Zelená politika Evropské unie zjevně funguje. Zatímco v
Číně, která dlouhodobě vévodí celkovým statistikám prodejů elektromobilů a
hybridů, ve čtvrtém čtvrtletí počet nově registrovaných BEV (bateriových) a
PHEV (plug-in hybridních) automobilů meziročně o 30,8 procenta poklesl, Evropa
hlásí o 60,5 procenta víc registrací než ve stejném období před rokem. Vyplývá
to z aktuální studie PwC, podle níž si celosvětový trh s elektromobily udržel v
roce 2019 rostoucí tendenci.
Počet nových registrací na celém světě loni vzrostl podle
studie PwC o 12,5 procenta. Meziročně přitom v posledním kvartále poklesl počet
nových registrací BEV (-20,4 procenta) i PHEV (-23,9 procenta) automobilů.
Jedinou rostoucí kategorií aut využívajících (alespoň částečně) k pohonu
elektřinu byly v závěru loňského roku klasické hybridy, tedy ty bez možnosti
externího dobíjení.
To v Česku loni přibylo 1229 elektromobilů a plug-in
hybridů, což představuje meziroční růst o 25 procent. Ryzích elektromobilů
(BEV) bylo 756, tedy o 7,5 procenta víc, plug-in hybridů 473, což je růst o
více než 70 procent. Nejvíc elektromobilů (BEV + PHEV) v uplynulém roce
registroval Nissan (139), jen o jeden méně Hyundai (138), dále pak Tesla (120),
Volkswagen (104) a BMW (101). Model i3 mnichovské automobilky byl se 101 vozy
nejregistrovanějším elektromobilem, uvádí Centrum dopravního výzkumu.
Palivo budoucnosti? Vodík má zlevnit a brzy konkurovat benzinu, naftě i elektromobilům
Vedle rostoucích prodejů nízkoemisních elektromobilů se
paradoxně u nově registrovaných osobních vozidel zvyšují průměrné emise oxidu
uhličitého. „Tato situace je do značné míry způsobená oblibou SUV vozidel,
která byla v posledních třech letech z pohledu jednotlivých tříd nejžádanější –
v roce 2019 činil podíl SUV a terénních vozidel na registracích nových osobních
vozidel rekordních 33,2 procenta,“ vysvětlil Jindřich Frič, ředitel Centra
dopravního výzkumu.
V porovnání s benzinovými a naftovými auty navíc
elektromobily nadále představují menšinové tržní podíly. Celosvětově tvoří
podle studie PwC jen 6,1 procenta všech nových registrací, v Česku pak tento
podíl činil v uplynulém roce pouhých 0,5 procenta. Premiantem je v tomto ohledu
Norsko, kde loni 68,2 procenta nově registrovaných vozů alespoň částečně
využívalo k pohonu elektřinu. Čistě bateriové elektromobily (BEV) zde tvořily
42,4 procenta nových registrací.
Norsko ovšem elektromobilitu masivně finančně podporuje –
lidem významně přispívá na nákup nových vozů a investuje do potřebné
infrastruktury. V Česku je tato podpora dílčí, od letoška si například majitelé
elektromobilů, plug-in hybridů a vodíkových vozidel nemusejí kupovat dálniční
známky. V běhu či plánu je také několik podpůrných programů na rozvoj
elektromobility pro malé a střední podniky či samosprávy v celkovém objemu 150
milionů korun.