O tom, že španělský Seat je až po uši v potížích, ví už delší dobu celý svět. Příčin je několik. Největší brzdou rozvoje automobilky jsou jako obvykle odboráři, ve Španělsku velice mocní a stejně nesmlouvaví. Jakýkoliv pokus o racionalizaci výrobního procesu tradičně končí stávkou, s níž si manažeři nevědí moc rady. I samotný management si zaťal párkrát sekyru do vlastní nohy. Například když některé modely prodal pro licenční výrobu a neošetřil správně vzniklé smluvní vztahy. Koumáci, kterým výkresy vozů španělští manažeři prodali, je okamžitě výhodně zpeněžili. Kupující byli Číňané, a ti, jak je jejich zvykem, začali chrlit kvanta kopií Seatů na čínský trh. Automobilka tak přišla opravdu o slušné peníze.
To ovšem nic nemění na tom, že modely Seatu nabraly silně vzestupný trend. Koncernem Volkswagen naordinovaná kúra firmě po stránce kvality prospívá a nový model Ibizy je toho důkazem. Patriot by řekl „bohužel“, protože nová ibiza tvrdě ukazuje záda druhé generaci škodovácké fabie.
V přímém srovnání designu je formálně vzato výsledek nerozhodný. Rozesmátá dobrácky pokukující maska fabie a usedlý tvar karoserie není zrovna atraktivní pro lidi atakující první dvě desetiletí svého života. Ani pokus vykrást designovou linii Mini Cooperu prostřednictvím placaté střechy v jiné barvě než ve které je vyvedena karoserie, nevyznívá příliš dobře. V nové fabii budou zřejmě hlavy řidičů často pokrývat rádiovky venkovských strýců. Oproti tomu ibiza, jež fabii v rámci koncernu konkuruje, vypadá nádherně agresivně. Design tohoto auta přesně odpovídá mottu Auto Emocion, kterým Seat své vozy propaguje. Dramatické křivky na bocích vozu, podmračená maska, zjemněná rozevlátější lištou, vytvářející niky pro mlhovky, agresivní tvar nasupených světlometů, elegance splývavé zádě. Tohle auto si přímo říká o rozšíření blatníků, vpravení nějakého toho průduchu k sání nebo brzdám navíc a montáži pár decentních spoilerů. V kombinaci s pekelně širokým obutím a pořádnou koncovkou výfuku se nová ibiza může vedle své zatím velice úspěšné konkurentky z Mladé Boleslavi hrdě postavit. Kvality jsou u obou nesporné, cílová skupina se však dramaticky liší.
Jestliže u exteriéru jde v uvozovkách jen o usedlost versus dravost vzhledu, interiér už je o něčem jiném. Nová fabia se téměř neliší od staré, tedy hlavně nedostatky zůstaly. Zejména pozice řadicí páky zůstává pořád vhodnější pro anatomii orangutana než člověka. Nevím jak jiní, já mám při délce svých paží problém na hlavici páky dosáhnout i při maximálně sníženém sedadle. Prostor na nohy u řidiče také není bohužel nic moc, při delších cestách se hlavně do pravého kolena zarývají nepříjemně tvrdé hrany. Ibiza oproti tomu nabízí daleko větší komfort. Řadicí páka je při ruce a v porovnání s minulým modelem je vidět, že designéři na interiéru vozu tvrdě pracovali. Kvalitou ani ergonomií měřeno není co vytknout.
Po stránce jízdních vlastností není také příliš co řešit. Ibiza je postavena na úplně novém koncernovém podvozku a je delší, širší, nižší a má větší rozvor. To ve výsledku znamená, že auto je čitelnější, ovladatelnější, zkrátka má své meze dál než mladoboleslavský produkt.
Po stránce motorů je vcelku vše při koncernovém standardu, snad s výjimkou sedmistupňové převodovky DSG, dostupné pro benzínovou šestnáctistovku. Ostré verze Cupra a FR přijdou až na podzim.
Naordinovat Škodovce design pro starší a pokročilé a Seatu svěřit mládí a agresivitu. Těžko říct, zda se tato jasně čitelná filozofie koncernu Volkswagen ukáže jako krok správným směrem.
klady
vynikající design
vynikající zpracování a kvalita
atraktivní interiér
dobré jízdní vlastnosti
ekologické diesely s nízkou spotřebou
zápory
malý vstupní otvor kufru
tabulka: Seat Ibiza
motor: přeplňovaný dieselový čtyřválec
objem: 1896 ccm
výkon: 77 kW
Nejvyšší rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0-100 km/h (s): 10.6
spotřeba: 6/3,7/4,5
převodovka: pětistupňová manuální
cena 469 000 Kč - testovaný vůz