Pražský startup The Greenest Company vyvinul high-tech květináčky s kávovníky, které měří v kancelářích CO2, akustiku a další ukazatele zdravého prostředí. „Od spuštění služby v červnu jsme získali renomované zákazníky jako Skanska, Alza, PwC nebo Škoda Auto,“ říká Jindřich Fialka, jeden ze spoluzakladatelů zeleného startupu.
Co v kancelářích měříte?
Naše Space Monitory každé čtyři vteřiny měří a ukládají data o akustice, teplotě, koncentraci CO2, vlhkosti vzduchu, světelných podmínkách, tlaku a dalších faktorech. Za týden měření tak z jednoho patra kanceláří máme cca 2,5 milionu datových záznamů. Plus přidáváme zpětnou vazbu od zaměstnanců, data o budově, ventilaci, ročním období a další zdroje.
Proč kávovníky?
Vymýšleli jsme, jak získat data z reálného provozu kanceláří, a toto byla elegantní cesta. Kávovník tam ale není jen pro legraci. Potřebovali jsme, aby v průběhu měření nikdo senzory nestrčil třeba do šuplíku.
Zároveň jsme ale nechtěli monitory instalovat nijak napevno. Takže zadání bylo: Jak navrhneme Space Monitory, které budete mít rádi?
Jak zpracováváte výsledky a co se z měření dozvíte?
Nejdřív naměřené hodnoty srovnáváme s hygienickými normami.
Pak kanceláře, open space nebo zasedačky srovnáme s databází stovekjiných kanceláří.
Počítáme dopad na soustředění a spokojenost nebo potenciál, jaký dané kanceláře ještě mají. A nakonec hledáme klíčové faktory, které nejvíc ovlivňují soustředění a spokojenost pro každou konkrétní firmu.
Jaká řešení firmám nejčastěji navrhujete?
Nejčastější témata jsou akustika, teplota a kvalita vzduchu. Zákazníci od nás dostanou doporučení na míru pro své kanceláře podložené daty a seřazené podle dopadu a výšky investice.
Jak vidíte budoucnost The Greenest Company?
V umělé inteligenci. Kvalita prostředí, produktivita, spokojenost, firemní kultura… To jsou komplexní témata. Navíc jsou provázaná navzájem. Nemáme šanci být experti na všechno, a se vší úctou k profesionálům v oboru myslím, že ani konzultanti ne. AI ale ano. •