Menu Zavřít

Spirála lží: emise i spotřeba jsou skoro o polovinu vyšší, než tvrdí výrobci

7. 11. 2017
Autor: E15

Rozdíl mezi skutečnou a uváděnou spotřebou nově prodávaných vozů je v průměru 42 procent. O tolik více oxidu uhličitého automobily produkují. K těmto číslům došla organizace ICCT Europe. Analyzovala data z více než milionu automobilů v osmi evropských zemích.

Nezávislý institut ICCT Europe (Mezinárodní rada pro čistou dopravu) podle svých šetření došel k závěru, že se spotřeba uváděná výrobci od skutečné spotřeby v provozu výrazně liší. V roce 2016 činil rozdíl mezi deklarovanými emisemi CO2 a reálně vypuštěnými hodnotami v průměru 42 procent.

„Rozdíl mezi oficiálně uváděnou a skutečnou spotřebou je vyšší, než byl kdykoliv dříve. Před deseti lety tento rozdíl činil asi 15 procent,“ řekl ke zjištěním šéf ICCT pro Evropu Peter Mock. Americká ICCT je nezávislá organizace, která pravidelně testuje automobily v reálném provozu. Před dvěma lety stála za odhalením podvodů s emisemi dieselových motorů koncernu Volkswagen.

Produkce CO2 automobilů
Emise CO2 se v EU počítají jako průměr u vozového parku jednotlivých automobilek. Od roku 2021 by to mělo být 95 g/km. Spotřeba jednoho litru benzínu na 100 kilometrů odpovídá 23 g/km CO2. U nafty to je 27 g/km CO2. Při hodnotě 95 g/km by tak měla být průměrná spotřeba automobilů 4,06 litrů benzínu, či 3,54 litrů nafty na 100 km. Kalkulačka výpočtu emisí CO2 na základě spotřeby automobilu je dostupná například ZDE. Průměrná hodnota emisí oxidu uhličitého u nových aut v zemích EU činila v roce 2015 podle evropské agentury pro životní prostředí EEA 119,6 gramů na kilometr.

V roce 2013 byl rozdíl v Evropě asi 25 procent. Je dán především tím, jak se nové vozy testují. Spotřeba je testována ve zkušebních laboratořích, nikoliv v reálném provozu. ICCT navrhuje, aby byly zavedeny namátkové kontroly aut přímo na silnicích a měřilo se, kolik produkují CO2.

„Bylo by důležité konečně zavést sankce v celé Evropě, aby mohli být výrobci za podvody a zkreslené údaje potrestáni, jinak se nic nezmění,“ dodal Mock.

Evropská unie sice od roku 2021 připravila další přísné normy CO2, podle poradenské společnosti MSCI takové limity mohou automobilky jen těžko splnit, uvedla německá agentura DPA. Hovoří se o limitu 95 gramů CO2/km. To odpovídá 3,54 litrů nafty či 4,06 litrů benzínu na 100 km.


Aféra Dieselgate a spotřeba aut po úpravě motoru:

Motory VW z aféry Dieselgate mají po úpravě vyšší spotřebu i poruchovost, zjistili v Británii

 Výfuk u auta - ilustrační foto


ICCT společně s nizozemskou společností TNO analyzovaly data o spotřebě u 1,1 milionu vozů v osmi evropských zemích. „Všechny zdroje údajů potvrzují, že rozdíl mezi spotřebou uvedenou výrobci a spotřebou uvedenou zákazníky dosáhla nového maxima,“ dodal analytik ICCT Uwe Tietge. U soukromých vozů je rozdíl 39 procent, u firemních vozů 45 procent, upřesnil Tietge.

Analýza neuvádí konkrétní značky aut, ale nejhůře dopadl prémiový segment a vozy s hybridním pohonem. U některých vozů z těchto kategorií činí rozdíl více než 50 procent. V průměru řidiči zaplatí ročně na palivu o 400 eur více (10 200 korun), než je deklarováno.

Zkreslování údajů se neděje pouze v zemích EU, ale také v Číně, Japonsku a Spojených státech. „Nesoulad mezi laboratorními a skutečnými výsledky je v Evropě nejvýraznější,“ prohlásil Mock. Naopak systém testování ve Spojených státech je přísnější a proto jsou rozdíly menší, dodali autoři výzkumu.

bitcoin školení listopad 24

Dále čtěte:

Němci už nekupují diesely, prodejci bojují o přežití

Noční můra automobilek: solární město na Floridě nechce ani auta. Ostatní se mají přidat

Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory

Ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?