nebyl nikterak velký.
Podle průzkumu, který si na vzorku 508 dospělých lidí nechala zpracovat technologická společnost Qinshift, ji zatím alespoň jednou použilo jen 15,4 procenta populace. To by se s příchodem letních prázdnin mohlo změnit.
Použili jste někdy aplikaci eDoklady?
Od začátku července se totiž skrze aplikaci eDoklady lze identifikovat i na úřadech, se kterými občané běžně přicházejí do kontaktu. Nově elektronické doklady budou přijímat také finanční úřady, Úřad práce ČR, Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ), krajské úřady nebo pobočky Czech Pointu. Už v dubnu se pomocí elektronických dokladů navíc bylo možné prokázat třeba u Policie ČR.
Aplikaci nainstalovala pětina obyvatel
Povědomí o aplikaci, která průkaz digitálním dokladem umožňuje, má už nyní skoro 90 procent Čechů, přičemž o něco více jsou v tomto ohledu v obraze muži. Trochu překvapivý může být fakt, že více informovaná je o existenci elektronických dokladů starší populace. Nejvíce pak věková skupina v rozmezí 60 až 64 let.
„Z dat nám celkem jasně vyplynulo několik zjištění. Široká veřejnost je jednak velmi dobře obeznámena se samotnou existencí i možnostmi využívání elektronického dokladu totožnosti a celá pětina dotázaných má dokonce aplikaci eDoklady už i nainstalovanou na mobilních zařízeních,“ komentuje Jiří Voldán, šéf globálního delivery pro vertikály banking a insurance ve společnosti Qinshift.
Celá řada občanů si dle něj aplikaci nainstalovala proto, že ji do budoucna hodlá využít. To ostatně potvrzuje i samotný průzkum – konkrétně se jedná o bezmála 60 procent respondentů, přičemž přes 35 procent z nich pak čeká na okamžik, až bude digitální průkaz akceptován všemi hlavními veřejnými institucemi a úřady v Česku.
Podobně tomu ostatně bylo v minulých měsících. Například na to, až se bude dokladem možné identifikovat u Policie ČR, čekalo 14,6 procenta respondentů.
„Rychlost přijímání nových digitálních nástrojů a aplikací podle našich dat jednoznačně roste. Když jsme v roce 2002 pomáhali budovat a spouštět pro Komerční banku jedno z prvních mobilních bankovnictví v ČR, trvalo až do většího rozšíření chytrých telefonů v roce 2011, než se aplikace stala skutečně široce využívanou,“ přibližuje Voldán.