Členské státy budou moci zavést další poplatky pro silniční dopravce, a to za znečištění ovzduší a hlukovou zátěž. V praxi to bude znamenat další 3 až 4 eurocenty za kilometr na kamion vedle silniční daně a mýtného za použití dopravní infrastruktury.
Foto: Profimedia.cz
Evropští poslanci nedávno podpořili návrh Směrnice o zpoplatnění těžkých vozidel. Jedná se o revizi tzv. euroviněty. Hlasování je výsledkem kompromisu mezi členskými státy a Evropským parlamentem.
Směrnice se vztahuje na všechny silnice a vozidla přesahující 3,5 tuny. Nicméně členské státy budou moci na základě notifikace Evropské komisi udělit výjimku pro nákladní vozidla pod 12 tun. Ze směrnice jsou dočasně vyjmuta také vozidla skupiny Euro V (s platností do 1. ledna 2014) a Euro VI (do 1. ledna 2018).
Členské státy se také zavázaly, že 15% z vybraných příjmů reinvestují do sítě TEN-T a zbytek využijí na snížení škodlivého dopadu dopravy na životní prostředí a na vývoj udržitelných dopravních systémů. Členské státy budou Komisi informovat o využití příjmů z těchto poplatků.
„Jsme proti tomu, aby byla opatření obsažená v této směrnici realizována v České republice. Je to další z řady momentů, kdy EU sama navrhuje omezit konkurenceschopnost evropských firem. Tímto opatřením bude vlastně znevýhodněno a zdaněno jedno odvětví hospodářství a výnosy z něj se využijí jinde. Pokud budou tyto poplatky zavedeny, je důležité, aby členské státy tyto vybrané příjmy skutečně zpětně vynaložily na investice do dopravní infrastruktury. 15 % reinvestic do dopravy je zoufale málo,“ zdůrazňuje prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel.
„Dopravní sekce Hospodářské komory ČR je v pravidelném kontaktu s Ministerstvem dopravy ČR, které již před časem přislíbilo zavést kompromisní vývoj sazeb mýtného v ČR v souvislosti s jeho plánovaným rozšiřováním na silnice I. třídy. Vyzýváme Ministerstvo dopravy a českou vládu, aby směrnici po jejím schválení v Radě implementovaly do národního právního řádu v takové podobě, která nepoškodí české dopravce. Považujeme za nutné, aby případné budoucí změny v systému zpoplatnění ve smyslu implementace této směrnice byly průběžně konzultovány se zástupci podnikatelů v dopravě,“ vysvětluje místopředseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR Petr Košan.
Pro řízení dopravy mohou členské státy dle směrnice uplatňovat poplatky v různé výši a to až do 175% v místech největších dopravních komplikací. Nejvyšší sazby budou moci státy uplatnit během pětihodinové největší dopravní špičky, nejmenší sazby pak v jakémkoliv jiném čase. Aby mohli dopravci lépe propočítat své náklady a plánovat dopravní trasy, připraví Komise seznam zátěží a časů uplatňovaných napříč celé EU.
„Je zřejmé, že další zvýšení zpoplatnění dopravní infrastruktury evropským dopravcům významně zkomplikuje jejich život, především s ohledem na to, že různé členské státy uplatní diferencované výše poplatků a časových slotů. Je třeba si uvědomit, že na efektivitě silniční dopravy do značné míry závisí efektivita a flexibilita trhu a silniční doprava v Evropě představuje významnou většinu přepravních výkonů. Dopravci se řídí přáními svých zákazníků, minimálně podle výše poplatků, proto se nárůst nákladů dopravců nevyhnutelně projeví ve zdražení prakticky veškerého zboží a služeb,“ doplňuje místopředseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR Petr Košan. Legislativní text bude následně formálně schválen členskými státy a poté zveřejněn v Úředním věstníku EU.
Máte zájem podílet se na přípravě evropské legislativy? Zasílejte své podněty a komentáře k chystaným evropským návrhům v rámci připomínkování HK ČR či přímo na eu@komora.cz.