V Česku se uskutečnila prvníelektronická dražba rodinného domu. Následovat prý budou další. Lidé z oboru se alev názorech na tentoprodejní kanál liší.
Josef Šinágl
Autor:Jakub Stadler
Společnost Mexx Reality uspořádala předposlední červencový den svou první elektronickou aukci nemovitosti. Nového majitele získal během hodinové elektronické dražby rodinný dům z roku 2001 za 4,2 milionu korun.
Aukce, která byla v oblasti rezidenčních nemovitostí českou premiérou, probíhala tak, že se zájemci nejprve zaregistrovali na webu Mexx Reality. Poté měli možnost si nemovitost prohlédnout, jako v případě běžného nákupu. Ti, kteří o ni i po návštěvě měli zájem, se pak ve stanovenou hodinu sešli „na síti“ a dražili. Do aukce se přihlásilo celkem sedmnáct zájemců. Z toho čtyři v danou hodinu skutečně přihazovali. Během hodiny došlo dvanáctkrát ke zvýšení ceny a finální částka byla o 10,5 procenta vyšší než na začátku dražby.
Chce to databázi
Na případný boom elektronických dražeb nemovitostí si ale v tuzemsku patrně ještě počkáme. Většina konkurentů Mexxu totiž tomuto prodejnímu kanálu příliš nevěří. V minulosti o něm uvažovala například realitní kancelář Bonus Group. „Nakonec jsme se rozhodli do toho nejít. Pro úspěšnost takovéhoto obchodu je třeba zajistit dostatečné množství účastníků a zvládnout samotný proces elektronické dražby. Docílit toho, aby se dražby účastnili jen opravdoví a solventní zájemci tak, aby ten, kdo dal nejvyšší nabídku, opravdu nemovitost řádně a včas zaplatil,“ říká výkonný ředitel firmy Roman Čakurda. Těchto podmínek prý lze dosáhnout jedině s pomocí dobře zvládnutých registrací se systémem hodnocení dražitelů. A vybudování takovéto databáze je nákladné.
Konkurence zatím spí **
Další firmy z oboru o prodeji formou aukce ani neuvažují. „Nedomnívám se, že český trh je na podobnou věc připraven. Naše sesterská společnost AAA Industry, která se specializuje na komerční nemovitosti, před pár lety tento kanál zvolila. I přes velkou marketingovou podporu se ovšem tento krok nesetkal se zájmem kupujících,“ říká generální ředitel společnosti AAA Byty Aleš Budín. Tento způsob prodeje nemovitostí není podle něj obvyklý ani v zahraničí. „Nezaregistrovali jsme, že by někde elektronické aukce byly v popředí zájmu, a to ani na tak obrovském realitním trhu, jako jsou USA. Češi ovšem mají svou specifickou mentalitu. Nemovitosti si chtějí osahat a mít obchod stoprocentně pod kontrolou. Přihazovat přes internet je moc velká novinka,“ říká Budín. Podobné názory zastávají i představitelé společností Century 21, Re/Max či Sting.
Společnost Mexx Reality je ale s výsledkem první dražby spokojena. „Jako pilotní projekt se nám osvědčila,“ říká obchodní ředitel společnosti Mexx Reality Josef Šinágl. Podle něj budou následovat „v poměrně krátkém časovém sledu“ další aukce. Přesné termíny prý ale ještě nezná.