Menu Zavřít

Equa bank hospodaří se ziskem

25. 4. 2016
Autor: Michael Tomeš, Euro

Equa bank vstoupila na český trh v roce 2011 jako jedna z mladých nízkonákladových bank a vzápětí začala výrazně expandovat do regionů a vyváženě růst. V letošním roce dosáhla významného milníku v oblasti hospodaření, kdy prolomila ziskovou hranici. Co mělo na kladný výsledek hospodaření největší vliv a jaké plány má Equa bank do budoucna prozradila v rozhovoru její finanční ředitelka Monika Kristková.

Zisku jste dosáhli po pěti letech od vstupu na český trh. Jak tuto dobu hodnotíte a kdy se vám vlastně podařilo ziskovou hranici prolomit?

Kladných čísel jsme dosáhli již koncem loňského roku, konkrétně v listopadu, a od té doby v ziskovém hospodaření úspěšně pokračujeme. V loňském roce jsme ještě skončili ve ztrátě, nicméně ta meziročně klesla před zdaněním o polovinu. Za první čtvrtletí 2016 jsme již vykázali zisk ve výši 21,5 miliónu korun a ziskové hospodaření očekáváme i za celý rok 2016.

Co považujete za nejdůležitější faktory, které přispěly k danému výsledku?

Jednoznačně je to díky námi nastavenému obchodnímu a finančnímu modelu, který rozvíjíme již od prvního roku fungování. Pro naše klienty se ukázal jako atraktivní, dlouhodobě výhodný a udržitelný a nyní se nám naše zvolená strategie začíná projevovat i v ekonomických výsledcích. Vidíme za nimi především vysokou a stabilní prodejní výkonnost ve všech našich produktových segmentech, příkladnou disciplínu na straně nákladů, dále obezřetné řízení rizik a provozní efektivitu.

Držíte růst banky a výsledky hospodaření v rámci stanovených plánů?

Obchodní a finanční plán, který jsme si stanovili při vstupu na trh, se nám daří velmi dobře naplňovat. Platí to pro loňský rok 2015 i pro první čtvrtletí roku 2016. Výsledky prvních měsíců letošního roku nás vůči plánu dokonce příjemně překvapily. Za úspěchem Equa bank stojí rovnoměrný a vyváženy růst postavený na prodeji jednoduchých produktů. Jednoduché a transparentní produkty táhnou nové klienty. S tímto organickým růstem přichází i růst aktiv a výnosů, přesně v souladu s našimi plány.

Monika Kristková

Když jsme u počtu klientů, kolik jich v současné době máte?

Právě jsme oznámili překročení hranice 200 tisíc klientů, přičemž na začátku dubna loňského roku jsme jich měli 130 000. Každý rok jich získáváme zhruba 60 tisíc. Počet zákazníků však není nejdůležitější. Tím je fakt, že více než 70 procent z nich využívá naše služby a produkty aktivně.

Vraťme se ale k nynějšímu dosaženému zisku. Můžeme se blíže podívat na jednotlivé položky hospodaření?
Bilanční suma Equa bank přesáhla letos v prvních třech měsících hranici 40 miliard korun, což meziročně představuje 31% nárůst. Klientské vklady i úvěry vzrostly ve srovnání s loňským obdobím o 31 %. Se vklady jsme dosáhli objemu 36,5 miliard a u úvěrového portfolia to pak bylo 28,5 miliard korun. Vlastní kapitál banky se zvýšil o 37 % na 3,5 miliardy korun. Provozní výnosy banky meziročně vzrostly o 24 %.

Co se týče úvěrových služeb, jakou měrou se na jejich výsledku podílí osobní a firemní klientela? Mění se jejich poměr v průběhu let?

Poměr obou segmentů se nám nijak zásadně nemění, přičemž osobní bankovnictví má nadále malou převahu nad firemním. Letos ze zmíněných 28,5 miliard Kč úvěrů tvořily retailové 16,4 miliard korun, u firemních se jednalo o 12,1 miliard Kč.

Jak vnímáte svou obchodní síť poboček?

Někteří zákazníci stále preferují osobní kontakt na pobočce, a proto jsme se v posledních letech zaměřili na masivní rozšíření naší pobočkové sítě. Počínaje letošním dubnem jsme v OC Nový Smíchov otevřeli naší 59. pobočku a můžeme říct, že každý občan má obchodní zastoupení Equa bank dostupné z kteréhokoliv místa v ČR do 30 minut běžnou dopravou.

MM25_AI

Důležitá je pro nás efektivita našich servisních kanálů. Většinu běžných operací lze pohodlně provést v internetovém nebo mobilním bankovnictví, případně na klientském centru. Pobočky se pak mohou soustředit zejména na služby s vyšší přidanou hodnotou a akvizici nových klientů.

Jaké novinky plánujete pro letošní rok?

Každoročně představujeme celou řadu nových produktů i služeb a ani letošní rok nebude jiný. Minulý týden jsme uvedli nový produkt v oblasti hypoték, konkrétně hypotéku na výstavbu. V nejbližší době plánujeme například rozšířit náš běžný účet o možnost kontokorentu. Pro firemní klienty spustíme v nejbližších dnech platební terminály. Celá řada novinek přijde i ve druhé polovině roku.

  • Našli jste v článku chybu?