Stále více majetných, ambiciózních či vysokoškolsky vzdělaných rodičů věří, že privátní výuka zajistí dětem lepší uplatnění v životě. Přitom stejně jako v zahraničí, i čeští podnikatelé dnes věnují miliony korun na vzdělání druhých.
Autor: Martin Siebert
O soukromé vysoké škole Unicorn College v Praze se Jan Holub dozvěděl z reklamních letáků. Bylo to v době, kdy uvažoval, zda půjde pracovat a přeruší studium na pražské ČVUT. Na elektronické fakultě ho velmi trápila matematika i pocit, že se vlastně neučí nic nového. „Na Unicorn College je to jiné, líbí se mi víc, předměty jsou zaměřeny na praxi. Kantoři jsou super hlavně v přístupu ke studentům, jsou vstřícnější, mají zájem naučit, ne jen odvykládat látku a jít domů,“ míní pětadvacetiletý student, jehož rodiče dnes věří, že konečně dostuduje.
Dostat se na Unicorn College je snazší než se tam udržet. To je velmi důležitý argument na obhajobu škol, o nichž kritici tvrdí, že jsou to pouze fabriky na diplomy, které si lze spíše zaplatit než vysloužit znalostmi. „Nejsem sám, kdo si myslel, že studium na soukromé škole je jednodušší, přitom polovina z těch, kteří se mnou začali, už je ze školy pryč.
Určitě nedostáváme nic zadarmo,“ tvrdí student druhého ročníku oboru management ekonomiky Unicorn College, kterou založil přede dvěma roky majitel softwarové firmy Unicorn Vladimír Kovář. Mohli bychom ho označit slovem mecenáš, které opět ožilo na přelomu dvacátého a jednadvacátého století. Nejenom bohatí Češi, kteří se vraceli z emigrace do vlasti, ale i noví úspěšní byznysmeni začali finančně podporovat umění, zdravotnictví či školství. Právě například zásluhou Petra Kellnera, Vladimíra Kováře, Radima Passera či Martina Romana mohou mladí lidé, jako třeba Jan Holub, studovat na elitních školách.
Proč darují miliony do základů úspěšné školy?
Mecenáši mívají zvyk finančně požehnat věcem, k nimž mají blízko. Miliardář Petr Kellner s manželkou Renátou přišel na myšlenku vybudovat za 250 milionů korun osmileté kolejní gymnázium Open Gate v době, kdy očekával narození dcerky Aničky.
Kačenka Romanová chodí od loňského září na soukromou školu Nový PORG v Praze. Její otec, šéf ČEZ Martin Roman, věnoval škole na rozjezd akcie energetické společnosti v hodnotě 100 milionů korun. „Nový PORG, základka i gymnázium, jsou vynikající školy se spokojenými žáky. Díky stipendijnímu fondu, do něhož jdou výnosy z darovaných akcií, mohou na škole studovat i děti z rodin, které by si to jinak nemohly dovolit. Vzhledem k tomu, že na letošní školní rok se hlásilo šestkrát více dětí, než je kapacita školy, tak to byl správný krok,“ míní Roman, který připomíná svůj vztah ke školství.
„I díky svému rodinnému původu jsem se dlouho zabýval myšlenkou, jak bych mohl pomoci českému školství. Má maminka, obě babičky a dědeček byli totiž učitelé, a o školách a školství proto doma stále hodně hovoříme,“ vysvětluje vrcholový manažer, jenž také dlouhodobě podporuje sociální a školská zařízení na severní Moravě, odkud pochází.
Rodinné i byznys důvody POČTY ŠKOL V ČESKU Typ Soukromé Celkem mateřské 77 4808 střední 329 1447 vysoké 45 73 Syn Radima Passera je žákem Křesťanské základní školy Elijáš v Kunraticích, kterou Passer sponzoruje. Navíc podnikatel na dálku adoptoval stovku chudých bengálských dětí, vlastně čtyři venkovské školy, jejichž žákům umožňuje prostřednictvím projektu BangBaby vzdělání. „Loni v záři začal provoz základní školy, která se posléze přestěhuje do BB Centra v Praze, kde letos v září otevřeme i mateřskou školu. Školné v obou zařízeních přijde rodiče měsíčně na jeden tisíc korun plus stravné. Roční příspěvek pana Passera pro obě školy se pohybuje v milionech korun. Jako věřící se chce podílet na křesťanském vzdělávání dětí včetně svého syna,“ vysvětluje Ladislav Landsfeld, ředitel základní školy Elijáš, jejímž zřizovatelem je Církev adventistů sedmého dne. Vladimír Kovář chtěl původně jen spolupracovat s veřejnou vysokou školou, která by vychovávala IT odborníky použitelné v praxi. Pak koupil minoritní podíl v soukromé škole, ale stejně to nefungovalo. „Na českých školách kantoři většinou neučí, co je potřeba, ale co umí. Takže začlenění mladých lidí do pracovního procesu stojí hodně peněz. Musíme je doučit spoustu věcí, které už by mohli znát ze studií. Nakonec jsem prošel martyrium akreditace na vlastní školu a vyplatilo se,“ vysvětluje Kovář, jak došel k založení vysoké školy Unicorn College. Ročně ji navíc dotuje částkou kolem dvaceti milionů korun. „Chci vytvořit úspěšnou a kvalitní školu. Není to jednoduché.“ Kovář věří, že za pět let, až se zaplní všechny ročníky, bude škola zisková. Zisk přinesou investorovi školy v Praze Z investičního pohledu mohou být školy výnosné především v Praze nebo ještě Brně. Jinde už majitel s velkým ziskem počítat nemůže. Platí to pro školy od mateřinek až po střední. „Například o Nový PORG v Krči je zájem mnohem větší, než je škola schopna uspokojit, přestože jsou v okolí jiné školy. Tam kdyby si řekli o vyšší školné, tak budou lidé ochotni ho zaplatit. Kdyby chtěla jet tato škola na zisk, určitě by dosáhla hodně vysokého výnosu. Výrazně také záleží na lokalitě, třeba v Praze 4 je veliké množství bohatých lidí v nových domech, a ti nevědí, kam dát děti,“ vysvětluje Daniel Mnich z Nadace CERGE-EI. Všeobecně podle něj ale platí, že na školách se nijak zvlášť vydělávat nedá. „O určitém zisku lze podle dosavadních zkušeností hovořit zpravidla až tehdy, kdy se soukromá vysoká škola stane velkou stabilní institucí, to znamená, že má alespoň přes tisíc studentů,“ doplňuje odcházející ministr školství Ondřej Liška. Roste zájem o absolventy soukromých škol
Provozovatel serveru kampomaturite.cz a vzdělávací agentury Amos Jiří Kadlec tvrdí, že v poslední době dochází k propojování firem s vysokým školstvím, protože společnosti si uvědomují, že takto mohou flexibilněji ovlivňovat učební náplň. „S Unicorn College proto například spolupracují Microsoft, Siemens, Burza cenných papírů či IBM. Pro podniky je výhodné, když vysokoškoláci přicházejí pro praxi už připraveni,“ vysvětluje Kadlec.
Podle rektora Unicorn College Jiřího Kleibla je o studenty soukromé vysoké školy už dnes obrovský zájem. „Některé společnosti nám poskytují peníze na stipendia. Zhruba 50 až 60 lidí z celkového počtu sto padesáti studuje zadarmo. Pokud narazí naši partneři na šikovného žáka, krize nekrize, místo u nich určitě najde,“ míní rektor školy, která nabízí tři studijní obory – management ICT projektů, informační technologie a ekonomika a management. Školné za semestr stojí 30 tisíc korun.
INVESTOŘI DO ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ
- *Vladimír Kovář, majitel společnosti Unicorn V Praze založil soukromou vysokou školu Unicorn College. Kovář ročně dotuje provoz školy zhruba 20 miliony korun. Zároveň pomáhá i dětskému domovu v Pyšelích a Pražské konzervatoři. Martin Roman, generální ředitel ČEZ
Akcie ČEZ v hodnotě 100 milionů korun daroval na podporu Nového PORG. Dlouhodobě podporuje sociální a školská zařízení na severní Moravě.
- *Petr Kellner, zakladatel impéria PPF Do vybudování gymnázia Open Gate v Babicích investoval 250 milionů korun. Spolu se svou manželkou Renátou založil nadaci na podporu nadaných studentů ze sociálně znevýhodněného prostředí. Radim Passer, majitel společnosti PasserInvest Financuje výstavbu a provoz Základní a mateřské školy Elijáš. Formou dálkové adopce platí vzdělání stovce bengálských dětí. Zatímco ještě před třemi roky se při hledání zaměstnání nelišili uchazeči s vysokoškolskými diplomy z veřejných či privátních škol, dnes začínají mít soukromé vysoké školy lepší skóre. Podle odborníků z pracovních agentur je to tím, že soukromé školy víc přihlížejí k tomu, co firmy v praxi potřebují. Personalisté si uvědomují, že tito mladí lidé se rychleji zapojí do chodu společnosti. Golf jako učební předmět Chtějí-li soukromé školy uspět, musejí nabízet něco víc než ty státní či veřejné. A to platí pro všechny typy vzdělávacích zařízení. Například soukromé mateřinky, kde se měsíční školné pohybuje od pěti do patnácti tisíc korun, navštěvují už dvouletí caparti, zatímco běžné mateřské školy jsou až pro děti od tří let. V privátních třídách je méně dětí a více učitelek, spaní po obědě není povinné, obdobně jako denní příchod do osmé hodiny ranní. Individuální přístup je tu samozřejmostí, stejně jako výuka jazyků, tenisu a podobně. Také základní školy nabízejí nadstandard, který přijde ročně na desetitisíce korun. Například v pražské škole Nový PORG platí ročně rodiče za dítě až 78 tisíc korun. Láká je tam především výuka angličtiny od první třídy. Navíc jde o prestižní školu spojenou se jménem syna prezidenta Klause. „Uvažujeme o tom, zda velmi úspěšný koncept PORG nerozšířit i do dalších měst,“ přiznává sponzor školy Martin Roman. To střední i vyšší soukromá škola Ekonom v Litoměřicích s pobočkami v Rumburku a Roudnici nad Labem je mnohem lacinější. Roční školné tu stojí 9600 korun, protože konkurence privátních škol je v oblasti obrovská. Ve škole funguje on-line systém, jehož prostřednictvím si rodiče mohou kdykoli zkontrolovat docházku i bodové hodnocení svých potomků a žáci ještě jednou vyslechnout přednášku. Proto například mohla jedna z tamních studentek, finalistka České Miss Klára Rychtaříková, odjet na dva měsíce do Japonska a odtud dál pokračovat ve studiu. Ovšem na golf už raději přijela. „Studentům se líbí nové sporty, navíc golf jim nabízí pobyt v přírodě i určitou společenskou úroveň a prestiž. Chceme jim tak otevřít dveře do světa manažerů, pro které je tento sport téměř běžnou součástí života, probíhají při něm schůzky a uzavírají se mnohé obchody, což je ostatně i jejich budoucí profese. Jde o to, aby nastávající byznysmeni nevypadali jako hlupáci,“ usmívá se zakladatel a ředitel školy Ekonom Miroslav Pokorný, podle nějž je ovšem nejdůležitější, že většina absolventů pokračuje ve studiu na vysokých školách. „Jsme na studenty nároční, tak šedesát procent z těch, které přijmeme, se dostane k maturitě.“ Nejdůležitější jsou učitelé**
Jaký je rozdíl mezi veřejnou či státní a soukromou školou kromě školného? „To nejdůležitější ve škole nejsou židle a lavice ani to, jestli používá tabuli nebo projekci z počítače. To nejdůležitější jsou učitelé, podpora rodičů a přístup dětí. Tady vidím největší výhody soukromých škol, které mají větší šanci vybrat si a motivovat učitele a do nichž přicházejí děti z rodin, které si cení vzdělání,“ tvrdí Martin Roman, který stojí v čele jedné z největších a nejziskovějších firem v České republice.