Menu Zavřít

Etický kartel

7. 2. 2005
Autor: Euro.cz

První dodávka certifikované kávy dorazí do Česka ještě letos

Pod Společný kodex pro kávové společenství (Common Code for the Coffee Community - 4C) se loni na podzim podepsali nejen zástupci všech významných producentských zemí a nevládních organizací, ale i největší zpracovatelé kávy (Nestlé, Tchibo, Kraft Foods se značkou Jacobs a Sara Lee s Douwe Egberts). Počátkem letošního roku byl spuštěn pilotní projekt aplikace 4C, který má ověřit v praxi účinnost postupů, které jsou v kodexu zakotvené.

Jen obchod nestačí.

Přijetí kodexu bylo mimo jiné odpovědí velkých zpracovatelů kávy na iniciativu Fair trade. Velké firmy k ní totiž zaujímají rezervovaný postoj. „Nabídka výrobků Fair trade řeší jen obchod, ne udržitelnost pěstování kávy jako celku. Jednostranně orientované programy mohou být až kontraproduktivní. Nejde totiž pouze o obchod, ale i o to, jak byla káva vypěstována,“ vysvětluje mluvčí Nestlé Martin Walter. „Problémy na trhu zelené kávy jsou způsobené nadprodukcí. Jsou-li ceny dobré, lze zvýšit poměrně rychle výnosy, což zase zpětně tlačí na cenu. Proto pouhé vyplácení vyšších výkupních cen, jak tomu je často v případě Fair trade, problém neřeší. Vyšší ceny motivují výrobce pouze k zvyšování produkce, my naopak chceme naučit producenty pěstovat kvalitnější surovinu, což zaručí vyšší příjmy bez rozšiřování výroby,“ dodává manažer pro komunikaci a právní otázky české pobočky Douwe Egberts Vladimír Procházka.

Komu svítí červená.

Kodex se zaměřuje na trh běžné kávy (asi 94 procent celosvětově produkovaného objemu). Dokument o 27 stranách obsahuje výčet zcela nepřijatelných výrobních praktik, jako jsou například dětská a otrocká práce či používání nebezpečných pesticidů. Kromě toho předepisuje signatářům sledovat třicet kritérií udržitelnosti rozdělených do tří okruhů: ekonomického, ekologického i sociálního. „Jde například o zákaz diskriminace, právo dětí na vzdělání, vyplácení minimálních zákonných mezd, zdravé a bezpečné pracovní prostředí, zákaz kácení pralesů za účelem rozšiřování plantáží, šetrné zacházení s vodou, půdou a odpady, i řadu dalších,“ vypočítává Walter. Dohled nad dodržováním kritérií funguje na principu semaforu. Kodex jednotlivá kritéria shrnuje do tabulky, která každému z nich přiřazuje tři možné typy chování ohodnocené zelenou, žlutou a červenou barvou. Například kritérium „Pracovníci dostávají pracovní smlouvy“ má pro zelenou podobu: všichni pracovníci mají psané a právně uznané pracovní smlouvy, pro žlutou: mezi zaměstnanci a zaměstnavateli jsou používané neformální, ale transparentní smluvní dohody, a pro červenou: pracovníci nedostávají žádnou pracovní smlouvu. Signatáři kodexu musejí předepsaná kritéria průběžně hodnotit a usilovat o minimalizaci počtu „červených,“ které oni nebo jejich obchodní partneři obdrží. Kromě zmapování současného stavu je cílem kodexu průběžně zlepšovat udržitelnost pěstování kávy postupným převodem „červených“ kritérií na „žlutá“ a následně „zelená“.

bitcoin školení listopad 24

Mayská inspirace.

Dokud se ale účinnost kodexu nepotvrdí v praxi, aplikují zpracovatelé kávy vlastní programy na zlepšení podmínek pěstitelů zelené kávy. Například Douwe Egberts (DE) spolupracuje s nadací Utz Kapeh (což v mayštině znamená „dobrá káva“) certifikující jednotlivé producenty. Podobně jako DE řeší situaci i Kraft, který se spojil s nevládní organizací Rainforest Alliance (RA). „Prostřednictvím tohoto partnerství pomáháme latinskoamerickým pěstitelům získat certifikaci udržitelného pěstování kávy na základě pravidel RA. Konkrétně jde například o financování technické pomoci a školení s cílem zlepšit životní a pracovní podmínky farmářů. Také jsme se zavázali nakupovat větší množství kávy certifikované RA: v roce 2004 jsme nakoupili více než 2400 tun z certifikovaných farem v Brazílii, Kolumbii a dalších zemích. Letos předpokládáme zdvojnásobení tohoto množství a očekáváme první dodávku certifikované kávy do naší pražírny ve Valašském Meziříčí,“ potvrdila týdeníku EURO manažerka pro korporátní záležitosti Kraft Foods Květa Olšanová. Firma uvedla ve Velké Británii a v USA značky Kenco a All Life, které obsahují pouze RA certifikovanou kávu. Rovněž DE nabízí v Nizozemsku speciální směs kávy pocházející výhradně z projektů v rozvojových zemích pod značkou Coffee Alliance a připravuje její uvedení v dalších státech.

Dokonce i rybolov.

Kromě spolupráce s nadacemi rozšiřují zpracovatelé kávy přímý nákup kávy od farmářů. Například Nestlé tak loni získalo sto tisíc tun suroviny, což představuje čtrnáct procent celkového nákupu kávy firmy, v případě DE dosáhly přímé nákupy podílu deset procent. Podpora nadnárodních firem udržitelnému zemědělství se ale neomezuje pouze na pěstování kávy. Například Kraft loni školil 7400 rodin afrických pěstitelů kakaa a Unilever nakoupil zhruba polovinu všech rybích surovin z obnovitelných lovišť. „Do konce 2005 by to mělo být 75 procent,“ tvrdí Jakub Puchalský, mluvčí české pobočky firmy, která spolu se Světovým fondem ochrany přírody (WWF) v roce 1997 založila nevládní organizaci pro dodržování zásad udržitelnosti v rybolovu Marine Stewardship Council. Programem uceleně řešícím problém udržitelného zemědělství je Iniciativa pro udržitelné zemědělství pokrývající kromě kávy produkci palmového oleje, cereálií, zeleniny, ovoce a mléka.

  • Našli jste v článku chybu?