Členské státy Evropské unie mohou od počátku roku 2013 umožnit malým a středním podnikům v pozici dodavatele platit daň z přidané hodnoty až po přijetí platby za dodané zboží či poskytnutí služby. Využívání režimu hotovostního účetnictví by ale na druhou stranu posunulo nárok odběratele na odpočet DPH až k okamžiku, kdy za odběr produktu skutečně zaplatí.
Autor: Martin Siebert
Novinka vyplývá z nedávno schválené a zveřejněné směrnice 2010/45/EU o dokladech pro DPH, která upravuje pravidla pro vystavování daňových dokladů a zejména obsahuje zjednodušení pravidel pro elektronickou fakturaci a archivaci. Touto novou směrnicí totiž zároveň dochází k novelizaci další směrnice: 2006/112/ES o společném systému daně DPH. Ta nově povoluje zmíněné hotovostní účetnictví.
Zavedení hotovostního účetnictví není pro členské státy povinné. Nicméně tento režim již některé země využívají na základě individuálně udělené výjimky, například Velká Británie. „Výsledný dopad normy bude záviset především na způsobu jejího převedení do českého právního řádu. Doufám, že se tak stane z hlediska podnikatelů co nejefektivněji,“ prohlásil prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.
Více na BusinessInfo.cz.