Menu Zavřít

Elektronické mýtné zaplatí zákazník

5. 1. 2004
Autor: Euro.cz

Stát si slibuje více peněz na silnice od zavedení elektronického mýta. "Elektronické mýto neboli systém výkonového způsobu zpoplatnění komunikací je spravedlivým systémem, protože uživatel platí za skutečně ujeté kilometry. V letošním roce vláda rozhodne o tom, zdali se v České republice elektronické mýto zavede.

Předpoklad zavedení je rok 2006 pro nákladní vozidla nad 12 tun,“ říká Roubcová. Elektronické mýto podle ministra Milana Šimonovského konečně zpoplatní zahraniční kamiony „Ty používají Českou republiku za ostudných osm euro na den,“ řekl ministr agentuře ČTK. Elektronické mýto se rozhodli jako první z našich sousedů zavést Němci a Rakušané. V Rakousku platí od Nového roku a Německo ho podle dostupných informací zavede zřejmě do několika měsíců. „Pokud dojde k jeho zavedení, znamená to zvýšení přepravních nákladů o 4,20 koruny na kilometr. Budeme nuceni vybavit naše vozidla zařízením pro registraci této silniční daně, kdy náklady na jedno vozidlo činí asi 7 tis. korun za měřicí jednotku,“ vysvětlují dopravci. Rakušané a Němci chtějí dohromady zpoplatnit podle údajů tuzemského profesní sdružení ČESMAD 15 tisíc km komunikací (SRN 13 tis. km, Rakousko 2 tis. km). V Německu by měly mýtné platit nákladní vozidla od 12 tun mimo autobusů. Rakušané budou vybírat peníze za každé vozidlo nad 3,5 tuny, včetně autobusů. Ceny mýtného se mají v SRN pohybovat od 9 do 14 eurocentů za ujetý kilometr a v Rakousku od 13 do 27 eurocentů za kilometr jízdy. Čeští dopravci se netají tím, že zvýšené náklady na přepravu zboží po rakouských a německých dálnicích zaplatí zákazník. „Očekávané dopady na dopravní firmu budou znamenat zhruba 15 až 30 procent zvýšení nákladů. Vzhledem k okamžité platbě mýta a na druhé straně delším splatnostem u zákazníků za služby předpokládáme i dramatické zvýšení nároků na cash flow automobilových dopravců. Toto navýšení nelze v žádném případě pokrýt z vnitřních zdrojů dopravních firem a je nevyhnutelné přenést je na zadavatele dopravy, potažmo na konečné zákazníky, to znamená promítnout je do ceny veškerého zboží přepravovaného pod dálnicích Rakouska a SRN,“ píše se v závěru analýzy sdružení ČESMAD o dopadech zavedení elektronického mýta v Rakousku a SRN na tuzemské autodopravce.

  • Našli jste v článku chybu?