Tchajwanský smluvní výrobce...
… Hon Hai odrovnal dřívější konkurenty. Nenarostl příliš?
Třebaže výrobci elektroniky v posledních letech klopýtali, jedna společnost - tchajwanská Hon Hai Precision Industry - odrovnala konkurenci a stala se hlavním hráčem v oboru, který chrlí všechny produkty pro výrobce značkových přístrojů. Největším důkazem síly tchajwanského obra je převzetí společnosti Solectron firmou Flextronics International za 3,6 miliardy dolarů ohlášené na 4. června. „Hon Hai je klíčovým důvodem, proč se Flextronics a Solectron spojily,“ říká Byron Wu, čínský výzkumník z iSuppli pro dohled nad trhem s elektronikou.
Zatímco konkurenti trpěli nejistými výdělky, předimenzovaností a umdlévajícími cenami akcií, Hon Hai pokračoval v cestě vpřed. I když je Hon Hai aktuální jedničkou a roste rychleji než jiní hlavní hráči vyrábějící značkové produkty, jako jsou iPod a novinkový iPhone od Apple, PlayStation 3 od Sony, Wii od Nitenda, tiskárny a počítače od Hewlett-Packard a tisíce dalších vychytávek. Prodeje Hon Hai vyskočily v loňském roce o 44 procent (na 40 miliard dolarů), což je více než výnosy tří největších konkurentů - firem Flextronics, Solectron a Jabil Circuit - dohromady. Zisky Hon Hai vyšplhaly o 47 procent; tedy o 1,8 miliardy dolarů za jeden rok. A jeho akcie? Za dvanáct měsíců šly nahoru o 52 procent.
Hon Hai v posledních letech rychle expandoval z tchajwanské základny do Číny. V mamutím komplexu v jižní provincii Kuang-tung zaměstnává Hon Hai a jeho v Hongkongu evidovaný Foxconn na 200 tisíc dělníků, přičemž má své vlastní pořádkové síly, fotbalový stadion a také kuřecí farmu.
Ovšem skutečné výhody Hon Hai netkví jen v levné čínské práci. Koneckonců, většina konkurentů má v pevninské Číně své továrny a sám Hon Hai zaměstnává celosvětově 360 tisíc lidí ve stovkách továren od Malajsie po Mexiko. Výhrou Hon Hai je, že si vyrábí asi jednu třetinu vlastních komponent - vše od tištěných spojů a konektorů až po krabičky pro iPody. Srovnatelná čísla u hlavních konkurentů čítají méně než deset procent, odhaduje společnost Macquarie Securities. To pomáhá velkému nárůstu výdělků Hon Hai, neboť může náklady držet lépe pod kontrolou a uzavírat mnohem výhodnější obchody se zákazníky.
Nyní společnost zdokonaluje odbornost i v nových oblastech. Od té doby, kdy v roce 2004 začala firma v dceřiném Innolux Display vyrábět LCD obrazovky, vyrostl podnik v jednoho ze světových lídrů mezi výrobci „screenů“. Loni Hon Hai koupil tchajwanského výrobce fotoaparátů Premier Image Technology a tlak vytváří i na tomto trhu. V březnu Hon Hai oznámil, že se bude věnovat i notebookům díky nákupu minoritního podílu akcií v hodnotě 43 milionů dolarů v Simplo Technology, v tchajwanském producentovi baterií pro laptopy. „Zkrátka se snažíme podpořit a rozšířit svou roli v celém řetězci dodávek,“ říká mluvčí Edmund Ding z Hon Hai. Společnost věří, že trh s outsourcingem se zdaleka neuzavírá. Ding dodává: „Ještě stále vidíme pár možností.“
Zvýšený dohled
Je tu i odvrácená strana úspěchu Hon Hai. Výrobci elektroniky nejsou ochotní růst v závislosti na jediném zdroji. „Obávají se, že se Hon Hai stal příliš velikým,“ říká Daniel Chang, analytik Macquarie Securities z Tchaj-peje. Společnost byla podrobena kritice od zahraničních skupin zabývajících se pracovním právem, které kulminovaly ve věstnících minulý rok. Dělníci, vyrábějící iPod, dřeli v nuzných podmínkách. Vyšetřování Applu zjistilo relativně malé prohřešky, ale Hon Hai má pošpiněnou pověst a vede soudní při se dvěma čínskými novináři, kteří kriticky psali o pracovním prostředí. A Hon Hai od žaloby upustilo tváří v tvář kritice čínských bloggerů a novin.
Větší obavy provázejí budoucí odchod Terryho Goua, zakladatele Hon Hai. Šestapadesátiletý šéf sdělil, že z každodenních aktivit odejde již příští rok, aby se zaměřil na širší strategické zájmy. Ovšem po obnoveném domácím i zahraničním tlaku ze strany konkurentů je malá šance, že se Terry Gou vskutku stáhne do pozadí. John Antone, generální manažer Intelu pro Asii a Pacifik, který dodává čipy do počítačů Hon Hai, říká: „Zůstane angažovaný.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek