Federální činitelé by měli zpřístupnit dotace pro celé odvětví novátorských biopaliv
Má-li John G. Melo pravdu, americká politika paliv se ubírá nesprávnou cestou. Melo je generálním ředitelem Amyris Biotechnologies v kalifornském Emeryville. Nově založená firma přidává geny mikroorganismům, aby přeměňovaly cukr na něco užitečného - například na zelená paliva. Firma Amyris věří, že bude schopna vyrábět naftě a benzinu podobné výrobky, jež budou mít větší výhody než etanol a bionafta, oblíbená alternativní paliva současnosti. „Proč nehledat lepší řešení?“ ptá se Melo, „přichází druhá generace zdrojů, která by mohla být pro zemi velmi užitečná.“
Nikoli ovšem při současném nastavení energetických dotací. Díky dlouholetému lobbování výrobců etanolu a bionafty dostávají tato paliva velké šance. Řada států USA nařizuje, aby se etanol nebo bionafta smíchávaly s palivy na bázi tuků, a Kongres se omezil na přiznání daňových subvencí 51 centů na galon etanolu a jednoho dolaru na galon bionafty. Zákony rovněž úzce definují bionaftu jako produkt přesně stanoveného postupu a nepřipouštějí inovace a zlepšení.
Tím nechávají stranou nejen Amyris, ale i další společnosti pracující na ještě lepších „zelených“ palivech. Firmy DuPont a BP mají společný podnik na výrobu biobutanolu (látky příbuzné etanolu) a nově založená firma LS9 zase imituje jednu složku benzinu. Státní a federální předpisy vytvářejí překážky oběma postupům. „Politika by neměla bránit novým technologiím,“ míní Louis Burke, manažer ConocoPhillips pro alternativní energii a programy.
Oprávněně se diskutuje o tom, zda jsou dotace vůbec potřebné, ale vzhledem k tomu, že Bílý dům a Kongres pospíchají s podporou náhrad fosilních paliv, stimuly jsou téměř nevyhnutelné. Dotace tedy musejí být pohotovější. „Potřebujeme rovné podmínky pro všechny postupy,“ prohlašuje Henrik Erametsa, prezident americké pobočky finského podniku Neste Oil, který má nový závod na výrobu obnovitelné nafty - neklasifikované jako bionafta - z živočišného tuku.
S etanolem i bionaftou jsou problémy. Bionafta žlukne a může zmrznout, což znesnadňuje startování automobilů v zimě. Etanol zase nelze používat ve vysokých koncentracích v již existujících potrubích a čerpadlech. Obsahuje rovněž asi o třicet procent méně energie než benzin, takže na jeden galon ujedete méně mil. Kvůli velkému zájmu o výrobu etanolu z kukuřice se už cena této plodiny zdvojnásobila a zvýšily se ceny potravin. A ke zpomalování globálního oteplování to nepřispívá. „Z ekologického hlediska je etanol smlouvou s ďáblem,“ varuje Rahul Shendure, marketingový viceprezident Amyrisu.
Náramné rozhodnutí pro Conoco.
Když se společnost DuPont rozhodla zapojit do biopalivové hry, „posadili jsme se společně s BP a zeptali se, co je lepší,“ uvádí John Pierce, viceprezident DuPontu pro biotechnologie. Obě firmy zvolily butanol, který má na jeden galon větší účinnost než etanol a je kompatibilní se současnými rozvody a pumpami. Totéž platí o palivech nově založených společností jako Amyris, Gevo a LS9. „V kruzích, v nichž se pohybuji, si nikdo nemyslí, že za 25 let budeme etanol ještě používat,“ poukazuje Chris Somerville, biolog ze Stanfordovy univerzity.
Společnosti budou investovat velké peníze, jakmile nebude zadání dotací „pokřiveno“. ConocoPhillips a další vedly spor s americkou Národní radou pro bionaftu o tom, zda tuky přeměněné v palivo za pomoci tepla a katalyzátorů mohou být také uznány za zdroje ekologické nafty. Počátkem dubna federální daňový úřad IRS (Internal Revenue Service) rozhodl ve prospěch Conoka. O dva týdny později koncerny Conoco a Tyson Foods ohlásily plány na rafinaci nafty ze zbytkového drůbežího, vepřového a hovězího tuku. Kromě toho, že projekt nabídne lepší palivo, než je bionafta, bude též dobrodiním pro chovatele skotu, jimž uškodily zvýšené ceny kukuřice coby suroviny pro výrobu etanolu. „Je to technologie, která přeměňuje odpadní produkty v palivo,“ uvádí Burke z Conoka.
Etanol a bionafta nejsou zase tak špatné. Jako příměsi do paliv na ropné bázi snižují spotřebu oleje a připravují cestu obnovitelným zdrojům. Avšak Kongres by se neměl omezovat na zvýhodňování přesně stanovených druhů a měl by dotace zpřístupnit všem uchazečům stejnou měrou. „Nakonec nejspíš lepší paliva mít budeme,“ domnívá se investor rizikového kapitálu Vinod Khosla, který podporuje Amyris a další firmy, „právě v tom je smysl inovací.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek