Podnikatel Roman Sviták cítí šance i v době internetu
Majitel nakladatelství Grada Publishing Roman Sviták (47) říká, že nezná jiný obor podnikání, v němž je tak důležitá intuice. Každé rozhodování o vydání té či oné knihy je velkou sázkou a rizikem. U odborných publikací, na něž se Grada zaměřuje, to platí dvojnásob. Knihy jsou mnohdy určeny omezenému počtu čtenářů. Není možné si zaplatit předchozí průzkum trhu, neboť náklady by byly příliš vysoké a cena publikace by se vyšplhala na nepřijatelnou úroveň.
Právě umění využít vlastní intuici považuje Sviták za svou silnou stránku. Grada Publishing je dnes, po patnácti letech existence, největším nakladatelstvím odborné literatury v Česku a na Slovensku. Sám Sviták byl jedním ze šesti finalistů posledního ročníku soutěže Podnikatel roku, již pořádá společnost Ernst & Young. Dnes už nakladatelství přímo neřídí, věnuje se strategii a dlouhodobým cílům. Také rozhodování o vydávání jednotlivých knih vypadá v současnosti jinak, rozhoduje redakční rada a šéfredaktoři, kteří se dlouhodobě věnují příslušnému oboru a zkoumají moderní trendy.
Roman Sviták však bude intuici potřebovat nadále, v kombinaci se svým zaujetím pro manažerské plánování - kromě Grady vlastní také společnost ADK, která nabízí plánovací systémy, tedy sofistikované manažerské diáře. Cestu svého knižního nakladatelství k vrcholu rozhodně nepovažuje za ukončenou. Je nutné určit nové směry růstu v době, kdy nastoupila nová média a internet se stal významným konkurenčním zdrojem informací.
Barevně a čtivě.
Podnikatel, jehož dvě firmy dohromady dosahují tržeb ve výši více než 200 milionů korun, se ale neobává, že by éra odborných publikací spěla ke svému konci. O tom, jak internet nahradí knihu, se mluví už dlouho, ale představa studenta, který louská učebnici na počítači, je stále stejně vzdálená jako dříve. „Výhodou internetu je, že se v něm dá skvěle vyhledávat,“ říká Sviták a připouští, že třeba pro slovníky může být síť skutečně konkurencí. Web je také nejlevnější zdroj informací, ale neposkytne souvislosti, hluboké poznání, poznamenává majitel a předseda představenstva Grady.
Internet naopak může knižnímu nakladatelství v lecčems pomoci, neboť nabízí informace pro potenciální čtenáře knih. Sviták uvádí, že na více než pětině tržeb Grady se dnes podílí přímý prodej uživateli, zatímco necelých osmdesát procent se prodává prostřednictvím distributorů.
Kniha tedy přežije, což ale neznamená, že bude vypadat stále stejně. Roman Sviták dobře ví, že vedle tradičně kvalitního obsahu odborných knih je stále důležitější také atraktivní forma. Více se využívají obrázky a návody, grafické zpracování je volnější a na stránkách se objevují rozmanité barvy. Stejně důležitý je ovšem důraz na čtivost textu. „Vždy se snažíme najít nejkvalitnější autory, ale ne vždy platí, že nejfundovanější odborník umí téma nejlépe vyložit,“ přibližuje Sviták.
Nejen pro odborníky.
Je však na českém a slovenském trhu ještě nějaký prostor k růstu? V Gradě jsou přesvědčeni, že ano. Sviták upozorňuje, že nakladatelství od svého vzniku stále rozšiřuje působnost. Zpočátku se zaměřovalo na počítačovou literaturu, pak přišly knihy o podnikání, managementu a později přibyly i další obory: medicína, stavebnictví, psychologie, publikace pro kutily, ale třeba i pro rodiče. Strategií je být všude tam, kde lidé potřebují znalosti, ať už to souvisí s profesí nebo se soukromým životem a zdravím. Nové pole působnosti by se tedy mělo objevit tam, kde se Grada dosud držela zpátky - třeba v oblasti kartografie nebo právnické literatury.
Roman Sviták nepopírá, že se nakladatelství stále více zaměřuje rovněž na širokou veřejnost. Nehrozí, že tím také ztratí svou specializaci? Ani toho se podnikatel neobává. Ve chvíli, kdy se Grada začne věnovat určitému oboru, zaměří se zpočátku na odbornou veřejnost, na profesionály, kteří znalosti potřebují ke své práci - třeba v případě knih o medicíně na lékaře. Dále přichází na řadu širší odborná veřejnost včetně specialistů z jiných, sousedních oborů a nakonec také široká veřejnost. Zde už se objevují knihy o kondici, zdraví, sportu, o vzdělávání a výchově dětí či třeba publikace pro kutily či majitele bytů.
Zpátečku a znovu plyn.
A pak už je na řadě citlivá otázka případného vstupu na trhy dalších zemí. Roman Sviták už se v tomto ohledu jednou spálil. Ještě v první polovině devadesátých let začala Grada působit v Bulharsku, spolupracovala s partnerem v Rusku, uvažovala o Polsku. Přenos know-how do těchto zemí se však tehdy ukázal být nepřekonatelným problémem. Distribuce v Bulharsku fungovala úplně jinak, knihy se prodávaly především v pouličních stáncích. Bylo velmi složité najít a určit cílové skupiny čtenářů, protože tam byly na rozdíl od Česka velmi roztříštěné profesní asociace. Přesto se Sviták hodlá na zahraniční trhy pustit znovu. Mnohé se od té doby změnilo. Kromě podmínek na různých zahraničních trzích v lecčems také sám Sviták a jeho spolupracovníci. „Jsme moudřejší a poučenější,“ ujišťuje. Momentální prioritou je však pro něj stále Česko a Slovensko.
V době první zahraniční expanze se také projevila Svitákova zajímavá podnikatelská vlastnost. Zatímco jiní byznysmeni a manažeři se často snaží řešit každou prkotinu, stěží vše stíhají a za žádnou cenu nechtějí pověřit důležitými úkoly své podřízené, Sviták s tímto problémy nikdy neměl. Vždy se spíše snažil delegovat co nejvíce pravomocí, někdy však v tom byl až příliš rychlý a musel zařazovat zpátečku, když zjišťoval, že ne vše funguje, jak si představoval. To se stalo nejen v Bulharsku, ale také v době, kdy Grada na konci minulého století provozovala vlastní knižní velkoobchod. Vznik specializované velkoobchodní firmy měl svou logiku, neboť prodej odborných knih se liší od prodeje beletrie, publikace zůstávají na pultech delší dobu, čímž se vytváří předpoklad pro opakované objednávky knihkupců. Problém však byl v tom, že ačkoliv zákazníci velkoobchodní společnosti žádali specializované služby, nebyli ochotni za ně platit. Doba, kdy majitel Grady uvažoval o těchto distribučních obchodních aktivitách, pro něj definitivně skončila. Na rozdíl od zmíněné expanze nakladatelské činnosti do zahraničí, kterou ze svého vlastního plánovacího systému nevyřadil.
Budoucnost v diáři.
Když Roman Sviták před patnácti lety začal využívat velké poptávky po odborné literatuře, měl už za sebou první podnikatelské zkušenosti. Jako absolvent oboru kybernetiky a automatizovaných systémů řízení na Technické univerzitě v Liberci začal podnikat hned po roce 1989. Byl spoluzakladatelem společnosti, která se stala výhradním distributorem počítačové firmy Apple Computer pro Československo. Později založil i další firmy, osudem se mu však staly knihy. Dnes Sviták říká, že od počátku mu šlo nejen o tržní pozici, ale také o to, aby se firma stala průkopníkem v moderní práci. V Gradě začali prakticky okamžitě využívat elektronického zpracování textů, v roce 1994 se zaměřili na budování vnitřního informačního systému a správu dat. Pak přišlo období hledání kvalitních lidí. Dnes má Grada Publishing necelých sedmdesát zaměstnanců a více než 700 stálých externích partnerů - autorů knih, grafiků, redaktorů a překladatelů. Po počátečním vzestupu následovalo na přelomu století období restrukturalizace, kdy do Grady dočasně vstoupil zahraniční mediální finanční investor. Již dlouhou řadu let Grada, nyní opět plně v rukou Romana Svitáka, vykazuje nepřetržitý růst a zvyšuje podíl na českém a slovenském trhu. Majitel Grady vidí základ rozvoje v nepřetržité inovaci, nyní se soustředí na inovaci procesů ve firmě, na změny myšlení lidí. Od zaměstnanců hlavně chce, aby byli kreativní, přinášeli nápady a nebáli se nových postupů. Budoucnost firmy je pak možná skryta ve Svitákově manažerském diáři.