Zelená politika Evropské unie zjevně funguje. Zatímco v Číně, která dlouhodobě vévodí celkovým statistikám prodejů elektromobilů a hybridů, ve čtvrtém čtvrtletí počet nově registrovaných BEV (bateriových) a PHEV (plug-in hybridních) automobilů meziročně o 30,8 procenta poklesl, Evropa hlásí o 60,5 procenta víc registrací než ve stejném období před rokem. Vyplývá to z aktuální studie PwC, podle níž si celosvětový trh s elektromobily udržel v roce 2019 rostoucí tendenci.
Počet nových registrací na celém světě loni vzrostl podle studie PwC o 12,5 procenta. Meziročně přitom v posledním kvartále poklesl počet nových registrací BEV (-20,4 procenta) i PHEV (-23,9 procenta) automobilů. Jedinou rostoucí kategorií aut využívajících (alespoň částečně) k pohonu elektřinu byly v závěru loňského roku klasické hybridy, tedy ty bez možnosti externího dobíjení.
To v Česku loni přibylo 1229 elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje meziroční růst o 25 procent. Ryzích elektromobilů (BEV) bylo 756, tedy o 7,5 procenta víc, plug-in hybridů 473, což je růst o více než 70 procent. Nejvíc elektromobilů (BEV + PHEV) v uplynulém roce registroval Nissan (139), jen o jeden méně Hyundai (138), dále pak Tesla (120), Volkswagen (104) a BMW (101). Model i3 mnichovské automobilky byl se 101 vozem nejregistrovanějším elektromobilem, uvádí Centrum dopravního výzkumu.
Vedle rostoucích prodejů nízkoemisních elektromobilů se paradoxně u nově registrovaných osobních vozidel zvyšují průměrné emise oxidu uhličitého. „Tato situace je do značné míry způsobená oblibou SUV vozidel, která byla v posledních třech letech z pohledu jednotlivých tříd nejžádanější – v roce 2019 činil podíl SUV a terénních vozidel na registracích nových osobních vozidel rekordních 33,2 procenta,“ vysvětlil Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
V porovnání s benzinovými a naftovými auty navíc elektromobily nadále představují menšinové tržní podíly. Celosvětově tvoří podle studie PwC jen 6,1 procenta všech nových registrací, v Česku pak tento podíl činil v uplynulém roce pouhých 0,5 procenta. Premiantem je v tomto ohledu Norsko, kde loni 68,2 procenta nově registrovaných vozů alespoň částečně využívalo k pohonu elektřinu. Čistě bateriové elektromobily (BEV) zde tvořily 42,4 procenta nových registrací.
Norsko ovšem elektromobilitu masivně finančně podporuje – lidem významně přispívá na nákup nových vozů a investuje do potřebné infrastruktury. V Česku je tato podpora dílčí, od letoška si například majitelé elektromobilů, plug-in hybridů a vodíkových vozidel nemusejí kupovat dálniční známky. V běhu či plánu je také několik podpůrných programů na rozvoj elektromobility pro malé a střední podniky či samosprávy v celkovém objemu 150 milionů korun.
Nové celosvětové registrace elektromobilů (2019, meziroční změna 2019/2018)
Bateriové elektromobily (BEV)
1 391 252 (13,8 %)
Plug-in hybridy (PHEV)
449 660 (-13,2 %)
Hybridy
1 363 126 (23,2 %)
ZDROJ: SDA/CENTRÁlNí REGISTR VOZIDEl, MPO, MŽP, MD
Vývoj průměrných emisí co2 osobních automobilů registrovaných v čr
Palivo benzin Palivo nafta Palivo CNG Palivo lPG
ZDROJ: SDA/CENTRÁlNí REGISTR VOZIDEl, MPO, MŽP, MD
registrace nových osobních vozidel (podle paliva 2019, meziroční změna 2019/2018)
Benzin 173 885 (-12,3 %)
Nafta 69 253 (-0,8 %)
CNG 1 791 (-7,5 %)
lPG 406 (-50,2 %)
Elektro 756 (72,8 %)
Plug-in hybrid 473 (70,1 %)
ZDROJ: SDA/CENTRÁlNí REGISTR VOZIDEl, MPO, MŽP, MD
nové registrace elektromobilů v čr (2019)
Značka
Bateriové elektromobily (BEV)
Plug-in hybridy (PHEV)
Celkové registrace
Audi 47 1 2600 BMW 101 78 5386 Hyundai 138 58 19 302 Jaguar 47 0 299 Kia 4 11 9681 Mercedes-Benz 11 0 7322 Mini 0 32 381 Mitsubishi 0 60 2246 Nissan 139 0 1724 Porsche – 15 371 Škoda 28 85 85 895 Tesla 120 0 120 Volkswagen 104 33 20 869 Volvo 0 83 2334 Celkem 739 456 158 530 ZDROJ: SDA/CENTRÁlNí REGISTR VOZIDEl, MPO, MŽP, MD
O autorovi| michal hron, hron@mf.cz