Pseudolékaři, pavěda a obrovské zisky
Pseudolékaři, pavěda a obrovské zisky: Nový obor se veze na vlně poptávky po věčném mládí, o následky se zatím nestará
Vítejte ve skvělém, lepším světě. Je vám přes padesát (nebo i méně), s nelibostí pozorujete příznaky stáří a rádi byste zastavili běh času. Žádný problém. Ve Spojených státech už vzniklo nové, perspektivní a hlavně vysoce ziskové odvětví. Takzvaná anti-aging medicine neboli medicína proti stárnutí zažila v posledních dvaceti letech obrovský rozkvět. Návrat kondice, včetně té sexuální, rozpuštění přebytečných tuků nebo vyhlazení vrásek dokáže zajistit pomocí hormonů, injekcí botoxu, steroidů a vitaminů. Jen v USA se v tomto byznysu protočí 88 miliard dolarů ročně. Autorka knihy Selling the Fountain of Youth (Prodej fontány mládí) Arlene Weintraubová sledovala rozvoj tohoto odvětví více než patnáct let. O lidech, firmách a metodách „omlazovacích“ klinik napsala v průběhu té doby desítky článků. Kniha je potom souhrnem jejích poznatků a konkrétních příběhů. A také něčím, co by bylo možné označit za časosběrnou reportáž. Autorka zdůrazňuje, že použila pouze ověřené zdroje. Cituje osoby, s nimiž hovořila, a vychází výhradně z oficiálních prohlášení institucí a podniků, o nichž píše. Vždy uvádí jejich skutečná jména a stejně jako u citovaných osob i další vysvětlující souvislosti.
Začátky nové bonanzy
První impulz pro rozvoj léčby stárnutí přišel s růstovým hormonem HGH a informacemi, podle nichž má zcela mimořádný účinek na dospělé jedince. Právě kolem něj vznikaly první specializované kliniky. Jejich klienty byli zpočátku hlavně muži ve věku šedesát a více. Mnozí z nich nadšeně líčili, jak se jim už po prvních dávkách léku určeného pro podporu růstu malých dětí zpevnily svaly, ztenčila tuková vrstva na břiše a vrátil sexuální apetit. Jeden ze zakladatelů organizace Association of Anti-Aging Medicine (A4M) a později také kliniky s příhodným názvem El Dorado, Howard Turney, popisoval své zkušenosti takto: „Ve svých devětapadesáti jsem se cítil pod psa. Byl jsem vyčerpaný, obtloustlý, třásla se mi ruka. Vypadal jsem hůř než můj otec.“ To vše podle něj zmizelo po pětiměsíční terapii. „A najednou mi stačily i brýle, které jsem nosil ve dvaceti,“ líčil začátkem devadesátých let zájemcům, kteří byli ochotni za vyšetření, tříměsíční injekce HGH a tři noci na jeho klinice zaplatit 4600 dolarů. Příznačné je, že tento muž si později změnil jméno. A přestože si sám přestal injekce HGH píchat poté, co se tento hormon dostal na černou listinu sportovních anabolik, v byznysu pokračoval. Daňovým a omlazovacím rájem se měl stát jeho podnik Nová utopie. Nakonec byl odsouzen za defraudaci a neregistrované obligace, pokutu ale nikdy nezaplatil. Na mystifikaci a balancování na hraně zákona ostatně celý obor vyrostl. Ač se tvářil a tváří jako medicínský, ordinuje preparáty, které pro danou diagnózu neprošly klinickými testy. Nabízí zázračný elixír, aniž by byly známy jeho vedlejší účinky.
Mimo veškerou kontrolu
Přestože se autorka z pozice reportérky amerického časopisu Business Week (dnes vycházejícího pod názvem Bloomberg Businessweek) zaměřila na americké specifikum, kniha je zajímavá i pro čtenáře z jiných zemí. Je v mnohém poučná, a to nejen pro lékaře a lidi, kteří se o obor a jeho nabídku zajímají. Popisuje marketingovou strategii těch, kteří našli zlatý důl a vydělali miliardy. A také skutečnost, že i v zemi, kde nad nezávadností medikamentů bdí respektovaný úřad pro kontrolu léčiv FDA, lze účelově využívat polopravd, nebo dokonce lží a manipulovat s fakty i spotřebiteli. Jeden z citovaných bojovníků proti této manipulaci, gerontolog Jay Olsansky z katedry všeobecného lékařství na Illinoiské univerzitě, označil knihu za „pozoruhodný kus investigativní žurnalistiky“. Podle jeho názoru by si ji měl prostudovat každý z amerických státních zástupců nebo alespoň generální prokurátoři všech států USA. Jako podklad pro vyšetřování korupce, podvodů a případů hraničících s vědomým poškozováním zdraví. „Kniha poskytuje popis pavědeckých metod, představuje nenasytné podnikavce, lékaře, kteří se pyšní tituly, ač nevystudovali vůbec nic, a hvězdy showbyznysu, které se propůjčily k bombastické propagaci,“ shrnuje Olsansky.
Hvězdná propagace
Příběh celebrit, které daly odvětví ten pravý odpich, je skutečně poučný. Jako první do slibného byznysu naskočila hvězda amerického seriálu Krok za krokem, herečka Suzanne Somersová. Svůj elixír mládí a svou knihu The Sexy Years postupně protlačila do sledovaných pořadů známé moderátorky Oprah Winfreyové a po sérii úspěšných sedánků dokonce do talk show proslaveného Larryho Kinga. Ač mnohá prohlášení více než šedesátileté herečky šokovala odbornou komunitu, do ordinací samozvaných lékařů přivedla statisíce klientů. Juvenoidní herečka pro obrovský zájem postupně vydala další dvě knihy, které se pak – stejně jako The Sexy Years – několik týdnů držely na prvním místě žebříčku nejprodávanějších knih. Somersová tak podle autorky udělala pro celý byznys něco, co by nedokázal ani nejlepší reklamní agent. Téma ženské menopauzy a jak se jí vyhnout (nebo jí dokonce předcházet a vhodnými dávkami hormonů uměle udržovat menstruaci třeba až do osmdesáti) dokázala protlačit do milionů amerických domácností.
Kouzlo načasování
Jenže ani Somersová by zřejmě nevydělala desítky milionů, kdyby neměla dostatečně široké publikum. Kořeny úspěchu oboru je třeba hledat v načasování. První ordinace a kliniky začaly vznikat v době, kdy se do let „strachu ze stárnutí“ začala v Americe dostávat poválečná generace, tedy ročníky populační exploze. Zejména díky této poptávce se podařilo recyklovat téma ženské hormonální substituce, ovšem s novým kabátem. Zatímco už od 50. let minulého století se předepisovaly hormony zvířecího původu, nyní to byly „zaručeně přírodní“ rostlinné výtažky. Důležité bylo také to, že si je každá klientka mohla vyzvednout přímo u svého anti-aging lékaře nebo nechat podle jeho předpisu namíchat v koloniálu „na rohu ulice“. Obor nicméně přijímal a pravděpodobně stále přijímá i nové impulzy. Jedním z nich byla nově objevená mužská menopauza. Psychické změny, popsané v minulém století, se staly novou inspirací a důvodem k léčbě. A muži, kteří ji podstoupili, se po dodatečných dávkách testosteronu zřejmě skutečně cítili lépe. A také tady byl skvělý argument: když pohlavní hormony s věkem ubývají, stačí je dodat. A když dosáhnete stejné hladiny jako ve třiceti, budete se na tento věk znovu cítit. Chybějící dlouhodobé zkoušky a možné vedlejší účinky pak byly smeteny ze stolu velice snadno: „Kdyby zde bylo riziko rakoviny nebo srdečních příhod, vyskytovaly by se tyto nemoci u mladých lidí mnohem častěji.“
Recepty na míru
Obchodování s touhou po věčném mládí se nicméně neomezilo jen na kliniky a ordinace lékařů. Brzy se ho chopily lékárny, které se neváhaly vrátit k předválečné praxi, kdy vám lékárník namíchal mast nebo kapky na počkání. Autorka v kapitole s příznačným názvem Ragtag Pharmacists Cash In (Lékárenská spodina kasíruje) popisuje, co v těchto lékárnách objevili inspektoři FDA počátkem tisíciletí. „Připravit injekci hormonů není žádná věda. Chce to jen trochu matematiky a smíchat dohromady,“ bránil se jeden z lékárníků. Bránili se i další, mnozí dost úspěšně. V roce 2008 soud rozhodl, že ani hormonální směsi z lékáren nepodléhají přísným pravidlům stanoveným pro léky. Jestliže v 80. letech minulého století měla americká asociace lékáren využívajících vlastní přípravny jen několik členů, brzy po zrození anti-aging byznysu jich bylo několik tisíc. Kdysi je spojila potřeba vlastního receptu na medikament proti nachlazení, který na trhu chyběl. Připravily ho a společně začaly nakupovat také jednotlivé ingredience. Asociace byla pro lékaře předepisující hormonální dávky podle vlastního uvážení skvělým partnerem. A v roce 2009 už byla základem mocného odvětví. Její členové prodávali vlastní medikamenty a podle inzerátů na svých webových stánkách najímali vlastní, skvěle placené obchodní zástupce. „Začaly se chovat jako velké farmaceutické firmy. Ovšem s tím rozdílem, že nad sebou nemají vůbec žádný dohled,“ shrnuje autorka v závěru kapitoly.
Kde se stala chyba
Kniha popisuje stovky případů lidí, kteří se nechali k léčbě přesvědčit. Weintraubová hovořila s podnikateli, kteří stáli u zrodu řetězce omlazovacích klinik, navštívila řadu konferencí, které v průběhu let uspořádala organizace A4M, stejně jako zasedání jejího největšího kritika Age Management Medicine Group. Popisuje motivací lékařů, kteří přípravky pro návrat do kondice třicátníků předepisovali, nebo institucí, které se do tohoto byznysu zapojily. Zamýšlí se nad tím, kde selhala kontrola a jak se stalo, že se rozmohl prodej hormonálních přípravků či směsí, které lékárny připravovaly takzvaně na míru a bez jakéhokoli dohledu každému, kdo měl zájem. Výsledkem je příběh o zhoubné moci zcela volného, neregulovaného trhu. Je neuvěřitelné, do jakých bombastických rozměrů se tento byznys rozrostl přes opakovaná varování z úst skutečných vědců a uznávaných lékařských kapacit. Překvapující jsou ostatně i verdikty některých soudů, stejně jako fakt, jak málo jich do dokončení této knihy proběhlo.
Selling the fountain of youth (Prodej fontány mládí) Autor Arlene Weintraubová Vydal Basic Books, New York 2010 Rozsah 229 stran