Generál Jiří Šedivý radí ministru obrany i zbrojovkám. Čerstvý otisk nechal v miliardové zakázce na vrtulníky.
Sázka na jistotu. Tak by se dal popsat tah společnosti Bell Helicopter. Z outsidera armádní zakázky na víceúčelové vrtulníky se v posledních týdnech stal hlavní favorit. Mimo jiné díky pomoci bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého. Ten má blízko nejen k americkému výrobci vrtulníků, ale i k vedení ministerstva obrany.
„Pan Šedivý nám radí, aby nám pomohl pochopit nákupní proces českého ministerstva obrany,“ vysvětlila týdeníku Euro Virginie Brizardová, ředitelka komunikace v Bell Helicopter. Rady to jsou očividně velmi cenné.
I když se ještě na konci loňského roku zdálo definitivní, že armáda si kvůli nedostatku peněz pořídí dvanáct vrtulníků H145M německé divize Airbus Helicopters za 5,7 miliardy korun, teď je všechno jinak. Ve čtvrtek 9. února zástupci ministerstva obrany odprezentovali poslancům plán, podle nějž si české vojsko nakonec za dvanáct miliard pořídí tucet víceúčelových strojů UH-1Y Venom z dílen Bell Helicopter.
Nelobbuji, jen radím
Podle informací týdeníku Euro se na překvapivé otočce podepsal i Jiří Šedivý. Bell Helicopter sice musel osekat svou původní nabídkovou cenu 19,3 miliardy korun, ovšem své udělaly i Šedivého přímluvy a setkání. Na obraně má otevřené dveře, patří mezi externí spolupracovníky ministra, Martin Stropnický z něj chtěl mít dokonce i svého náměstka.
Sám generál o své práci pro americké zbrojaře moc mluvit nechce. „Pro Bell nelobbuji“ napsal v textové zprávě. Bagatelizuje i své vazby na ministerstvo obrany: „Počáteční nedorozumění, kdy mě (Stropnický – pozn. red.) označil za šéfa vnějších poradců, jsme si vysvětlili. Intenzita našich kontaktů se postupně snižovala.“
Přečtěte si, co vše by čeští vojáci chtěli a na co nejsou peníze:
Česká armáda má velké oči: řadu nákupů musí kvůli financím osekat
Pokud byl však Jiří Šedivý v posledních měsících někde hodně slyšet, tak při vychvalování technologií Bell Helicopter. Protože si chce česká armáda v druhé vlně nakoupit i čistě bitevní vrtulníky, nabízí se pořízení amerických AH-1Z Viper, které mají s UH-1Y až 85 procent shodných dílů. To zjednoduší provoz a zrychlí opravy. „Koncept jedné platformy pro dva vrtulníky se mi zdá správný a to jsem si dovolil říct i veřejně,“ potvrzuje Šedivý.
Společnost Bell Helicopter se k aktuálnímu vývoji v tendru nechce vyjadřovat. Prý proto, že půjde o mezivládní dohodu a případný prodej proběhne přes americký zahraniční fond FMS (Foreign Military Sales). Komentovat nic nebude ani české ministerstvo obrany; aktuální fáze výběru probíhá v utajeném režimu.
Jednou ale tenhle poměrně překvapivý obrat bude muset objasnit. Jak už psal týdeník Euro loni v říjnu, strojům UH-1Y Venom chybí vyhřívání vrtulí proti námraze, což byl jeden z hlavních požadavků českého letectva. „To není žádný problém. Naše vrtulníky létají ve všech podmínkách bez potíží – nad oceány, nad zemí i v mrazu,“ bil se tehdy za venomy Joel Best, manažer zbrojní výroby firmy Bell Helicopter.
Dálnice i pandury
Pokud si nakonec armáda americké stroje vybere, půjde o další významný počin Jiřího Šedivého. Své dovednosti předvedl už před dvanácti lety, kdy rakouské zbrojovce Steyr pomáhal do českého vojska protlačit obrněná vozidla Pandur II. Za 107 obrněnců nakonec Praha zaplatila 14,4 miliardy korun.
Ale Jiří Šedivý má za sebou i nepříliš vydařené akce. V roce 2002 plynule přešel z generálního štábu do izraelské firmy Housing & Construction (H&C), jíž vláda Miloše Zemana bez soutěže v červnu 2002 dala stavbu dálnice D47 za 112 až 115 miliard korun. A i když pak ministerstvo dopravy smlouvu zrušilo, H&C si přišla na 640 milionů korun za vynaložené náklady.
O české armádě čtěte více: