Šéf ODS soudí, že předvolební chyby polské a německé pravice nezopakuje
Mirek Topolánek (49) absolvoval Strojní fakultu VUT v Brně. Pracoval jako projektant v podniku Automatizace a mechanizace OKD Ostrava, později jako vedoucí projektant v Energoprojektu Praha, závod Ostrava. Poté se pohyboval v akciové společnosti VAE postupně jako výkonný ředitel, generální ředitel a předseda představenstva. Dnes již ve statutárních orgánech nepůsobí. V letech 1990-1994 byl členem Zastupitelstva Ostrava-Poruba. Od roku 1996 do roku 2004 byl senátorem Parlamentu ČR, v letech 1998-2002 byl předsedou Senátního klubu ODS. V letech 2000-2002 byl stínovým ministrem průmyslu a obchodu. Do ODS vstoupil v roce 1994. Je ženatý, má dvě dcery a syna.
EURO: Vláda byla dotlačena medializovanými skandály k noci dlouhých nožů na Pozemkovém fondu, padl i ministr zemědělství. Nový ministr zdravotnictví bere léky onkologickým pacientům a ODS u voličů neboduje. Jak je to možné? TOPOLÁNEK: Jsme parlamentní strana v demokratické zemi a máme prostředky, které nám dává naše postavení. Od tiskových prohlášení, tiskových konferencí, prohlášení našich politiků, jdeme na parlamentní půdu, kde dáváme interpelace a žádáme mimořádnou schůzi. Všechny tyto prostředky vyčerpáme. Jaké další byste si představoval? Pak nastupuje jen občanská neposlušnost a k té standardní politická strana vyzývat nemůže. To neříkám, že by třeba nechtěla. Je více věcí, na které lze poukazovat. Například podle našeho názoru došlo k nezákonnému vyhlášení nucené správy ve VZP. Aféry se týkaly i jiných resortů než je ministerstvo zemědělství a Pozemkový fond. Pokud nefungují orgány činné v trestním řízení, tak toho strana v opozici moc nezmůže. My se soustřeďujeme na kritiku kroků vlády, samozřejmě faktografickou, to nejsou žádné hrdelní výkřiky. Očekáváme, jak to zhodnotí občanská společnost.
EURO: Zvenku to ale zatím vypadá, že za rozkrádání státního majetku v Pozemkovém fondu může poslanec ODS Martin Kocourek, který seděl v jeho prezidiu. TOPOLÁNEK: S nástupem Jiřího Paroubka politika velmi zhrubla. Dostala personifikovanou podobu a proti nařčením, která padají, existuje pouze soudní obrana. To, že Kocourek řekne: Já jsem se na ničem nepodílel, se sice do médií dostane, ale zapadne to pod vrstvou dalších útoků. To, že se brání lidé napadení ministrem Rathem soudně, je standardní mechanismus a já jiný neznám. Pánové Rath a Paroubek se dlouho hledali. Není jim nic svaté a zaměřují se na nejrůznější typy nařčení, jimž se bránit v dané chvíli je složité. Ze strany těchto lidí je to hra vabank a standardní politika hledá jen obtížně obranu. Může to dělat na parlamentní půdě a jednotlivci mají k dispozici soudní cestu.
EURO: Možná byste ale měli trochu přidat na hlase. Přivezli jste z Polska kauzu Unipetrol, vznikla vyšetřovací komise a nyní je ticho po pěšině. TOPOLÁNEK: Musím se ohradit. Kauzu Unipetrol z Polska nepřivezla ODS. My jsme pouze reagovali na veřejné zdroje a chtěli jsme, aby se celá věc prošetřila.
EURO: Dnes už však o celé věci není slyšet.
TOPOLÁNEK: Ale proč? My jsme chtěli šetřit Unipetrol a případ „pěti českých na stole“, což může být kauza související, ale také nemusí. Socialisté se domluvili s komunisty, vytvořili komisi k obrazu svému, jejímž předsedou je komunista. A komise má dnes cíl, na nějž jsme upozorňovali už při jejím vzniku: Rozmělnit problém v čase, zamést věci pod koberec a neprověřovat. My můžeme pouze prostřednictvím našich členů v komisi na to upozorňovat, a to děláme.
Už to, že se má komise zabývat chemickým průmyslem od dřevních dob kapitalismu, ukazuje, že není šance, ale ani zájem něco vyšetřovat. Jako opoziční strana taháme za kratší konec provazu. Rozumím tomu, že veřejnost to vnímá nelibě, ale ať mi někdo poradí, co máme použít, abychom přinutili blok sto jedenácti hlasů v Poslanecké sněmovně k jinému chování. Není pravda, když Paroubek říká, že nespolupracuje s komunisty. Spolupracuje a se sto jedenácti hlasy prosadí vše, kromě změn ústavních zákonů.
EURO: Ve VZP jste se dostali do podobné situace, kdy komunisté už naznačili, že odvolání Musílkové podpoří.
TOPOLÁNEK: Ta situace ve VZP je podstatně horší, než kdokoli tuší. Využil jsem svého práva na svobodný přístup k informacím a sešel jsem se poprvé v životě s ředitelkou Musílkovou. Nikdy dříve jsem s ní nejednal.
Je tam nucená správa, kterou vedou lidé, kteří se podíleli na vzniku problémů ve zdravotnictví. Zároveň se v pojišťovně dělá ministerská kontrola poté, co tam tři čtvrtě roku probíhala jiná. Její závěry odmítli někteří kontroloři podepsat, ministerstvo zdravotnictví tam totiž dodalo několik listů, na jejichž základě, přestože zpráva nebyla schválena, byla nakonec vyhlášena nucená správa.
Nová kontrola se nezaměřuje na hospodaření VZP, ale hledá jakékoli důkazy pro zpětné ospravedlnění uvalení nucené správy. Pracovníci VZP jsou šikanováni. Dopoledne v deset hodin si kontrolní komise vyžádá dokumenty, ke kterým je potřeba hledat v archivech 76 poboček a pokud se výsledky nepodaří dodat do dvou odpoledne, je vedení pojišťovny veřejně nařčeno, že není aktivní a zdůvodňuje se tím požadavek na odvolání Jiřiny Musílkové.
VZP využívá na vlastní správu a provoz 3,2 procenta z vybraného pojistného. To je ze všech velkých pojišťoven v Evropě zdaleka nejméně. Všechny jsou dražší a lze jen těžko tvrdit, že zde dochází ke ztrátám. Na základě plnění zákonných norem generuje VZP zcela přirozeně ztrátu. Dokonce ještě v srpnu kabinet souhlasil, že za platných pravidel není pojišťovna schopna realizovat žádné úspory. To že není schopna naplnit rezervní fond z toho vyplývá úplně stejně. Nikdy ho naplnit nemohla, protože existuje nařízení ministerstva financí, že nejdříve musí splnit závazky vůči poskytovatelům zdravotní péče a teprve potom přiděluje do rezervního fondu. Všechna tvrzení o tom, že VZP je špatně řízena a dělá dluhy, jsou zcela liché. Nucená správa byla vyhlášena nezákonně a účelově. Je možné jen podat trestní oznámení, a to se samozřejmě děje.
EURO: Na koho podáváte trestní oznámení? TOPOLÁNEK: Všichni, kdo byli nařčeni, se budou bránit v občansko-právním řízení. A trestní oznámení na nucenou správu někdo podá, ale my jako instituce to nebudeme.
EURO: Výsledkem této situace může být i to, že nemocnice ve vlastnictví krajů přeměněné na obchodní společnosti budou mít problém získat potřebné smlouvy s VZP. Vnímají hejtmani toto riziko? TOPOLÁNEK: Řekněme si otevřeně, co je cílem této hry. Je to postupné zestátnění dosud veřejnoprávní VZP. V příštím roce se budou uzavírat nové smlouvy mezi zdravotnickými subjekty a pojišťovnou. Dalším krokem vláda bude směřovat k ohrožení fungování krajských nemocnic, které po dvouleté práci krajských samospráv vyčistily své bilance a optimalizovala se síť těchto zařízení. V momentě, kdy sociální demokracie ohrozí provoz nemocnic, dojde k nařčení, že kraje nezvládly svoji roli zřizovatelů nemocnic a v čele naprosté většiny krajů je ODS, a to se před volbami hodí. Je to celkem průhledný plán.
EURO: Dosud jste v mediálních diskusích museli jen bránit svůj program, ale současná situace vám dává mnoho příležitostí k aktivní kritice. Využijete ji? TOPOLÁNEK: Určitě. Představili jsme Černou knihu hříchů sociální demokracie, kde jsou sumarizována všechna pochybení, skandály. .Je to materiál určený směrem ven k voličům, i směrem dovnitř ODS. Na řadu věcí se už zapomnělo, zametly se pod koberec, nebo je lidé nepociťují jako chybu. My v rámci negativní kampaně, myslím tím upozorňování na chyby posledních vlád půjdeme jenom tak daleko, že budeme informovat, ale nebudeme hrát na stejně agresivní notu jako sociální demokracie.
EURO: EURO:Objevují se dohady by vás po málo úspěšných volbách mohl vytřídat primátor Bém. TOPOLÁNEK: Je to otázka pro primátora Béma. On sám by Vám však řekl, že o ničem takovém nepřemýšlí. To, že někdo jeho jménem pracuje za jeho zády, patří k marťanské filozofii lidí, kteří touží po velké koalici a těch, kteří se nezbavili resentimentu z opoziční smlouvy. Není jich mnoho, ale zcela jistě k nim nepatří primátor Pavel Bém
EURO: Jsou i další kauzy, na něž neupozorňujete. Například Setuza a její dluhy převedené do PGRLF, či nalití tří miliard korun do firmy Čepro, jejíž majetek je vážně ohrožen probíhajícími soudními spory. TOPOLÁNEK: Jsou to případy, na které můžeme upozorňovat a podíváme-li se na interpelace ve Sněmovně, interpelovány jsou. Nicméně je nemůžeme zvrátit. Je evidentní, že se zde dokončuje dlouhodobý zločin.
EURO: Často se spekuluje o nervozitě v ODS, o různých skupinách i o tom, že úspěšní krajští politici jsou málo zastoupení na kandidátkách do Sněmovny.
TOPOLÁNEK: Krajští politici jsou na krajských kandidátkách zastoupeni tak, jak zastoupeni být chtějí. Kdyby se rozhodl hejtman Zahradník a hejtman Tošenovský kandidovat, tak by nepochybně byli ve svých krajích lídry kandidátek. Je to ale rok po krajských volbách nesmyslné. Krajská reprezentace má svou roli, má svou exekutivní pravomoc, je to velmi silná pozice. Oni ani na vteřinu nezvažovali, že budou kandidovat do Sněmovny.
Chtěl bych ale říci, že ve světě se jako míra obměny poslaneckého klubu, která přispěje k lepší práci, bere zhruba jedna třetina. V případě ODS to bude minimálně třetina. Je potřeba podívat se do let 1997 a 1998, kdy z ODS odešly téměř všechny mediálně známé tváře a jako jediná politická strana jsme fakticky prošli totální přeměnou. Až na naprosté výjimky nikdo kolem mne nebyl před rokem 1998 v nejvyšších patrech stranické politiky. Necítíme tedy potřebu větší než třetinové obměny poslanců.
EURO: Takže pan Bendl, jako stínový ministr dopravy, bere své případné skutečné vládní angažmá s rezervou? TOPOLÁNEK: Nebere. Je to člen nejvyššího vedení, je místopředsedou ODS. Jeho vládní angažmá v případě, že vyhrajeme volby, je dáno tím, zda bude ochoten vzdát se postu hejtmana Středočeského kraje. Zde probíhalo podobné rozhodování Pavla Béma a on se rozhodl, že chce znovu kandidovat na post pražského primátora. Pozice, v níž rozhoduje o čtyřiceti miliardách, je tak silná, že jeho rozhodnutí rozumím.
EURO:Vy nabízíte své řešení v podobě Modré šance, ale ten program se nezdá příliš ukotvený. Naposledy například přišel Vlastimil Tlustý s jednotnou sociální dávkou.
TOPOLÁNEK: To není pravda. Program je pevně ukotven. Tím jak pracují kompetenční týmy, v nichž je řada odborníků nečlenů ODS, dostáváme se ke konkretizaci některých opatření. Základní kmen programu je dlouhodobě připraven snad už od roku 1998.
Pokud jde o systém dávek, mám jeden spíše sémantický problém. Chtěli jsme prezentovat naši zápornou daň, ale když řeknete, že je něco záporné, nebo negativní, samo o sobě to vyvolává negativní konotaci. Když řeknete, že je to univerzální sociální dávka, tak to vyvolává dojem, že jsou to všechny sociální dávky, když řeknete jednotná sociální dávka, evokuje to, že je to rovná sociální dávka. A ani jedno není pravda. Takže si hrajeme s názvem, ale vychází to z našeho motivačního principu, kdy dávka je sjednocena a zjednodušena a každá vydělaná koruna navíc se vyplatí. Podrobně to budeme prezentovat na kongresu ODS.
My náš program nerozmělňujeme, ale do voleb nemůžeme jít pouze s ekonomickou agendou. Ta prorůstá životem každého člověka a náš program, poté co jsme představili modrou cestu jednotlivých resortů, bude modifikován do jednotlivých bloků, abychom představili dopady na jednotlivé voličské skupiny. Chceme, aby se v našem programu našel každý, koho chceme oslovit. Jak důchodce, tak živnostník. Jak rodina s dětmi, tak i další skupiny.
EURO: Bude to něco jako socánek před minulými volbami? TOPOLÁNEK: Nebudeme jako socánek. Jistě ale uznáte, že změny v daních, zdravotnictví či sociálních dávkách se promítají jinak do života důchodce a jinak do života živnostníka, ohroženého druhu v této zemi.
EURO: To je hezké, ale Občanská platforma s programem reforem neuspěla ve volbách v Polsku, CDU reformy jen naznačila a propadla v Německu.
TOPOLÁNEK: Předpokládám, že si nemyslíte, že neznám situaci v Polsku a Německu. Ta paralela neexistuje. Existuje možná nějaká dlouhodobá tendence udržet speciálně v Německu sociální výhody, na které stát nemá. Představení rovné daně 25 procent, která evidentně poškozuje některé sociální skupiny se seznamem výjimek a odpočitatelných položek, který tato strana tajila. Opominutí ekonomických lídrů této strany v kampani a její rozmělnění a pouze dvouměsíční prezentace tak zásadní změny, to byly fatální chyby a důvod prohry CDU v Německu.
V Polsku si zase vezměte, kdy vznikla Občanská platforma, a jak dlouho podle politologů trvá, než se taková strana ukotví v politickém systému. Když takto neukotvená strana přijde s radikálním programem, bude to taky asi chyba. Tam hrály ale roli i jiné vnitropolitické faktory a speciálně u Občanské platformy to, že chtěli místo premiéra i prezidenta, nemají nakonec nic. U nás má ODS konzistentní postoj a na rovné dani pracuje už sedm či osm let.
EURO: Není to tím, že reformy se vždy někoho dotknou a musí někde zabolet a lidé mají pocit, že je dobře a může to pokračovat i bez reforem? TOPOLÁNEK: Máte naprostou pravdu. Největší zločin ČSSD je v tom, že se vzdává veškerého reformního úsilí v době, kdy celá Evropa stojí před nutností změn ve veřejných pilířích, protože stárne, systém je neufinancovatelný, všude probíhá veřejná diskuse, jak nastavit důchodový, sociální a zdravotní systém a u nás se ekonomice daří slušně. A čím později se budou tyto reformy dělat, tím budou bolestnější. Kdyby se například potřebné změny ve zdravotním systému dělaly v posledních třech či čtyřech letech, tak by pro nejcitlivější skupiny obyvatel byly reformy fakticky nepostřehnutelné. I systém, který navrhuje tým kolem Tomáše Julínka, je nastaven tak, aby k žádné šokové terapii nedošlo. ODS nemůže být vnímána jako strana, která je asociální. Naopak.
EURO: Ministr Sobotka vás napadl, že nevíte nic o zavedení eura a nevíte ani, kdy ho chcete zavést.
TOPOLÁNEK: Neuvěřitelné nesmysly. Sobotka je v pasti. Když nastoupil, obklopil se poměrně erudovanými ekonomy, měl velké oči a je třeba říci, že první návrhy, s nimiž přicházel, nevypadaly tragicky. Kdyby je sociální demokracie realizovala, udělala by kus práce. Neříkám, že bychom ji chválili, ale naše kritika by nebyla tak tvrdá. My mluvíme o euru zcela jednoznačně a na evropském poli se to ví. Že se to neví tady, není úplně chyba ODS. Euro, stejně jako náš vstup do EU, nemá alternativu. Jestliže toto platí a jestliže kolem nás, s výjimkou Polska, které má podobné potíže jako my, ho ostatní země budou mít dříve než my, může to mít negativní dopad.
To, že je euro stále více politický než ekonomický projekt, je také pravda. Podmínkou pro akceptování evropské měny je především fiskální stabilita ČR. To není jenom splnění konvergenčních kritérií. To je i jejich dlouhodobé dodržování a to bez strukturálních reforem není možné.
Na dotaz k termínu říkám, že pokud nastoupí po příštích volbách ODS, termín přijetí společné měny bude dřívější, než pokud bude u moci sociální demokracie. Oni na strukturální reformy rezignovali a žádné ve svém programu nemají.
Druhou věcí je, co se stane v ostatních zemích eurozóny, kde je neochota redukovat schodky veřejných financí a rozmělňuje se Pakt stability. Není ochota změnit zemědělskou politiku, mění se lisabonská strategie jen velmi pomalu atd. Neumím předpovědět, jaká bude v Evropě fiskální stabilita v letech 2010 či 2011.
Třetí diskutovanou otázkou, zejména v ČNB, je nutnost dvouletého pobytu v ERM II při fixovaném kursu, což může být pro ekonomiku nebezpečné. To vše musíme brát v úvahu, ale pro euro opravdu nemáme alternativu a jen námi navrhované reformy ho skutečně umožní zavést.