Menu Zavřít

Elektronické viněty a konec výmluv na osobu blízkou

14. 4. 2008
Autor: Euro.cz

ÚPRAVA SILNIČNÍHO ZÁKONA - Přeměna dálničních známek, výrazné ztížení výmluv na osobu blízkou a změny ve stanovení výše povinného ručení. To jsou jen některé z novinek, které by v příštích měsících měly začít postupně dopadat na všechny řidiče.

Jednou z převratných novinek novelizace takzvaného silničního zákona je úprava často zneužívaného paragrafu o osobě blízké. Pokud majitel vozu, se kterým byl spáchán přestupek nebo trestný čin, nesdělí, kdo auto řídil, mělo by jít nově o správní delikt. Z něho se úřadům zpovídal provozovatel vozidla a delikt by byl trestán pokutou.

Provozovatel vozu se i nadále bude moci odvolat na osobu blízkou a úřady pak mohou přestupek nebo trestný čin odložit. Avšak podle návrhu novely by následně úřady zahájily správní řízení s provozovatelem vozu, při kterém by se neřešil samotný prohřešek, ale již přímo nesdělení potřebných údajů o konkrétním řidiči.

Žádný alkohol a přednost tramvaji

„Pokud je porušována bezpečnost silničního provozu a já nevím, kdo mé auto řídil, dopouštím se správního deliktu, za který budu sankcionován,” vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Delikt má být podle návrhu trestán pokutou, není ale zatím jasné, jak vysokou. Podle Hanzelky se odkaz na osobu blízkou používá zejména u dvou velkých přestupků – jízdě na červenou, kdy je vozidlo zpravidla snímáno zezadu kamerou a neví se, kdo řídil, a při překročení rychlosti zachycené radary.

Expertní skupina ministerstva se také shodla na tom, že se na českých komunikacích nebude i nadále tolerovat ani minimální množství alkoholu v krvi řidiče. „To v podstatě zůstává nezměněno,” upozorňuje Hanzelka. Návrh novely silničního zákona zavádí pro řidiče také povinnost mít při nouzových stáních mimo obec, například při haváriích nebo poruchách, oblečenu reflexní vestu. I nadále má rovněž platit přednost chodců na přechodech před auty. Před tramvajemi chodci mít přednost nebudou.

Na dálnici s elektronickou vinětou

Také další očekávaná změna pro řidiče vyplývá z plánu ministerstva dopravy. To chce klasické dálniční známky pro osobní vozy a dodávky nahradit už od ledna 2009 elektronickou vinětou. Osobní auta tak budou stejně jako kamiony hlídat mýtné brány. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka přispěje novinka k bezpečnosti dopravy, protože bude možné lépe sledovat dopravní toky na dálnicích. Otázkou je, zda se viněty budou vztahovat i na řidiče dodávek, protože ministerstvo dopravy stále ještě neopustilo myšlenku zpoplatnit dálnice, rychlostní komunikace a některé úseky silnic I. třídy elektronickým mýtem pro vozy už od 3,5 tuny.

Elektronické viněty by měly být „věčné“ a řidiči si je budou dobíjet jako mobilní telefony. Navíc budou přenosné, takže je lze využít pro více automobilů, třeba v rámci rodiny. Cena za roční používání dálnice by se údajně neměla lišit od dnešní ceny dálničních známek.

Otázkou stále zůstává, zda se bude za viněty platit nějaká záloha jako za mýtné jednotky. Podle Řebíčka se o tom bude teprve jednat. Elektronické viněty mají i své kritiky, kterým se nelíbí, že na dálnicích bude možno přesně zmapovat pohyb vozidla. Proti byl ještě nedávno i ministra vnitra Ivan Langer. Ministr Řebíček ale tvrdí, že viněty budou anonymní a poslouží pouze k mapování intenzity dopravy, a nikoliv k postihování řidičů za přestupky.

Větší bezpečnosti pomohou opravy silnic

S mapováním intenzity provozu a hlavně s jeho bezpečností souvisí další opatření. Řebíčkův rezort chystá osvětovou kampaň zaměřenou na city. Její autoři hledali inspiraci hlavně u spotů v anglosaském světě. Ty jsou podle ministra „silně emotivní, někdy až brutální”. Na novou kampaň, která by měla začít po letních prázdninách, má padnout až 155 milionů korun.

Bezpečnější dopravu mají podle ministra zajistit i opravy silnic, především druhých a třetích tříd. „Nejvíc lidí umírá na silnicích nižších tříd,” míní ministr. Nejbezpečnější jsou prý dálnice. Vláda letos zatím na opravy silnic nižších tříd vydala asi 650 milionů, ke konci roku mají výdaje činit asi 1,1 miliardy korun. Příští rok by to podle Řebíčka mělo být ještě víc. Na výstavbu infrastruktury má přitom celkově letos padnout 88 miliard korun. Podle děkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose si česká dopravní infrastruktura nese z minulosti výrazné manko. „Do silnic, dálnic a bezpečnosti na nich byly vkládány opravdu nepostačující prostředky ve srovnání s obrovským nárůstem motorismu,” tvrdí Moos. Podle něj nynější vláda dělá maximum se zdroji, které má k dispozici.

Policie se zaměří na dodržování rychlosti

MM25_AI

Podle ministra vnitra Ivana Langra má bezpečnost na silnicích zajišťovat více policistů. Dopravní policii zatím posílilo 250 lidí. Do budoucna chce jejich počet navýšit až o 700. Rovněž se má zlepšit technické vybavení dopravní policie. „V letošním roce bude vozový park policie posílen o 700 nových vozidel, v průběhu čtyř let plánujeme 3000 nových vozů,” říká Langer. Připomněl, že policisté obdrželi 30 mobilních služeben, které umožňují vyřešit vše potřebné přímo na místě nehody. Letos by jich navíc policisté měli dostat dalších 60.

Prioritami dopravní policie má být letos kontrola rychlosti, alkoholu a návykových látek u řidičů, předjíždění, způsobu jízdy a nedávání přednosti v jízdě. Policisté by také letos měli více dohlížet na používání bezpečnostních pásů, více kontrolovat dopravu na dálnicích a na silnicích nižších tříd mimo obec. Zaměřit se mají především na riziková místa a využívat moderní techniku, jako jsou nová auta, motocykly, kamery či radary. K odhalování prohřešků řidičů má přispět i skrytý dohled z civilních automobilů. Policisté mají také daleko více využívat možnosti například zabavování vozidel v případech opakovaného porušování zákona.

  • Našli jste v článku chybu?