Menu Zavřít

EMISE STOLETÍ

3. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Největší zasilatelská firma učinila rekordní nabídku akcií

Wall Street je od začátku listopadu zaplaven novými emisemi. Mezi devatenácti významnými novými akciovými tituly se vyjímá hlavně největší přepravní společnost na světě United Parcel Service (UPS). Dosud neobchodovaná společnost se 125 tisíci akcionářů vs toupila na veřejný trh se 109 miliony akcií po padesáti dolarech za kus. Primární úpis zhruba deseti procent kapitálu firmy je nejvyšší veřejnou nabídkou akcií ve finanční historii Spojených států, která podle zahajovací ceny dosahuje 5,4 miliardy dolarů .

Mimořádná byla její emise i proto, že v týdnu, kdy se na trhu objevila zároveň s atraktivní emisí společnosti Charter Communications za 3,7 miliardy dolarů, přilákaly jen tyto dva nové tituly objem financí přesahující týdenní průměry za c elý rok.

Modré z nebe.

Emise UPS přinesla investorům více, než kdo čekal. „Jestli jste si mysleli, že dolary tiskne jen americká státní tiskárna cenin U. S. Mint, tak jste nebyli u toho, když UPS emitovala nové akcie, zhodnotil vstup firmy United Parce l Service na trh americký deník The Washington Post.

V jediném dni se společnosti UPS podařilo na newyorské burze vydělat jejím akcionářům 45 miliard dolarů. Tato částka je jednoduše rozdílem mezi zahajovací cenou akcií a hodnotou, na kterou ji vyzvedl svým zájmem Wall Street. Před upsáním stála akcie 25,5 dolaru. V den vstupu na burzu zahajovala na dvojnásobku a končila na 67,25 dolaru za akcii. Vynásobeno počtem emitovaných akcií to znamená, že přibližně desetina společnosti na trhu stojí přes pět miliard dolarů.

Sám výkonný ředitel UPS Jim Kelly (55) si snad nemohl přát více. Vždyť začal ve firmě pracovat v roce 1964 jako sezonní řidič na vánoční rozvozy zboží. Přitom večerně vystudoval podnikatelskou fakultu na Rutgers University v New Jersey a postupoval po manažerském žebříčku firmy. Ředitelem se stal v roce 1997. Po emisi akcií společnosti se jeho majetek zvýšil podle dostupných informací o počtu vlastněných akcií a opcí ke třiceti milionům dolarů. To však vůbec neznamená, že vstup United Parcel Service na burzu byl veden osobními zájmy ředitele, upřesňuje své počty deník Washington Post.

Akcie k expanzi.

„Chceme i v 21. století obstát jako mimořádná globální společnost v našem odvětví, prohlásil pro tisk Jim Kelly. Tím, že vstoupila na trh, hodlá UPS získat prostředky k další expanzi.

Vzhledem k velmi dobrému ratingovému hodnocení a vysoké hotovosti nejde ani tak o peníze, které UPS vstupem na trh získala. Své akcie může totiž využít při možných nákupech jako výměnný artikl, v transakcích akcie za akcie. „Toto roz hodnutí svědčí o tom, jak je naše společnost schopna přizpůsobit se změnám, což dokazuje už od svého vzniku v roce 1907, dodal Kelly.

O rozšiřování firmy nemluví Kelly z pouhého rozmaru. Firma je nucena zesílit vzhledem k probíhající privatizaci poštovních služeb v Evropě. Nelze přehlédnout, jak se tyto konkurenční zasilatelské firmy nyní hladově rozhlížejí po akvizicíc h. „Skutečně nešlo o peníze, ale o upevnění pozice naší společnosti v budoucnosti, podotkl Kelly v rozhovoru pro televizní stanici CNN.

Podle Bena Homese z internetové poradenské společnosti ipoPros.com firma UPS pochopila možnosti internetu, který s úspěchem využívá při svých logistických službách. „Navíc se okamžitě stala miláčkem institucionálních investorů, dodal v r eakci na zájem, který vyvolala emise. United Parcel Service je totiž reálně exitující společností s hmatatelnými zisky, narozdíl od většiny současných primárních emisí.

Kontrola zůstává ve vedení.

Důvodem, proč United Parcel Service vstupuje na trh až nyní, byla podle šéfa firmy snaha uchránit si svobodu při rozhodování o dlouhodobých plánech. Než se firmě podařilo zakotvit v Evropě, přišla o několik stov ek milionů dolarů, což by se určitě akcionářům na burze nelíbilo, proto se na Wall Street nehrnula. Až v loni se její expanze do Evropy začala vyplácet.

WT100

I když se společnost při rozhodování teď bude muset začít ohlížet na své nové akcionáře, předpokládá se, že management bude pokračovat v dosavadní strategii. „Jestli se rozhodnou poslat balík na Mars a budou kvůli tomu chtít postavit drahou ko smickou loď, udělají to, podotkl jeden americký analytik pro finanční zpravodajství CNN s podmínkou, že nebude jmenován.

United Parcel Service je dnes největší světovou expresní zasilatelskou společností, která působí ve více než 200 zemích a oblastech. Loňský obrat firmy činil 24,8 miliardy dolarů za doručení více než tří miliard zásilek a dokumentů po celém světě, zisk dosáhl bezmála dvě miliardy dolarů. Společnost zaměstnává přes 330 tisíc lidí a denně obslouží na 1,7 milionu zákazníků.

  • Našli jste v článku chybu?