Menu Zavřít

Elektronické mýtné zdraží dopravu u sousedů

7. 7. 2003
Autor: Euro.cz

Dopravci na zvýšení cen nemají peníze, zaplatit musí zákazníciPlánované zavedení elektronického mýtného v Německu od 31. srpna 2003 a v Rakousku od 1. ledna 2004 zvýší náklady českých dopravců až o 30 procent.V Německu, kde se nové zpoplatnění týká jen nákladních vozidel nad 12 tun, stoupnou náklady pouze přepravcům zboží.

Dopravci na zvýšení cen nemají peníze, zaplatit musí zákazníci

Plánované zavedení elektronického mýtného v Německu od 31. srpna 2003 a v Rakousku od 1. ledna 2004 zvýší náklady českých dopravců až o 30 procent.

V Německu, kde se nové zpoplatnění týká jen nákladních vozidel nad 12 tun, stoupnou náklady pouze přepravcům zboží. V Rakousku budou muset více platit i řidiči autobusů a zřejmě se tak zvýší například ceny turistických zájezdů. „Budeme požadovat, aby se zvýšení poplatků promítlo ve stoprocentní výši v cenách přepravy pro zákazníka,“ říká prezident Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

Poplatky za dálnice budou desetinásobné

Podle posledních informací se v Německu na dálnicích bude platit za jedno vozidlo a kilometr od devíti do 14 centů podle emisní třídy příslušného nákladního automobilu. Ceny za vozidlo v Rakousku se budou pohybovat od 13 do 27,3 centu za ujetý kilometr, podle počtu náprav daného nákladního auta nebo autobusu. „Navýšení těchto poplatků, které je ve srovnání s dnešním stavem přibližně desetinásobné, nelze v žádném případě pokrýt z vnitřních zdrojů dopravních firem,“ zdůraznil Starosta. Pokud totiž nyní stála například cesta klasického 40tunového kamionu přes Německo do Belgie zhruba 480 korun, od konce srpna to bude již 4500 korun. „Navrhovali jsme, že budeme tyto náklady fakturovat zákazníkům jako zvláštní položku. U ministerstva financí jsme pro to však zatím nenalezli pochopení,“ sdělil generální tajemník sdružení ČESMAD Martin Špryňar. Podle některých odborníků však tvrdá konkurence na dopravním trhu nedovolí plně přenést dopad zavedení mýtného na zákazníky. „Buď to dopravci promítnou do cen, a tím se v konečném důsledku zvýší ceny zboží, nebo konkurence zdražení dopravy nedovolí a někteří dopravci zkrachují,“ obává se Špryňar. Navíc prý hrozí diskriminace českých řidičů na německých dálnicích, neboť „svým“ řidičům slíbila německá vláda určité kompenzace vyššího mýtného formou daňových úlev; čeští řidiči se úlev rozhodně nedočkají.

Dopravcům se nelíbí ani nepřipravenost

Českým dopravcům se nelíbí ani překotnost zavedení elektronického mýtného v Německu a technická nepřipravenost na tento krok. Podle Starosty je v Německu k dispozici jen asi 150 tisíc jednotek určených pro elektronickou registraci nákladních vozidel. Jen němečtí dopravci by však těchto jednotek potřebovali až 800 tisíc. Kolik jednotek se tak dostane k českým firmám, zatím nelze ani odhadnout. Konsorcium ETC.de však tvrdí, že k poslednímu srpnu, kdy má být systém zaveden, bude k dispozici asi čtvrt milionu palubních jednotek. Jednotka přijde na 300 eur, její montáž pak zhruba na čtyři tisíce korun. V ČR bude moci jednotky montovat 28 autorizovaných servisů, žádný z nich zatím nemá ani jedinou. „Registrovat se lze i manuálně například u benzinových pump, to ale bude velmi zdlouhavý proces,“ upozornil Starosta. Řidiči českých kamionů bez potřebné jednotky zadají do formuláře poznávací značku svého vozu, počet os, emisní třídu a zvolenou trasu. Systém vypočítá mýtné a řidič na místě zaplatí. „Mýtné výběrčí inkasuje hned, ale za dopravu firma dostane zaplaceno za tři až šest měsíců, což je doba splatnosti faktur,“ přiblížil Špyňar další problém českých dopravců.

bitcoin_skoleni

Podobný systém bude i v ČR

Během tří až čtyř let by měl podobný systém elektronického mýtného jako v Německu a Rakousku fungovat i v ČR. Ministr dopravy Milan Šimonovský se nijak netají tím, že čeká na zkušenosti se zavedením elektronického mýtného u jižních a západních sousedů, aby se zvolil vhodný systém i pro české dálnice. Od tohoto systému si ministr slibuje více peněz na opravy a výstavbu silnic. Podle odborníků může systém elektronického mýta pro 22 tisíc tuzemských kamionů na dálnicích a rychlostních silnicích přinést pět až 20 miliard korun. Šimonovský by také rád prosadil, aby systém elektronického mýtného, který bude fungovat v ČR, byl stejný jako v dalších zemích Viszégradské čtyřky (tedy Polsku, Maďarsku a na Slovensku) a byl plně kompaktibilní se systémem v Německu a Rakousku.

  • Našli jste v článku chybu?